عصر خودرو

واردات گندم ایران از روسیه کاهش یافت

عصر بازار- روسیه در نیمه نخست فصل ۱۸/۲۰۱۷ تنها ۷۷ هزار تن گندم به ایران صادر کرده در حالی که این رقم در سال ۱۷-۲۰۱۶، بالغ بر ۳۳۲ هزار تن بوده است.

واردات گندم ایران از روسیه کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، ایران، روسیه و قزاقستان یادداشت تفاهمی را برای تعیین معیارهای توسعه تجارت گندم و ایجاد شرایط مناسب برای تجار 3 کشور به امضا رساندند.

    بر اساس اعلام معاون اتحادیه غلات روسیه، این یادداشت تفاهم در بر دارنده مجموعه ای از اقداماتی است که به انجام فعالیت های موثرتر تجار در این بخش کمک خواهد کرد. به طور مشخص، گندم روسی و قزاقستانی ای که وارد بازار ایران می شود، ابتدا تحت رژیم وارداتی موقت قرار خواهد گرفت. تعدادی از معیارهای مشترک برای بهینه سازی حمل و نقل دریایی محموله های گندم بین سه کشور تعریف شده است.

    وی افزود، اتخاذ رویه ترجیحی در سطح بین دولتی با تجار گندم موجب می شود که تحویل گندم به بازار ایران توجیه اقتصادی پیدا کند. وی حجم گندمی که سالانه به بازار ایران عرضه خواهد شد را 1.5 میلیون تن اعلام کرد و افزود، ممکن است تجارت در زمینه سایر محصولات کشاورزی نیز بین 3 کشور توسعه پیدا کند.

    گفتنی است، ایران یک مقصد اولویت دار برای گندم صادراتی روسیه و قزاقستان است، اما بعد از ممنوعیت واردات گندم توسط ایران میزان واردات از این کشورها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

    بر اساس گزارش موسسه یو کی آر آگرو کنسالت، روسیه در نیمه نخست فصل 18/2017 تنها 77 هزار تن گندم به ایران صادر کرده در حالی که این رقم در سال 17-2016، بالغ بر 332 هزار تن بوده است. قبل از اعلام ممنوعیت واردات گندم به ایران، روسیه در طی سال های 2012 تا 2016 سالانه 800 هزار تا 1.7 میلیون تن گندم به ایران صادر می کرد.

    در عین حال، میزان صادرات گندم قزاقستان به ایران نیز در بازه زمانی سپتامبر تا دسامبر 2017 به 3 هزار تن کاهش یافته، در حالی که این رقم در فاصله سال های 2011 تا 2016، 200 هزار تا یک میلیون تن بوه است.

    برچسب ها