عصر خودرو

یک بانک هلندی هشدار داد؛

خطر سقوط نفت به پایین ۶۰ دلار

عصر بازار- بانک هلندی "ING Groep" پیش‌بینی کرد نفت با افزایش صادرات آمریکا به آسیا که توافق میان اوپک و متحدانش را تضعیف کرده است، در خطر سقوط به پایین مرز ۶۰ دلار در هر بشکه قرار دارد.

خطر سقوط نفت به پایین ۶۰ دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر،وارن پاترسون، استراتژیست کالا در این بانک هلندی گفت: اگرچه این گروه به توافق کاهش تولید خود پایبند بوده و مازاد عرضه را در سال 2017 کاهش داد اما صادرات آمریکا که سهم بیشتری در بازار آسیایی ارزشمند پیدا می‌کند، ممکن است باعث شود برخی از کشورها میزان عرضه خود را افزایش دهند. در نتیجه قیمت نفت که از ژوئن بیش از 40 درصد صعود کرده است، ممکن است دوباره کاهش پیدا کند.

    پاترسون در مصاحبه با بلومبرگ در سنگاپور با اشاره به توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک گفت: هر چه این توافق به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، از هم فروخواهد پاشید زیرا این تولیدکنندگان سهم بازارشان را به آمریکا از دست می‌دهند.

    نفت برنت که قیمت پایه بیش از نیمی از نفت جهان است، حدود 65 دلار در هر بشکه در مقایسه با حدود 45 دلار در ژوئن معامله می‌شود. بانک ING پیش‌بینی می‌کند قیمت برنت در نیمه دوم سال 2018 به 57 دلار برسد. قیمت‌های نفت در اواسط سال 2014 بیش از 115 دلار بود اما اشباع عرضه جهانی باعث ریزش شدید قیمت‌ها شد. بهای وست تگزاس اینترمدیت که قیمت پایه نفت آمریکا است، در حال حاضر حدود 62 دلار معامله می‌شود.

    بهبود قیمت نفت از سال گذشته شرکت‌های حفاری آمریکایی را تشویق کرده با وجود تلاش‌ها برای محدود کردن هزینه، تولیدشان را افزایش دهند. به گفته پترسون، نفت در کوتاه مدت باید پایین 60 دلار در هر بشکه معامله شود تا انگیزه تولیدکنندگان آمریکایی را کاهش دهد.

    با ادامه رشد تولید آمریکا، صادرات بیشتری به آسیا انجام خواهد گرفت که بازار سنتی تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای بوده است.

    دورنمای ING برخلاف دیدگاه خوش‌بینانه رویال بانک کانادا، گروه گلدمن ساکس، بی ام آی ریسرچ و سوسیته جنرال است که انتظار دارند قیمت‌ها با تقاضای قوی که عرضه بالاتر آمریکا را جذب خواهد کرد، بالا بماند.

    اگرچه آمریکا اکنون بیش از 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و رکورد تولید سال 1970 را شکسته است، این رونق با افزایش صادرات همراه شده و کمک کرده ذخایر نفت این کشور کاهش پیدا کند. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات آمریکا طی شش ماه گذشته به طور میانگین حدود 1.5 میلیون بشکه در روز بوده که تقریبا دو برابر سطح تولید دوره شش ماهه قبلی است. آسیا بزرگترین خریدار نفت آمریکا است.

    شرکت مشاوره "وود مک کنزی" اخیرا هشدار داد اوپک باید مراقب باشد زیرا تولیدکنندگان شیل آمریکا سهم بزرگتری از بازار آسیا را خواهند ربود. صادرات نفت از آمریکا تا اواسط سال 2020 به حدود چهار میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد و با صادرات عراق و کانادا رقابت می‌کند.

    به گفته پاترسون، آسیا بازاری است که تولیدکنندگان نفت خاورمیانه نمی‌خواهند از دست دهند و تصور ما بر این است که سطح پایبندی آنها به محدودیت عرضه کمتر خواهد شد. توافق کاهش تولید رسما پابرجا خواهد ماند اما در سال 2019 احتمال ادامه این توافق بعید است.

    برچسب ها