عصر خودرو

با رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای پیش‌بینی‌ می‌شود

سکان نقدینگی در دست بورس

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هرچند ضعیف اما در ادامه روند مثبت هفته قبل خود، با افزایش ۵۶ واحدی معادل ۰۸/ ۰ درصد رشد، در رقم ۶۶ هزار و ۸۱۸ واحد متوقف شد.

سکان نقدینگی در دست بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کماکان انتشار اخبار مختلف از روند مذاکرات هسته‌ای در روزهای حساس و نفسگیر فعلی، مهم‌ترین‌ عامل در جهت نوسان شاخص کل بازار سهام به شمار می‌رود، به‌طوری که تمدید دوباره گفت‌و‌گوهای ایران و غرب تا روز دوشنبه هفته جاری با آنکه انتظار می‌رفت جمعه به پایان برسد، موجب فروش گسترده سهام طی ساعاتی در روز شنبه از سوی فروشندگان ریسک‌گریز و بعضا سهامدارانی که اقدام به شناسایی سود در بازه زمانی کوتاه مدت کرده‌ بودند شد، اما در مبادلات با انتشار اخبار مثبت و امیدوارکننده از این گفت‌و‌گوها، روند حرکتی شاخص معکوس و در نهایت بازار سهام سبزپوش شد.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سهام پتانسیل بالایی برای جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت صنایع مختلف بورسی برای تامین مالی واحدهای تولیدی دارد. این در حالی است که بازارهای موازی ارز و طلا فاقد این ویژگی مثبت بوده و تنها به‌عنوان مامن سرمایه‌گذاری برای پوشش ریسک ناشی از کاهش ارزش پول ملی در شرایط رکود اقتصادی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.
    در حال حاضر به نظر می‌رسد با داغ بودن بحث مذاکرات هسته‌ای و انتظار برای رفع تحریم‌ها، در کوتاه‌مدت بیشتر این عامل است که سکان هدایت قیمت‌ها و معاملات سهام را در بورس اوراق بهادار به دست گرفته است. اما نکته قابل تامل این است که به‌زعم کارشناسان، پس از فروکش کردن جو هیجانی بعد از توافق باید منتظر ماند تا آثار مستقیم و غیرمستقیم رفع تحریم‌ها را در یک دوره زمانی میان‌مدت تا بلندمدت بر شاخص‌های کلان اقتصادی کشور و نیز بازار سرمایه مشاهده کرد. ایمان مقدسیان، کارشناس ارشد بازار سرمایه درخصوص شرایط حال حاضر بازار سهام گفت: بیشترین مشکلی که در خلال ماه‌های اخیر بازار سهام تجربه کرده است، مربوط به کاهش شدید حجم نقدینگی متاثر از تحریم‌های مالی و اقتصادی برخی صنایع پیشرو در بورس و از طرفی برخی سیاست‌گذاری‌های پولی و دستوری در یکسری ارکان اقتصادی کشور بوده است.
    به گفته وی سیاست‌گذاری‌های پولی که به‌خصوص در سال‌های اخیر روی بحث کنترل تورم و نقدینگی متمرکز بوده‌اند، منجر به اقبال کمتر سرمایه‌گذاران نسبت به جریان انداختن نقدینگی خود در بازار سهام شده‌ است؛ چرا که در حال حاضر نرخ تورم 16 درصد است که در مقایسه با 20 درصد سود سپرده بانکی یکساله و بعضا نرخ‌های سودآوری بالاتر در خرید اوراق مشارکت و دیگر اوراق تامین مالی سیستم بانکی و بازار سهام منجر به این شده است که صاحبان سرمایه به سمت سرمایه‌گذاری در فضاهای کم‌ریسک‌تر گرایش پیدا کنند نه در بازار سهام که ذات آن با نوسان و ریسک فراوان همراه است.
    کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه حصول توافق جامع، جو هیجانی مثبتی را برای بازار سهام در کوتاه مدت به همراه خواهد داشت، گفت: تحت این شرایط (رفع تحریم‌ها و بسته شدن پرونده چند ساله مذاکرات) ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کاهش یافته و سرمایه‌های جدیدی وارد این بازار می‌شود، به خصوص در مورد صنایعی نظیر خودرو، بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و در ادامه گروه حمل‌و‌نقل و نیز سایر گروه‌هایی که در حلقه‌های پسین و پیشین این صنایع قرار دارند و در میان‌مدت تا بلند‌مدت از رونق این گروه‌ها منتفع می‌شوند.
    وی توضیح داد: در طول چند هفته اخیر نیز این گروه‌ها، پیشرو بازار سهام بودند که با استقبال زیاد سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده و در صدر معاملات بازار قرار گرفتند و پیش‌بینی می‌شود با رسیدن مذاکرات به ایستگاه پایانی پس از فروکش کردن جو هیجانی اخیر، آرام آرام سرمایه‌ها در یک روند مداوم و منطقی وارد بازار شده و موجبات رشد شاخص و جذب سرمایه را در سایر گروه‌های بورسی نظیر سیمانی‌ها، فولادی‌ها و... در میان‌مدت تا بلند‌مدت به ارمغان خواهند آورد. 
    وی در نهایت افزود: بار دیگر تاکید می‌کنم مسائلی که روزمره در بازار سهام با آنها روبه‌رو هستیم جدا از بحث تحریم‌ها و اثرات آن بر سودآوری یکسری از گروه‌ها، مربوط به برخی سیاست‌گذاری‌های داخلی دولت درخصوص نرخ‌گذاری دستوری خودرو، حقوق دولتی معادن، ابهامات پالایشی‌ها و دیگر صنایع است که ارتباطی با مذاکرات ندارد، بنابراین گره زدن تمامی نقاط کور بازار سهام با گفت‌و‌گوهای هسته‌ای اقدام درستی نیست بلکه باید درصدد رفع ابهامات موجود و کاهش ریسک‌های سایر صنایع باشیم تا به مدد توافق ایران و غرب و در یک مسیر روبه رشد، شاهد افزایش سودآوری کلیه صنایع موجود در بورس اوراق بهادار نیز باشیم.

    مهم‌ترین‌ تحولات روز گذشته بازار سهام
    روز گذشته با رشد ضعیف شاخص کل بازار سهام، ارزش کل معاملات این بازار با کاهش 19/ 50 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل (سه‌شنبه هفته پیش) به رقم 2/ 1159 میلیارد ریال رسید. طی این روز حجم کل معاملات نیز با تنزل 07/ 43 درصدی بالغ بر 9/ 628 میلیون سهم شد.

    تغییرات روز گذشته شاخص کل بورس

    برچسب ها