عصر خودرو

معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران تشریح کرد:

دلایل اصلاح حداقل معاملات بلوک در فرابورس ایران

عصر بازار: معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به دلایل اصلاح حداقل معاملات بلوک در فرابورس ایران گفت: از این پس، ارزش معامله نیز در تعیین معاملات بلوک، مد نظر قرار می‌گیرد.

دلایل اصلاح حداقل معاملات بلوک در فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بهنام محسنی در تشریح اطلاعیه اخیر در مورد حداقل‌های معاملات بلوک در فرابورس ایران اظهار داشت: این اطلاعیه به دنبال مصوبه هیات مدیره فرابورس ایران در خصوص حداقل‌های معاملات بلوک در فرابورس ایران صادر شد که طی آن حداقل‌های موضوع بند یک دستورالعمل معاملات بلوک با تغییراتی مواجه شده است.

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران افزود: طبق این اطلاعیه، معامله بلوک معامله‌ای است که تعداد سهام یا حق تقدم سهام قابل معامله در آن بزرگتر از 50 برابر محدودیت حجمی سفارش در بازار عادی یا ارزش سهام یا حق تقدم سهام قابل معامله در آن بزرگتر از 20 میلیارد ریال و کوچک‌تر از نصاب‌های معامله عمده باشد.

    وی با بیان اینکه پیش از این فقط محدودیت حجم سفارش در معامله بلوکی تعیین شده بود، افزود: با ابلاغ مصوبه هیات مدیره فرابورس ایران، از این پس حداقل ارزش 20 میلیارد ریالی هم به عنوان یکی از ملاک‌های جدید معامله بلوک لحاظ می‌شود و در واقع هریک از دو ملاک حجم یا ارزش که محقق شود، معامله بلوکی تلقی خواهد شد.

    محسنی، همگن شدن بسترهای معاملاتی را دیگر دلیل این تغییر عنوان کرد و افزود: به طور کلی لازم است که مقررات و دستورالعمل‌ها متناسب با شرایط روز بازار اصلاح و به‌روز شوند تا عملکرد بازار بهبود پیدا کند.

    وی ادامه داد: ثمن معاملاتی که در بازار بلوک صورت می‌گیرد به دو صورت نقدی و خارج از پایاپای بین خریدار و فروشنده قابل تسویه است.

    معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با بیان این مطلب که دامنه نوسان در بازار بلوک همانند دامنه نوسان سهم در بازار عادی است، بیان داشت: تنها تفاوت این است که معاملات بلوک در قیمت پایانی سهم و در شاخص محاسبه نمی‌شود تا معاملات عادی سهم را تحت تاثیر قرار ندهد.

    وی در پاسخ به این تلقی که برای انجام معاملات بلوک لازم است تا خریدار و فروشنده از قبل مشخص شده باشند، گفت: یکی از قابلیت‌هایی که در سامانه معاملات بلوک وجود دارد اما مغفول مانده، امکان ثبت یکی از سفارش‌های خرید یا فروش از سوی هریک از طرفین معامله به منظور نقل و انتقال سهام یا حق تقدم سهام است به این صورت که پس از ثبت یک سفارش خرید یا فروش در سامانه، متقاضیان آن سهام یا حق تقدم سهام می‌توانند درخواست‌های خود را به منظور انجام معامله به کارگزار سفارش دهنده اعلام کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها