عصر خودرو

برنامه‌های مخالفان دولت مادورو برای نجات اقتصاد ونزوئلا

عصر بازار- یکی از مشاوران رقیب انتخاباتی مادورو گفت برای معکوس کردن نتایج فاجعه بار اقدامات دولت مادورو، ونزوئلا نیاز به جذب ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی سالانه و کاهش مالیات بخش نفتی دارد.

برنامه‌های مخالفان دولت مادورو برای نجات اقتصاد ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، هنری فالکون- فرماندار سابق دولت و رقیب مادورو در انتخابات 20 مه، یک اقتصاددان 48 ساله را استخدام کرده است تا به وی در خصوص مسائل اقتصادی کشور رکودزده ونزوئلا مشاوره دهد. فرانسیسکو رودریگز که از مفسران تاثیرگذار مسائل ونزوئلا است در مصاحبه با رویترز گفت: کسی که اقتصاد ونزوئلا را نابود کرده، نیکلاس مادورو- رئیس جمهور فعلی- است. وی اقتصاد ونزوئلا را با داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان و تمام ظرفیت های آن برای رسیدن به موفقیت، به اقتصادی گرسنه تبدیل کرده است.

    فالکون که با ایده تحریم انتخابات احزاب مخالف هم عقیده نیست از رودریگز خواسته است در صورت پیروزی، هدایت تیم اقتصادی دولت وی را بر عهده گیرد. یکی از مهمترین ایده های او برای ثبات بخشیدن به اقتصاد عمدتا دولتی ونزوئلا، تعیین دلار به عنوان پول مورد استفاده این کشور برای برون رفت از ابرتورم است.

    وی با اشاره به این که روند چاپ بی حساب اسکنانس را متوقف خواهد کرد گفت: در جایی که همه برنامه‌های تنظیمی ممکن است ناموفق باشند، اگر دلار واحد پولتان باشد، ابرتورم نخواهید داشت.

    به گفته مخالفان، تورم ونزوئلا اکنون به بالای 6000 درصد رسیده است. رودریگز گفت بسیاری از ونزوئلایی ها از استفاده از دلار حمایت خواهند کرد و گفت نرخ معقول تبدیل بولیوار به دلار 70 هزار بولیوار به ازای یک دلار است که بسیار قوی تر از نرخ 216 هزار بولیواری بازار سیاه است.

    وی گفت اقتصاد ونزوئلا برای رشد اقتصادی در دوران پس از مادورو نیاز به جذب 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد که این وجوه می تواند از محل سرمایه گذاری خصوصی یا وام های احتمالی از نهاد های بین المللی چون صندوق بین المللی پول تامین شود.

    پیش‌تر قانون‌گذاران مخالف دولت گفته بودند  تورم ماه فوریه به تنهایی 80 درصد بوده است. ونزوئلا درگیر بحران اقتصادی است که باعث شده تا میلیون ها ونزوئلایی در یافتن و تامین غذا و داروی اولیه مورد نیاز خود ناتوان باشند.

    آنخل آلواردو- نماینده مجلس و کارشناس اقتصادی در توئیتی نوشت: اگر روند متلاطم افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد باید خود را آماده تورم بسیار بالایی در سال 2018 کنیم.

    منتقدان، تقصیر وضعیت فعلی را به گردن سیاست سرسختانه کنترل ارزی که 15 سال پیش و در دوره هوگو چاوز- رئیس جمهور پیشین- اجرایی شد و همچنین چاپ بدون حساب و کتاب پول می‌اندازند. ارزش بولیوار در برابر دلار تنها طی یک سال 98 درصد کاهش یافته است که بدان معناست که حداقل دستمزد ماهانه این کشور حدودا یک دلار است.

    دولت نیکلاس مادورو- رئیس جمهور- جنگ اقتصادی به رهبری مخالفان و رهبران  تجاری و کمک های آمریکا به آنان را عامل ایجاد این شرایط می‌داند. نزدیک به دو سال است مقامات رسمی از انتشار آمار تورم خودداری می‌کنند.

    طبق محاسبات کنگره ملی، کشور غنی از نفت ونزوئلا که عضو اوپک است، سال گذشته وارد دوره ابر تورمی شده است. منظور از ابر تورم، تورم ماهانه بالای 50 درصد است.

    برچسب ها