عصر خودرو

وزیر خارجه ایران :

ایران برای افزایش همه جانبه مناسبات با پاکستان وارد عرصه شده است

عصر بازار- محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در همایش بازرگانی ایران - پاکستان در شهر اسلام آبادگفت: ایران در خصوص افزایش همه جانبه مناسبات با این کشور همسایه از جمله روابط تجاری واقتصادی ، با تمام توان وارد عرصه شده است و در انتظار پاسخ مثبت دوستان پاکستانی است.

ایران برای افزایش همه جانبه مناسبات با پاکستان وارد عرصه شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ظریف امروز دوشنبه در این همایش افزود: مایلم مجددا اعلام کنم ما همچنان آماده ایم تا نیازهای انرژی پاکستان از جمله در زمینه نفت، گاز و برق را در هر حجمی از نیاز در اسرع وقت تامین نماییم.
    وی تصریح کرد: در راستای عمل به تعهدات خود در زمینه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان ما بیش از دو میلیارد دلار برای احداث این خط لوله تاکنون هزینه نموده ایم از این رو منتظر اقدامات عملی از سوی دوستان پاکستانی جهت عمل به تعهداتشان در قرارداد خط IP هستیم.
    وزیر خارجه کشورمان گفت: پاکستان هشتمین مقصد صادراتی ایران در 10 ماه گذشته بوده است و حضور هیات بلند پایه اقتصادی متشکل از بخش خصوصی در این سفر حاکی از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بیش از پیش مناسبات بازرگانی میان دو کشور دوست و برادر پاکستان است.
    ظریف نصریح کرد: در هفتادهمین سالگرد برقراری روابط دو کشور، خرسندم در جمعی حضور یافتم که می توانند نقش مهمی در ارتقاء و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور ایفاء کنند.
    وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: دو کشور با داشتن اشتراکات فرهنگی، قومی، مذهبی و داشتن بهترین روابط مسالمت آمیز طی سالیان طولانی و نیز برخورداری از ظرفیتها و پتانسیلهای اقتصادی فراوان ، می توانند مکمل و تامین کننده نیازهای یکدیگر در عرصه های مختلف تجاری و بازرگانی و حتی صنعت گردشگری باشند.
    ظریف در مورد مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان گفت: با توجه به هدف گذاری مقامات عالی دو کشور در سال 2016 برای رساندن مبادلات بازرگانی دوجانبه تا سقف 5 میلیارد دلارطی پنج سال ،باید تلاش های مضاعفی برای دستیابی به این راهبرد از سوی دو طرف صورت گیرد .
    وی افزود: حجم روابط تجاری ایران وپاکستان برغم روند افزایشی قابل تحسین نسبت به ظرفیتها و توانمندیهای موجود در دو کشور به مراتب می تواند بیش از این افزایش یابد که البته مهمترین عامل عدم بهره گیری از این ظرفیت فقدان مراودات بانکی میان دو کشور است از این رو مهمترین اولویت در مبحث توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، می بایست برقراری روابط بانکی میان دوکشور باشد .
    ظریف یادآور شد: به رغم تمامی موانع و مشکلات همچون عدم روابط بانکی و برخی مشکلات گمرکی،حجم مبادلات اقتصادی از (860 میلیون دلار) در سال 2015 ،با رشد 35 درصدی در سال 2016به (یک میلیارد و 160 میلیون دلار) و در نه ماهه اخیر با رشد 50 درصدی به 982 میلیون دلار)رسید.
    ظریف افزود: این افزایش حاکی از ظرفیت قابل ملاحظه و وجود پتانسیل های متعدد در حوزه همکاریهای بازرگانی دو کشور است که در صورت برقراری روابط بانکی و دستیابی به موافقتنامه تجارت آزاد((FTAحجم مبادلات تجاری دو کشور به مراتب چشمگیرتر خواهد شد.

    **همکاری های دو کشور در حوزه CPEC
    وزیر خارجه کشورمان گفت : ایران از پیوستن به هر طرحی از جمله طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان(CPEC)که موجب افزایش رفاه مردم و منطقه ای که در دهه های اخیر دچار فجایعی همچون جنگ های تحمیلی و تنش های فرقه ای بوده، استقبال می کند .
    ظریف افزود: ایران با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک خود در منطقه می تواند نقطه اتصال کریدوراقتصادی چین – پاکستان به بازار عظیم آسیای میانه،روسیه وقفقاز و به تبع آن اروپا بوده و عاملی برای تقویتCPEC باشد.
    وی تصریح کرد: پیوستن ایران به این طرح، به موضوع مکمل یکدیگر شدن بنادر گوادر و چابهار کمک خواهد کرد و دیگر کسی به این بنادر به عنوان دو بندر رقیب نخواهد نگریست.ضمن آنکه بار دیگر در همین جا اعلام می نمایم که ما از هر گونه حضور و مشارکت سرمایه گذاران و شرکتهای پاکستانی در منطقه آزاد چابهار استقبال می کنیم.
    این مقام دیپلماتیک کشورمان گفت: تجارب ایران در زمینه های مختلف علمی، صنعتی، فناوری عالی ،نانو تکنولوژی،ساخت سد،جاده، بزرگراه و نیروگاههای عظیم و خدمات فنی ومهندسی می توانددرروند اجرای پروژه های عمرانی و صنعتی در پاکستان و نیز طرح کریدوراقتصادی بطورقابل توجهی کمک کند و ما آمادگی کامل داریم تا این توانایی و تجارب را در اختیار برادران پاکستانی خود قرار دهیم.
    به گزارش ایرنا 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه - دیشب - به منظور انجام سفر سه روزه به پاکستان و دیدار با مقامات این کشور در راستای سفر دوجانبه، وارد فرودگاه' بی نظیر بوتو' اسلام آباد شد.
    ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با همتای خود، با مقامات عالی رتبه پاکستانی از جمله نخست وزیر، وزیر کشور، رئیس مجلس و فرمانده ارتش این کشور دیدار کرده و درباره گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه در همه زمینه های مورد علاقه گفت و گو و تبادل نظر می کند.
    تلاش برای تسهیل و ایجاد زمینه های لازم در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه، به ویژه بخش های خصوصی دو کشور از اهداف این سفر عنوان شده است.
    یک هیأت 30 نفره از بخش های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشورمان، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی می کنند.
    قرار است همچنین، دو نشست تجاری بین فعالان و مسئولان تجاری و اقتصادی دو کشور در شهرهای اسلام آباد و کراچی برگزار شود که ظریف در این نشست ها شرکت و سخنرانی می کند.
    با توجه به روند رو به گسترش مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان که آمارها نیز آن را تایید می کند، سفر 'محمدجواد ظریف' به پاکستان به همراهی جمعی از مسئولان عالیرتبه اقتصادی کشورمان و هیات 30همراه گامی بلند در راستای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و پاکستان ارزیابی می شود.
    فعالان سیاسی و اقتصادی و تحلیلگران سیاسی پاکستان انتظار دارند که این سفر به شکوفا تر شدن مناسبات اقتصادی دو کشور منجر شود.

    برچسب ها