عصر خودرو

تأملی بر مراودات تجاری ایران - فرانسه

عصر بازار- در میان شرکای اروپاییِ اقتصادی ایران،سهم فرانسه بالاتر از دیگر کشورها به نظر می رسد و این موضوع با در نظر گرفتن واردات ۳۸ برابری ایران از فرانسه به نسبت صادرات محصولات ایرانی به این کشور، به روشنی قابل درک است.

تأملی بر مراودات تجاری ایران - فرانسه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  باشگاه خبرنگاران ،روابط تجاری و اقتصادی ایرن با فرانسه در میان دیگر کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر و سنگین تر به نظر می رسد.

    خبرگزاری ایرنا با شروع ماه اسفند 96 به نقل از سفارت ایران در فرانسه اعلام کرد که این کشور در سال 2017 نهمین صادرکننده به ایران در سطح جهان و سومین صادرکننده پس از آلمان و ایتالیا بود. همچنین فرانسه در سال گذشته پس از ایتالیا، دومین شریک تجاری ایران (مجموع صادرات و واردات) در اتحادیه اروپا بوده است.

    بر اساس آمار و گزارشات منعکس شده از سوی رسانه ها با وجود رشد صادرات محصولات ایرانی به فرانسه، همچنان کفه سنگین ترازویِ منافع اقتصادی به سود فرانسوی ها سنگینی می کند.

    تأملی بر مراودات تجاری ایران - فرانسه/از واردات پیچ و مهره تا بارگیری خاک رس فرانسوی!

    البته انتظار چرخش منافع و سود اقتصادی ایران در مقابل فرانسوی ها با عنایت به فراز و نشیب های اقتصادی و سیاسی ایران در سال های گذشته چندان منطقی به نظر نمی رسد، اما آنچه که قابل نقد است به فاصله بسیار زیادی باز می گردد که با تحلیل و آنالیز آمار و ارقام موجود از فاصله و تراز تجاری میان دو کشور به ذهن متبادر می شود.

    بنابر اخبار منتشر شده در روزنامه های کشور ، در ده ماهه نخست امسال، در مقابل 37 میلیون دلار محصولی که از ایران به مقصد فرانسه صادر شده، قریب به یک میلیارد و 410 میلیون دلار کالا از این کشور وارد ایران شده است، بر این اساس موازنه تجاری دو کشور حدود یک میلیارد و 373 میلیون دلار به نفع فرانسوی ها است.

    ارزش واردات کالاهای فرانسوی ها در دهه ماهه نخست امسال به نسبت مدت زمان مشابه در سال 95 حدود 76 درصد رشد پیدا کرده و در نقطه مقابل میزان صادرات ایران به کشور اشاره شده در مقطع مذکور با رشد 26 درصدی همراه بوده که رقم بسیار ناچیزی به نظر می رسد.

    پایگاه خبری کمیسیون اروپا حجم مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی را 1.555 میلیارد یورو اعلام کرد.

    براساس گزارش این کمیسیون که اوایل امسال منتشر شد: صادرات آلمان به ایران در ژانویه 2017 با رشد 31 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل مواجه شده و به 203 میلیون یورو رسیده است. صادرات بلژیک به ایران در همین ماه با رشد 2 برابری به 48 میلیون یورو رسیده، صادرات اسپانیا 3 برابر شده و به 38 میلیون یورو رسیده و صادرات فرانسه نیز با رشد 3.5 برابری داشته است.

    وقتی پلیسِ بدِ مذاکرات بیشترین سود را از دوران پسابرجام به جیب می زند

    واژه پلیسِ بد عنوانی بود که در طی مذاکرات برجام به دیپلمات های فرانسوی اطلاق می شد، وسواس بیش از اندازه و برخی از موضع گیری هایی که این کشور در خلال مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام اتخاذ می کرد که تعدادی از آنها رسانه ای شد و برخی دیگر همچنان بصورت مکتوم و محرمانه باقیمانده، بعضا عرصه را آنچنان تنگ می کرد که به گمان برخی، مذاکرات برجام تا آستانه شکست نیز پیش می رفت.

    البته سیاست تقسیم کار میان اروپا ، آمریکا و بخصوص پاریس و واشنگتن نیز از موضوعاتی است که نباید به سادگی از آن گذشت، اما به هر ترتیب موضع گیری‌های فرانسه چه با طراحی از پیش تعیین شده و چه بصورت خود جوش و نوع رفتار پاریس در مناسبات اقتصادی خود با ایران در مواردی همچون پژو و...نشان داد که فرانسوی ها ید طولایی در عهد شکنی و کوک کردن ساز مخالفت با ایران دارند و جالب اینجاست که با تمامی این اوصاف، در دوارن پس از برجام، فرانسه جزء کشورهایی است که سهم بسیار قابل توجهی از منافع اقتصادی این دورن را از آنِ خود کرده است.

    انعقاد قرارداد در زمینه مونتاژ خودرو و خرید هواپیما و فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال، اعطای خطوط اعتباری خاص از سوی بانک های فرانسوی برای تسهیل صادرات محصولات این کشور به ایران، نمونه و مصادیقی از بستر فراهم شده برای کسب منافع اقتصادی این کشور در مراودات اقتصادی با ایران به شمار می رود.

    نیمه پر لیوانِ تعاملات تجاری تهران-پاریس

    در این میان برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی همچون محمد رضا نجفی منش،عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و فرانسه از زاویه ای دیگر به موضوع افزایش واردات کالا از این کشور به ایران می نگرند.

    وی در گفت و گو با رسانه ها در تحلیل عوامل و دلایل رشد واردات محصولات فرانسوی بیان می کند: افزایش (فعالیت) رنو در ایران از یکصد دستگاه به هفتصد دستگاه (بصورت روزانه) یکی از دلایل این رشد و جهش به شمار می رود.

    به زعم نجفی منش با تثبیت فروش نفت و بازگشتن ایران به شرایط قبل در این بخش، شرکت رنوی فرانسه، در صدد سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در ایران است که این امر می تواند منجر به اشتغالزایی قابل توجهی (حدود 2 هزار نفر) شود.

    راه اندازی سیستم تولید موتور و گیربکس در ایران از دیگر برنامه های پیش روی فرانسوی ها به شمار می رود که به اعتقاد عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و فرانسه، تحقق این موضوع تحولی جدی در تولیدی خودروی کشور ایجاد خواهد کرد.

    با همه این اوصاف، انتظار می رود ضریب واردات محصولات فرانسوی به ایران (در ارتباط با کالاهایی که امکان تولید داخلی آن وجود دارد) با کاهش هر چه بیشتری همراه شود و از سوی دیگر در بخش صادرات نیز تلاش شود امکان فروش و عرضه محصولات ایرانی بیش از پیش تقویت شود.

    از واردات پفیلا و بیسکوییت تا شیلنگ، سیفون و طناب

    آمار گمرک در خصوص تعدد و تکثر محصولاتی که از فرانسه وارد کشور می شود به روشنی کمیت و کیفیت اقلام وارداتی به ایران را نشان می دهد.

    بنابر گزارشات رسمی گمرک که امسال در سایت روزنامه جام جم منتشر شد، اقلام وارداتی از فرانسه به ایران به شرح ذیل است:

    فندک جیبی، عینک، ماشین آلات صنعتی، پکیج، تابلوهای راهنما و اماکن، ابزار آلات دستی، لوله نفت و گاز، محصولات فولادی، لوازم بهداشتی و خانگی، طناب، نمد، نخ، پارچه، کاغذ، مقوا، چمدان، کیف، کمربند، پیچ و مهره، واشر، دستکش کارگری، مجسمه، لاستیک، قفسه، بطری، صندوق، جعبه، وان، دوش،سیفون، حشره کش، لوله و شیلنگ، شامپو، صابون، ژلاتین، چسب، مرکب چاپ، لوازم آرایشی، رنگ های صنعتی، کودهای معدنی، خون، انواع دارو، انسولین، مواد شیمیایی، عطریات، گاو، جوجه، قزل آلا، ماهی آزاد بذر سیب زمینی، نشاسته، آرد، روغن ماهی، روغن بادام، روغن نباتی، شیرینی، پودر کاکائو، طناب، پفیلا، بیسکوییت، مربا، اسانس، آب معدنی، غذای سگ و گربه، توتون، تنباکو، شن، ماسه، گچ، سیمان، انواع ویتامین و...که در این میان بسیاری از اقلام اشاره شده در قالب محصولات مصرفی قابل تعریف هستند که گاهی امکان تولید داخلی آن وجود دارد و هیچ ضرورتی به واردات آن احساس نمی شود.

    نخستین موضوع حائز اهمیت در مراودات تجاری میان این دو کشور به فراموش نکردن رویکرد پاریس در قبال ایران در عرصه های سیاسی و اقتصادی آن هم در بزنگاه هایِ حساس معطوف می شود.

    نباید این نکته را از نظر دور داشت که کشور مذکور آن‌چنان که باید مورد اطمینان و اعتماد نیست و باید جانب احتیاط را در تعامل و مراوده با پاریس لحاظ کرد. در اولویت قرار دادن واردات محصولاتی که به تولید داخلیِ ایران و ارتقای آن کمک می کند، نکته و ضرورت حائز اهمیت دیگری است که نباید از آن غفلت شود.

    رهبر انقلاب (21 /فروردین/ 1396) در دیدار نوروزی جمعی از مسئولان بخش‌های مختلف نظام، با تأکید بر لزوم استفاده همگان از فرصت‌ها برای خدمت به مردم و سعادتمند کردن جامعه و جوانان، لازمه‌ی رونق تولید و اشتغال را، پیگیری و نظارت جدی خواندند و خاطرنشان کردند: آن وارداتی باید متوقف شود که کارخانه‌های داخلی را تعطیل می‌کند.

    در خاتمه شناخت، آگاهی و آموزش تجار ایرانی به فضا و شرایطِ بازارِ فرانسه از موارد مهم دیگری است که باید برای آن تلاش شود و در صورت تحقق مجموعه موارد مذکور، به طور قطع  شاهد دستیابی به توفیقات سازنده تری در مناسبات تجاری با فرانسوی ها خواهیم بود.

    برچسب ها