عصر خودرو

حمایت از بازار نفت تا کجا ادامه دار خواهد بود

عصر بازار- قدرت اوپک و برنامه ریزی تولیدکنندگان بزرگ تقریبا بیشتر بانک ها و موسسات سرمایه گذاری را نسبت به حرکت نفت در مسیر توازن عرضه و تقاضا قانع کرده و به نظر می رسد سرمایه گذاران با گرفتن پوزیشن های بلندمدت به این مسیر اطمینان نموده اند.

حمایت از بازار نفت تا کجا ادامه دار خواهد بود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از سنا، بهای نفت در بازارهای جهانی طی 6 ماه اخیر در یک کانال صعودی قرار داشته و پس از رسیدن به 70 دلار با رشد تولید شیل در امریکا و ورود تولیدکنندگان کوچک قدری تعدیل شده است.

    روند قیمت نفت در یک ماه گذشته حاکی از این است که بر اساس آنچه که اوپک و هم پیمانانش در توافق فریز نفتی انتظار داشتند، بازار در مسیر یک ثبات نسبی قرار دارد. نفت خام وست تگزاس هفته خود را با قیمت پایانی 62 دلار و 114 سنت به آخر رساند که بیش از 3.3 درصد رشد روزانه را به همراه داشت. نفت برنت نیز در بازار لندن با 3.14 درصد رشد به 65 دلار و 61 سنت رسید.

    بررسی پازل بنیادی نفت

    نفت برنت در بازار لندن در یک ماه اخیر بین 64 تا 70 دلار نوسان را تجربه کرده و نفت وست تگزاس در بازار آتی نیویورک نیز خود را در محدوده ی 61 تا 64 دلار حفظ کرده به طوری که در سه ماه و نیم گذشته تنها یک بار به 59 دلار و 97 سنت کاهش یافته است. قدرت اوپک و برنامه ریزی تولیدکنندگان بزرگ تقریبا بیشتر بانک ها و موسسات سرمایه گذاری را نسبت به حرکت نفت در مسیر توازن عرضه و تقاضا قانع کرده و به نظر می رسد سرمایه گذاران با گرفتن پوزیشن های بلندمدت به این مسیر اطمینان کرده اند.

    گذشته از این، روند عرضه و تقاضا نیز نشان می دهد که تقاضای واقعی نفت در حال رشد است و انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی و چه بسا زودتر، خود را به آهنگ رشد عرضه برساند. در حال حاضر تقاضای پیش بینی شده برای نفت در 2018 معادل 98.6 میلیون بشکه در روز است که 1.6 میلیون بشکه بیشتر از تقاضای تحقق یافته سال قبل خواهد بود و میزان عرضه با در نظر گرفتن تولید نفت و NGL اوپک و نفت غیر اوپک و منطقه OECD معادل 97.87 میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود.

    ثبات بازار نفت خود را در بهای سبد اوپک نیز نشان می دهد. متوسط بهای سبد نفتی اوپک که متشکل از نفت سنگین و نیمه سنگین کشورهای تولید کننده است، در یک ماه اخیر در محدوده بالای 63 دلار قرار دارد. متوسط بهای سبد اوپک در ماه ژانویه 66.85 دلار بوده که 7.7 درصد رشد ماهانه را نشان می دهد و در عین حال نسبت به ژانویه 2017 بیشتر از 27 درصد افزایش یافته است.

    مرور تازه ترین گزارش های نفتی جهان

    بر اساس گزارش اوپک و گزارش سازمان بین المللی انرژی، افزایش صادرات نفت نیز در کنار توافق فریز در طول 8 هفته ابتدای سال 2018، موجب کاهش ذخایر تجاری به میزان 47 میلیون و 400 هزار بشکه شده است و سطح آن را به 411 میلیون و 580 هزار بشکه که پایین ترین میزان سه سال اخیر بوده، رسانده است.

    از طرفی تازه ترین گزارش های نفتی آمریکا نیز حاکی از توقف شیب تند افزایش فعالیت تولید است. اگرچه با تمام شدن فصل سرما میزان تقاضا قدری افت کرده و این مسئله در داده های جدید موسسه نفت آمریکا خود را نشان می دهد، ولی کنترل بازار و قیمت 62 دلاری نفت وست تگزاس از هیجان تولید کاسته است.

    بر اساس گزارش موسسه نفت امریکا میزان میزان ذخایر نفت خام در امریکا طی هفته گذشته 5 میلیون و 661 هزار بشکه افزایش یافته که بیش از دو برابر بیشتر از پیش بینی رشد 2 میلیون و 700 هزار بشکه ای بوده است. رشد بیشتر از پیش بینی این موجودی ها نشان می دهد که تقاضا نسبت به هفته های قبل کاهش داشته و بازار هم خود را بر اساس آن اصلاح کرده است؛ چرا که بنابر تازه ترین گزارش موسسه بیکر هیوز تعداد تجهیزات جدید نفتی بکار گرفته شده طی هفته گذشته برای نخستین بار پس از هفت هفته با کاهش روبرو شد و در حالی که با رشد مداوم هفته های قبل از 765 دکل جدید به 800 دکل رسیده بود، در هفته گذشته با کاهش چهار دستگاه به 796 دکل رسید.

    با وجود کاهش تقاضا، داده های سازمان اطلاعات انرژی در خصوص عرضه نفت خام همچنان امیدوار کننده است. بر اساس آخرین گزارش این سازمان میزان موجودی تجاری نفت که توسط شرکت های تولیدکننده گزارش می شود 2 میلیون و 408 هزار بشکه افزایش داشته که کمتر از مقدار پیش بینی شده و همین طور پایین تر از سطح افزایش قبل از آن است. پیش بینی بازار این بود که پس از رشد 3 میلیون و 19 هزار بشکه در هفته منتهی به پایان فوریه، میزان موجودی طی هفته ای که گذشت 2 میلیون و 723 هزار بشکه افزایش داشته باشد که در عمل کمتر از آن محقق شد.

    عوامل کوتاه مدت و چشم انداز هفته

    همچنین سایر داده ها نیز نشان می دهد که تقاضای پالایشی کماکان به قوت خود باقی است. از طرفی مسایل ژئوپلیتیک در خاورمیانه و احتمال دیدار رهبران امریکا و کره شمالی قبل از فرا رسیدن ماه آوریل در کنار نگرانی های جنگ تجاری با اعمال تعرفه 25 درصدی بر فولاد و تعرفه 10 درصدی بر آلومینیوم وارداتی به آمریکا دست به دست هم داده اند تا جذابیت نفت افزایش یابد و این امر موجب تحریک قیمت در کوتاه مدت شده است. با توجه به شرایط موجود نقش عوامل حمایتی قیمت پررنگ تر از سایر عوامل است و انتظار می رود نفت این هفته نیز در سطوح بالای 60 دلار خود را تثبیت کرده و هفته شادابی را پیش رو داشته باشد.

    * علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها