عصر خودرو

مدیرعامل شرکت نفت بهران :

نفت بهران پیشتاز در تنوع محصولات

عصر بازار- در یک تعریف ساده، روانکاری، روشی است برای جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح متحرکی که روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

نفت بهران پیشتاز در تنوع محصولات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، کار اصلی روانکاری، کاهش میزان اصطکاک بین سطوح متحرک و ثابت است که توسط روانکارها ( انواع روغن،گریس و... ) امکان‌پذیر می‌شود. روانکارها مادهای جامد، نیمه  جامد، مایع و یا گاز هستند که برای کاهش اصطکاک بین دو سطح در بین آنها قرار می‌گیرند. این در حالی است که شرکت نفت بهران بیش از 45 درصد از کل بازار روانکارهای ایران را در اختیار دارد. از سوی دیگر لیست 500 شرکت برتر اقتصاد ایران برای بیستمین سال پیاپی به همت سازمان مدیریت صنعتی اعلام شد. و نفت بهران با 10 پله صعود نسبت به سال قبل در جایگاه 65 بین 500 شرکت برتر قرار گرفت. همچنین این شرکت توانست رتبه ششم در گروه فرآورده‌های نفتی را با 18 هزار و 459 میلیارد رالک فروش به دست بیاورد. بر این اساس با مهندس اسعد عزیزی مدیرعامل این شرکت به گفتو گو نشسته ایم که در ادامه مشروح آن را میخوانید.
    1- در حال حاضر وضعیت جهانی بازار روانکارها چگونه است و جدیدترین تکنولوژی های این حوزه کدامند؟
    صنعت روانکاری در جهان صنعتی گسترده با حجم تقریبی 40 میلیون تن تولید و مصرف در سال می باشد و از نظر نوع روانکار تنوع بسیار زیادی در آن وجود دارد. در یک تقسیم بندی ساده روانکار ها به دو دسته روغن ها و انواع گریس تقسیم می شوند. روغن ها نیز به دو بخش عمده روانکارهای خودرو و روانکارهای صنعتی تقسیم شده که بخش خودرویی آن حدود 75 درصد از روغن های مصرفی را تشکیل می دهد. این موضوع باعث شده تا تغییرات در صنعت روانکاری به صورت عمده در ارتباط مستقیم با تغییر تکنولوژی خودرو در جهان باشد. پیش بینی های ارایه شده نشان می دهد، بازار مصرف روانکارها تا میانه دهه دوم قرن 21 میلادی رشد می یابد. این رشد مرهون رشد اقتصادی در کشورهای شرق آسیا، خاور میانه و آمریکای جنوبی خواهد بود که افزایش مصرف روانکارها را به همراه دارد. از اواخر دهه دوم قرن 21 با تغییر سبد خودروها به سمت خودروهای هیبریدی و برقی (که موتورهای درونسوز ندارند)، از یک طرف و استانداردهای  سختگیرانه تر در مصرف و معدوم سازی روانکارها، الزامات کنترل آلودگی هوا، افزایش زمان و پیمایش مصرف روانکارها، رشد صنعت کند خواهد شد.
    از نگاه تکنولوژی روغن را می توان به دو بخش عمده تولید روغن پایه و تولید روانکارهای نهایی تقسیم بندی نمود. روغن پایه، بیشترین حجم را در میان اجزای تشکیل دهنده روانکارها به خود اختصاص می دهد. این ماده به طور عمومی از یکی از برشهای نفتی به نام لوبکات تهیه می شود که طی فرآیندهایی در پالایشگاه روغن، با جداسازی جزاء نامناسب آن حاصل می شود. امروزه روغن های پایه گروه 1، 2 و 3 به همراه روغنهای پایه سنتزی یا سینتتیک در بازار وجود دارد که به ترتیب از کیفیت و تکنولوژی تولید بالاتری برخوردار هستند و روغن هایی که با استفاده از  آنها تولید می شوند، مصارف متفاوت و کارایی و طول عمر متفاوتی دارند.
    بخش دوم تکنولوژی در این صنعت، فرمولاسیون و انتخاب ترکیبات مناسبی از روغن های پایه و مواد افزودنی است که ویژگی های منحصر به فرد به محصولات داده و بتواند کارکرد مناسب مصرفی را فراهم آورد. به همین منظور مواد افزودنی متنوعی جهت بهبود خواص روانکاری و پایداری کیفی روغن به ترکیبات روغن پایه اضافه می شوند. استانداردهای جهانی روانکارهای صنعتی و خودرویی بر اساس نیازهای رو به رشد و تخصصی صنایع و خودرو ها به تأمین روانکارهای مناسب و پایدار و سازگار با محیط زیست، به صورت مداوم رو به رشد است. بر این اساس پوشش نیاز ایجاد شده از طریق درک این نیازها، تبدیل این ادراک به دانش فنی و تولید محصولاتی که بتواند نیازمندی های جدید معرفی شده را تأمین کند در حیطه این دسته از تکنولوژی قرار دارد که از طریق تحقیق و توسعه فعال و مستمر تأمین می شود. 
    2- لطفا وضعیت کنونی شرکت نفت بهران را تشریح کنید و برنامه های توسعه ای این شرکت را توضیح دهید
    شرکت نفت بهران در سال 1345 با سرمایه 225 میلیون ریال با مشارکت شرکت EXXON آمریکا، تاسیس و به نام شرکت تولید و تصفیه روغن (سهامی عام) در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید. پالایشگاه این مجموعه از سال  1347 با ظرفیت 30 هزار تن روغن در سال به بهره برداری رسیده است. پس از انقلاب اسلامی، شرکت در اختیار کارکنان ایرانی قرار گرفت و نام آن در سال 1363 به پالایش روغن تهران (سهامی عام) و در سال 1370 به شرکت به نفت بهران (سهامی عام) تغییر یافته است.
    شرکت نفت بهران در طول بیش از نیم قرن فعالیت خود، در راستای تأمین نیاز های مشتریان و با بکارگیری و توسعه دانش فنی خود، همواره ظرفیت و کیفیت تولید محصولات خود را ارتقا داده است. ظرفیت تولید این شرکت در سال 1368 به 105 هزار تن روغن به همراه سه هزار تن پارافین و 1500 تن ضد یخ ارتقا یافت. در سال 1373 راه اندازی و بهره برداری از واحد سه هزار تنی تولید پارافین واکس مرغوب انجام گرفت و در سال 1380 ظرفیت تولید ضد یخ به میزان 10 هزار تن و ظرفیت تولید روغن به میزان 150 هزار تن در سال افزایش یافت. در حال حاضر نیز ظرفیت تولید نفت بهران شامل 308 هزار تن انواع روانکارها ، 27 هزار تن ضد یخ و بیش از 60 هزار تن پارافین وکس است. این شرکت چندین بار عناوین واحد نمونه تولیدی و صادراتی را کسب کرده و از سال 1373 در فهرست 100 شرکت برتر کشور قرار داشته است. اخذ گواهینامه های بین المللی معتبر ISO OHSAS 18001- ISO/TS 16949- ISO 14001- ISO9001 و ISO 10002 از دیگر دستاوردهای شرکت نفت بهران می باشد.
    در طی سنوات گذشته، برنامه های توسعه ای بهران علاوه بر افزایش کمی تولیدات بر افزایش کیفی محصولات متمرکز بوده است. در این حین، با توسعه واحدهای تولیدی پالایشگاه روغن علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، بالاترین کیفیت روغن پایه گروه یک نیز حاصل شده است. فعالیتهای توسعه ای بهران در سالهای آتی بر توسعه زنجیره ارزش فرآورده های جانبی از یک سو و توسعه فعالیتهای بازاریابی و فروش بین المللی از طرف دیگر متمرکز خواهد بود. در این راستا با  توسعه فرایندهای تولید، کیفیت محصولات نظیر روغن تایر سبز یا TDAE ارتقا یافته است که هم اکنون به کشورهای اروپایی و آسیایی مختلف صادر می شود. همچنین توسعه فعالیتهای صادراتی و بین المللی خصوصاً در منطقه غرب آسیا و توسعه فعالیتهای بهران درجایگاه داری و توزیع سوخت ذیل پروژه برند سوخت دنبال می شود.
    3- بازار روانکارها در ایران بین کدام شرکتها تقسیم شده؟  از این بین سهم بازار نفت بهران چه میزان است؟
    در حال حاضر در ایران سالانه حدود 700 هزار تن انواع روانکار تولید و مصرف می شود. در این بازار بیش از 180 برند تجاری روانکار در حال فعالیت هستند که شرکت نفت بهران به تنهایی توانسته است بیش از 45 درصد از کل بازار را به دست آورد. این سهم در بخش بازار روانکارهای صنعتی و روغن های خودروهای سنگین، از این عدد نیز فراتر رفته و تا حدود 55 از کل بازار افزایش می یابد که این امر ناشی از توجه مصرف کنندگان در این بخش به کیفیت روانکار و عملکرد آن طی بازه های تعویض است.
    4- اکنون روانکارهای نفت بهران دارای چه استانداردهایی  هستند و در قیاس با روانکارهای خارجی در چه جایگاهی قرار دارند؟
    شرکت نفت بهران با تکیه بر سرمایه انسانی و در اختیار داشتن دانش فنی ساخت و عرضه روانکارهای خودرویی و صنعتی همواره پیشتازی در عرضه محصولات جدید و تنوع محصولات را بعنوان مزیت رقابتی خود حفظ کرده است. کیفیت مناسب محصولات و خدمات این شرکت و قابل اعتماد بودن محصولات آن نزد مشتریان در کنار توجه به استانداردهایی با آخرین سطوح کیفیت جهانی، موجبات توفیق این شرکت در مقابل رقبای داخلی و صاحبان برند خارجی شده است.
    این شرکت در کنار تولید انواع روغن های موتور بنزینی ، دیزلی و صنعتی،  فرآورده هایی  مانند ضدیخ ، روغن های فرآیند، پارافین وکس ، فوتس اویل و مکمل های سوخت را تولید و توزیع می نماید. همچنین این شرکت دارای واحد تحقیق و توسعه پیشرفته ای می باشد که تا کنون بیش از 900 فرمول روانکارهای عمومی و تخصصی را توسعه داده است.
    در بخش پالایش و تولید روغن های پایه، این شرکت موفق به ارتقای سطح محصولات خود به بالاترین کیفیت در گروه یک روغن پایه شده است و با در اختیار داشتن فرمولاسیون های با کیفیت جهانی، قادر تولید انواع روانکارها مطابق با آخرین سطوح کیفیت خودرویی و صنعتی می باشد.
    لازم به ذکر است بر اساس این توانمندی ها، بهران موفق به اخذ تاییدیه کیفی از سازندگان خودرو داخلی و خارجی نظیر ولوو، بنز، اسکانیا، MAN و ایران خودرو شده و مجوز مصرف در تجهیزات تولیدکنندگان معتبری چون زیمنس، آنسالدو و سایر سازندگان تجهیزات صنعتی را برای محصولات خود اخذ نموده است.
    بر اساس سیاست‌های شرکت بهران در ارایه خدمات قبل، حین و پس از فروش، و مشاوره های فنی به صنایع از طریق دفاتر مهندسی فروش در تهران و 8 استان صنعتی کشور، اعتماد دو طرفه ای بین صاحبان و متخصصان صنایع کشور با شرکت نفت بهران ایجاد شده است که پیرو آن بهران توانست محصولات خود را جایگزین روغنهای مصرفی خارجی در صنایع کشور کرده و راه را برای سایر تولید کنندگان معتبر داخلی نیز هموار نماید. به طوری که در حال حاضر میزان وابستگی صنایع کشور به روغنهای خارجی به زیر 10 درصد رسیده و عمده نیازهای تخصصی روانکاری در صنایع کشور توسط طیف گسترده محصولات جاری و سفارشی این شرکت تامین می شود.
    5- آیا صنعت روانکاری در حال حاضر صادرات دارد؟ قابلیت ارزآوری این صنعت چگونه است؟
    در حال حاضر بخش عمده ای از صادرات شرکت های تولید روانکار در کشور به صادرات روغن پایه و محصولات جانبی پالایش آن اختصاص دارد و صادرات روغن های موتور و صنعتی بخش کوچکی را شامل می شود. عمده دلیلی که می توان برای آن برشمرد، ناشناس بودن برند های ایرانی در بازارهای منطقه ای و حضور پر رنگ برندهای بین المللی در این کشورها است.
    با این حال شرکت نفت بهران با صادرات محصولات خود به 22 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی یکی از موفق ترین شرکتهای صادرکننده صنایع پایین دستی نفت در کشور بوده و دو استراتژی کلان را در جهت بهبود ارز آوری صادرات خود پیگیری می نماید. استراتژی اول تخصصی سازی فرآورده های جانبی صادراتی است که در این زمینه موفق شده است تا به جایگاه بزرگترین صادر کننده روغن تایر سبز، TDAE، در خاور میانه دست یافته و یکی از بزرگترین صادرکنندگان پارافین وکس کم روغن در منطقه شود.
    استراتژی دوم این شرکت، صادرات برند محور با تاکید بر سیاست برون نگری و توسعه کسب و کار در سطح بین الملل است.  برنامه های این شرکت در صادرات هدفمند محصولات با برند بهران به بازارهای آسیای میانه و کشورهای عرب زبان منطقه باعث شده تا صادرات این محصولات طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد. این برنامه با تاسیس دفتر منطقه ای در کشور عراق و شهر بصره و تمرکز بر بازاریابی هدفمند در سایر کشورهای منطقه جدیت بیشتری نیز یافته است. در راستای گسترش این استراتژی، شرکت نفت بهران برنامه هایی برای سرمایه گذاری، تولید و عرضه محصولات خود در برخی از کشورهای مستعد منطقه دارد که با هدف صادرات برند در آینده نزدیک به ثمر خواهد نشست.شایان ذکر است که در سال 1396 هدفگذاری صادرات بهران 100 میلیون دلار بوده است که این هدف تا پایان سال تحقق می یابد.

    برچسب ها