عصر خودرو

سود اوراق بدهی در مدار صعودی

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران طی روز گذشته در حالی پایان یافت که نقدینگی قابل‌توجهی در بازار بدهی به گردش درآمد. به نظر می‌رسد نیاز به نقدینگی در روزهای پایانی سال منجر به فشار عرضه اوراق مزبور و در نتیجه رشد بازدهی آن شده است.

سود اوراق بدهی در مدار صعودی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازده مناسبی که استقبال متقاضیان را به دنبال داشته است. از سوی دیگر معاملات فرابورس نیز پس از چند روز فراز و نشیب با رشد ملایم صورت گرفت. شاخص کل فرابورس در پایان معاملات دیروز رشد 6/ 1 واحدی را به نمایش گذاشت و در سطح هزار و 82 واحدی قرار گرفت.

    روز گذشته حدود 210 میلیون برگه بهادار از جمله سهام و اوراق خزانه به ارزش 323 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس دست‌به‌دست شد. در بین اوراق مختلف مبادلاتی در این بازار، بیشترین سهم نقدینگی طی روز گذشته به اوراق با درآمد ثابت تعلق گرفت. ارزش معاملات دیروز اوراق خزانه به رقم قابل‌توجه 229 میلیارد تومان رسید تا پس از معاملات روز دوم اسفندماه بیشترین گردش نقدینگی در این اوراق ثبت شود.مروری بر روند معاملات بازار بدهی از افزایش تدریجی نرخ بازده کل اوراق خزانه طی روزهای اخیر حکایت دارد. میانگین نرخ سود موثر اوراق خزانه در پایان معاملات دیروز به سطحی فراتر از 23 درصد رسید. پیش از این تصور می‌شد که با کاهش نرخ سود بانکی به سطح 15 درصد، بازدهی در بازار بدهی نیز افت قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت کند. اما با گذشت نزدیک به سه هفته از ارائه بسته سیاستی بانک مرکزی و اتمام مهلت گواهی سپرده‌های 20 درصدی نرخ سود موثر اوراق خزانه نه تنها افت نکرد که روند فزاینده ملایمی را تجربه می‌کند.

    سال گذشته نیز در همین بازه زمانی-اسفندماه- نرخ بازده کل اوراق خزانه به سطحی فراتر از 29 درصد هم رسید. مطابق داده‌های موجود به نظر می‌رسد رفتار بازار در این دوره از الگوی مشابهی تبعیت می‌کند. به بیان دیگر، نهادهای مالی، به ویژه دولت در روزهای پایانی سال با کمبود شدید نقدینگی مواجه می‌شوند. یکی از راهکارهای پیش روی دولت جذب نقدینگی از رهگذر عرضه اوراق بدهی است که طی هفته‌های اخیر شدت گرفت. در آن سوی بازار بدهی نیز شاهد تحرک بیشتر متقاضیانی هستیم که از بازدهی فراتر از 20 درصدی اوراق خزانه استقبال می‌کنند. اما ماجرای رشد جریان نقدینگی در اوراق خزانه به سازوکار درونی بازار بدهی ختم نمی‌شود؛ زیرا بازیگران این بازار به تغییرات نرخ سود در بازار پول نیز حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که رونق کنونی بازار بدهی بیانگر چشم‌انداز صعودی نرخ سود پایه‌ای است که توسط سیاست‌گذار پولی تعیین می‌شود. در واقع شاخص بازدهی در بازار بدهی به این معناست که انتظارات بازار از نرخ سود بدون ریسک دست‌کم در کوتاه‌مدت افزایشی است.
    چرخش آرام سهام

    همزمان با رونق در بازار بدهی شاهد حرکت مثبت قیمت‌ها و رشد جریان نقدینگی در سهام فرابورسی طی روز گذشته بودیم که شاخص سهام فرابورسی در این روز رشد اندک 6/ 1 واحدی را ثبت کرد.  بیشترین تاثیر فزاینده بر نماگر فرابورس به واسطه رشد قیمت سهام بنگاه‌های فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی و بیمه سامان رقم خورد که مجموعا 5/ 1 واحد از شاخص کل حمایت کردند. از سوی دیگر افت قیمت سهام شرکت پالایش نفت لاوان اثر کاهنده 7/ 0 واحدی را بر شاخص فرابورس بر جا گذاشت و در صدر فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص نشست.  همچنین در بین رفت‌وبرگشت‌های دیروز بازار اول و دوم فرابورس نماد معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان بیش از 20 درصدی قیمت سهام، از طریق انجام حراج ناپیوسته بازگشایی شد و با وجود فشار فروش از سوی سهامداران، ارزش سهامش حدود 7/ 2 درصد افزایش یافت. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت تولید و صادرات ریشمک به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز چهارشنبه همین هفته، در پایان معاملات دیروز متوقف شد. همچنین، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه از سوی ناظر بازار متوقف شد.

    جریان تغییر مالکیت سهام فرابورسی در بازار اول و دوم نیز حاکی از قدرت‌نمایی سهامداران حقیقی برای دومین روز متوالی است. این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که به خالص خرید اشخاص حقوقی بازار طی 12 روز معاملاتی توجه داشته باشیم. در واقع سهامداران حقوقی بازار اول و دوم در این بازه زمانی حدود 30 میلیارد تومان به ارزش دارایی خود افزوده‌اند. اما از روز یکشنبه شاهد چرخش رفتار فعالان این دو بازار و خالص خرید بیشتر از سوی سهامداران حقیقی بودیم.  روز گذشته حدود 900 میلیون تومان سهم از سبد اشخاص حقوقی بازارهای اول و دوم به مجموعه دارایی سهامداران حقیقی اضافه شد. بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی به ترتیب در سهام بنگاه‌های صنایع کاغذی پارس، پتروشیمی زاگرس و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ثبت رسید. از سوی دیگر، فعالان حقوقی در سهام بنگاه‌های آهن و فولاد ارفع، آسیا سیر ارس و سرمایه‌گذاری بیشترین خالص خرید را رقم زدند.
    همگام با صنایع

    در مقیاس صنایع فرابورسی نیز وضعیت متعادلی رقم خورد. چنان که شاخص نیمی از صنایع فرابورسی در پایان معاملات دیروز افزایش یافت. به عبارت دقیق‌تر، بیشترین رشد شاخص صنایع در گروه‌های پیمانکاری صنعتی، استخراج زغال‌سنگ و محصولات کاغذی ثبت شد که هر کدام به ترتیب رشد 1/ 3، 8/ 2 و 7/ 2 درصدی کردند. شاخص گروه فلزات اساسی نیز در معاملات دیروز رشد ملایم 7/ 0 درصدی را به نمایش گذاشت.از سوی دیگر، شاخص 11 گروه فرابورسی نیز در این روز افت نشان داد. شاخص گروه‌های کوچکی نظیر زراعت و خرده‌فروشی بیشترین کاهش روزانه را ثبت کردند. افزون بر این گروه‌ها، عنوان صنایع بزرگ پالایشی و پتروشیمی نیز در بین صنایع با افت شاخص به چشم می‌خورد که هر کدام به ترتیب یک و 04/ 0‌درصد کاهش یافتند.

    برچسب ها