عصر خودرو

مس روی سکه شانس!

عصر بازار- بهترین خبری که در حوزه مواد معدنی در سال رو به پایان به گوش رسید، شکست رکود سال‌های گذشته محصولات معدنی در بازارهای جهانی بود که منجر به افزایش قیمت این دسته از محصولات شد و در این میان از خوش‌شانس‌ترین محصولات، فلز مس بود که تقریبا از ابتدای سال تا امروز حدود ۱۰۰۰ دلار افزایش قیمت در هر تن را تجربه کرده است.

مس روی سکه شانس!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صنعت مس ایران در سالی که گذشت، قدم‌های خوبی را در زمینه افزایش ظرفیت و تولید برداشت و در حوزه‌های مختلف توانست برخی واحدهای موثر در تولید این محصول را به مرحله بهره‌براری برساند که در پی خبرهایی که از این مجموعه به گوش می‌رسد، افتتاح 13 طرح زیرساختی صنعت مس در استان کرمان بود که ارزشی معادل 3500 میلیارد تومان داشت.

    کارشناسان اعتقاد دارند که از دهه آینده به بعد وارد دوران افول استفاده از آهن و دوره شکوفایی فلز مس وارد خواهیم شد و این امر بیش از پیش اهمیت و ارزش مس را در حوزه‌های جهانی خواهد افزود.

    در این رابطه کامران وکیل- دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی- به ایسنا گفت: «خوشبختانه با توجه به ظرف زمانی که در آن قرار داریم، حال و روز مس مناسب است و قیمت‌های جهانی نیز به گونه‌ای قرار گرفته که تولیدکنندگان توانسته‌اند از آن منتفع شوند».

    وی در خصوص وضعیت تولید مس در ایران نیز اظهار کرد: «معادن کوچک و متوسط خوبی در حوزه مس مشغول به فعالیت هستند و کارخانه‌هایی نیز در این زمینه فعال شده‌اند و می‌توان گفت حتی شرکت‌های بزرگی که به شکل خصولتی اداره می‌شوند مانند شرکت ملی مس نیز با وجود آنکه کاستی‌هایی دارند اما به خاطر شرایط موجود مس از وضعیت خوبی برخوردارند و به نظر می‌رسد ایران بتواند جایگاه مطلوبی در بازار این محصول دست و پا کند».

    اشاره‌ای که کارشناسان به موضوع توسعه استفاده از مس در آینده می‌کنند، به افزایش بازار و تولید محصولات های‌تک یا نسل جدیدی از برخی وسایل حمل و نقل برمی‌گردد، چراکه اکنون خودروهای سوخت فسیلی به سمت هیبریدی شدن و خودروهای برقی به سمت الکتریکی شدن در حرکت هستند که همه اینها به جای مصرف فولاد و آهن به سمت استفاده از کامپوزیت و مس در حرکت هستند.

    در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده مس ایران شرکت ملی مس است که بخش زیادی از منابع و معادن را در اختیار دارد که به گفته مدیر برنامه‌ریزی این مجموعه تولید مس محتوا در شرکت ملی مس تا پایان امسال به 298 هزار تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته است.

    همچنین آمار صادرات مس شرکت ملی در سال جاری نشان می‌دهد که تاکنون نزدیک به 120 هزار تن کنسانتره مس و 65 هزار تن کاتد مس به بازارهای صادراتی فرستاده که ارزش آنها یک میلیون و 241 هزار دلار است.

    اما آخرین تحولی که می‌توان آن را به نوعی اختتامیه نمایش صنعت مس در سال 1396 دانست، تغییر مدیریت شرکت ملی مس ایران بود. در هفته‌ای که گذشت مراد علیزاده، صندلی مدیریت این شرکت را با تصمیم هیات مدیره جدید، به بنی اسدی تحویل داد تا یکی از بزرگترین هدلینگ‌های معدنی ایران با تغییر مدیریت به استقبال سال 1397 برسد.

    برچسب ها