عصر خودرو

بومی‌سازی پیچیده‌ترین کاتالیست بنزین‌؛

ایران به انحصار غول نفتی آمریکا پایان داد

عصر بازار: قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بومی سازی پیچیده‌ترین کاتالیست بنزین‌سازی جهان، گفت: ایران به انحصار غول نفتی آمریکا در تولید این محصول در بازار جهانی پایان داد.

ایران به انحصار غول نفتی آمریکا پایان داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شاهرخ خسروانی با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ صنعت پالایش نفت ایران و خاورمیانه، متخصصان ایرانی به دانش فنی استراتژیک ترین کاتالیست تولید بنزین دست یافتند، گفت: بر این اساس هم اکنون دانش فنی تولید کاتالیست بنزین واحدهای ایزومریزاسیون پالایشگاه های نفت در داخل کشور به طور کامل بومی شده است.

    قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه همزمان با افزایش تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی فروش کاتالیست واحدهای ایزومریزاسیون پالایشگاه‌های نفت به ایران را متوقف کردند، تصریح کرد: این کاتالیست مهمترین ماده افزودنی تولید بنزین با استاندارد بالا در واحدهای ایزومریزاسیون پالایشگاه‌های نفت کشور است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای اولین بار کاتالیست ایرانی واحد ایزومریزاسیون در مجتمع جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: این واحد پالایشگاهی از ظرفیت 27 هزار بشکه نفت خام برخوردار است که با بهره برداری از آن و استفاده از کاتالیست ایرانی، ظرفیت تولید بنزین یورو چهار کشور حدود هفت میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

    خسروانی با بیان اینکه تاکنون انحصار تولید کاتالیست واحدهای ایزومریزاسیون در اختیار یک شرکت نفتی آمریکایی به نام "یوآپی" بوده است، تبیین کرد: با بومی سازی این محصول امکان استفاده از آن در واحدهای بنزین سازی و ایزومریزاسیون پالایشگاه‌های نفت شازند اراک، بندرعباس، اصفهان و حتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود دارد.

    وی با اعلام اینکه کاتالیست واحدهای ایزومریزاسیون یکی از پیچیده ترین کاتالیست‌های مصرفی در طرح‌های بنزین سازی جهان است، خاطرنشان کرد: ایران اولین کشور منطقه خاورمیانه بوده که به دانش فنی تولید و ساخت این محصول پیچیده نفتی دست یافته است.

    قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با بیان اینکه آزمایش و استفاده از این کاتالیست یارانی در پالایشگاه نفت اصفهان موفقیت آمیز بوده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود به زودی در اکثر واحدهای بنزین سازی پالایشگاه های نفت کشور این کاتالیست ایرانی جایگزین نمونه های مشابه خارجی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها