عصر خودرو

خسارت ۴۷۰ میلیارد دلاری ترامپ به اقتصاد جهان

عصر بازار- تحلیل گران اقتصادی بلومبرگ با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف از اقدام رییس جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه‌ها اعلام کردند که این تصمیم منجر به خسارت ۴۷۰ میلیارد دلاری به اقتصاد جهان می‌شود.

خسارت ۴۷۰ میلیارد دلاری ترامپ به اقتصاد جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، تحلیلگران اعلام کردند که جنگ تجاری تمام عیار می تواند 470 میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه به دنبال داشته باشد. تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومنیوم که اخیرا اعمال شده و با واکنش کشورها و هشدار آنها برای پاسخ به این اقدام همراه بوده است، نتیجه مخربی بر روی اقتصاد جهانی دارد.

    به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از سناریوهای پیش رو اقتصاد جهانی این است که با وضع تعرفه 10 درصد بر روی کالاهای وارداتی از سوی آمریکا و تلافی کشورهای دیگر نسبت به این اقدام، اقتصاد جهانی تا سال 2020 میلادی 0.5 درصد کوچک تر می شود؛ این در حالی است که اگر جنگ تعرفه ها بوجود نیاید، چنین ضرری به جهان وارد نمی شود.

    همچنین این جنگ تعرفه ای می تواند شروع نرخ تورم سریع تری را در آمریکا کلید بزند که تقاضای مصرف کنندگان آمریکایی را کاهش می دهد و پس لرزهای آن به صادرات دیگر کشورها آسیب وارد می کند؛ ضمن اینکه اقدام تلافی جویانه می تواند شوک تورم مشابهی را در سایر کشورها بوجود آورد و این موضوع به صادرات کالاهای ایالات متحده ضربه می زند. 

    بر همین اساس، تاثیر سوء تعرفه ها بر روی اقتصاد آمریکا منجر به روند کوچک تر شدن اقتصاد این کشور به اندازه 0.9 درصد تا سال 2020 میلادی می شود و به طور کل بانک های مرکزی جهان با گزینه سختی بین مقابله با رشد سریع تر قیمت ها و ضعیف تر شدن تقاضا در دوره جنگ تجاری روبرو می شوند. 

    کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که با شروع جنگ تجاری، تجارت جهانی تا سال 2020 میلادی 3.7 درصد کاهش پیدا می کند و تاثیر آن بر روی اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی حس خواهد شد و شاخص رشد اقتصاد جهانی در سال 2019 و 2020 میلادی به ترتیب 2 دهم درصد و 3 دهم درصد تنزل پیدا می کند. 

    بر پایه این گزارش، تجارت کمتر به معنی رقابت کمتر و نیز  ایجاد موانع بیشتر برای تبادل فناوری و ایدها است که در مجموع به کاهش بهره بری و روند نزولی سرعت رشد پایدار اقتصاد جهانی منجر می شود.

    پیش از این بسیاری از رهبران بزرگ اقتصادهای پیشرفته جهان نسبت به تصمیم ترامپ هشدار داده بودند و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم اعلام کرده بود که هیچ کسی در مناقشه تجارت جهانی پیروز نخواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو