عصر خودرو

سقوط به موقع تولید ونزوئلا، بقای اوپک و نفت شیل را تضمین کرد

عصر بازار- سقوط قابل پیش بینی تولید نفت ونزوئلا، چالش های کوتاه و بلندمدتی برای بازار نفت به همراه دارد، اما نباید از جنبه های امیدوارکننده آن غافل شد.

سقوط به موقع تولید ونزوئلا، بقای اوپک و نفت شیل را تضمین کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پایگاه خبری فوربس آمریکا در تحلیلی نوشت؛ سقوط ونزوئلا در زمان بسیار مناسبی برای اوپک و نفت شیل اتفاق می افتد.
    تولید این کشور در دهه گذشته کاهش پیدا کرده، اما روند نزولی آن در ماه های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است، زیرا بحران سیاسی و اقتصادی این عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تشدید شده و شرکت ملی نفت این کشور (پی. دی. وی. اس. ای) را به زانو درآورده است.
    تولید نفت ونزوئلا در ژانویه (دی-بهمن) گذشته به 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان در سه دهه اخیر است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد و در مقایسه با میانگین 2.2 میلیون بشکه در روز سال 2016 معادل 600 هزار بشکه در روز کاهش دارد.
    وضع این کشور روزبروز بدتر می شود.
    تولید نفت ونزوئلا ممکن است در سال میلادی جاری نیز 400 تا 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد و فروپاشی کامل دولت ونزوئلا که آمریکا نیز با وضع تحریم های سختگیرانه جدید بر بخش نفت این کشور، آن را تشدید کرده است ممکن است در توقف کامل تولید نفت اتفاق بیفتد.
    افزایش های اخیر قیمت نفت خام اوپک به دلیل تبعیت بیش از 100 درصد اوپک و متحدان آن از توافق کاهش تولید نفت اتفاق افتاده که با کاهش مازاد عرضه به طور چشمگیری به ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نفت کمک کرده است.
    اما، ونزوئلا نقش مهمی در این کاهش تولید و درصد بالای پایبندی اوپک به توافق یاد شده، ایفا کرده است زیرا، تشدید بحران های این کشور و افت چشمگیر تولید نفت آن در زمان بسیار مناسبی برای اوپک اتفاق افتاده است.
    بنا به پیش بینی فوریه (بهمن-اسفند) گذشته شرکت «اس. اند. پی. گلوبال پلاتس» تولید اوپک 340 هزار بشکه کمتر از تولید هدف 32.73 میلیون بشکه در روز آن است که کاهش تولید ونزوئلا به تنهایی بیش از این مقدار است و در حقیقت این کشور زحمت دیگر اعضا برای کاهش تولید را کم کرده است.
    علاوه بر این، سقوط تولید نفت ونزوئلا، چنان افتی در عرضه نفت ایجاد کرده است که افزایش تولید شرکت های نفت شیل آمریکا را می پوشاند و با جلوگیری از ایجاد یک مازاد عرضه شدید، مانع سقوط قیمت های نفت می شود.
    بنابراین، سقوط به موقع تولید نفت ونزوئلا به اوپک و نفت شیل اجازه داد که هر دو بتوانند در قیمت 60 تا 70 دلار سودآور بوده و بقایشان تضمین شود.
    به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    روسیه و 9 تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال 2016 به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید 1.8 میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود 2 درصد کل تولید نفت در جهان است. این توافق تا پایان سال 2018 معتبر است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو