عصر خودرو

خیز بلند پکن برای بین‌المللی کردن یوآن

عصر بازار- بانک مرکزی چین در پروژه ای جدید برای تسریع در بین المللی شدن یوآن، دسترسی بازارهای مالی این کشور را به سرمایه گذاران خارجی افزایش می دهد.

خیز بلند پکن برای بین‌المللی کردن یوآن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، «ژو ژیاوچان» رییس بانک مرکزی چین گفت: پکن اقدامات بیشتری را در جهت بین المللی کردن یوآن از قبیل باز کردن بازارهای مالی چین در پیش گرفته است. 

    رییس بانک خلق چین گفت: در فرآیند بین المللی شدن یوآن اقدامات مکفی را اتخاذ کرده ایم که از حالا به بعد اجازه انجام تجارت و سرمایه گذای به یوآن را خواهیم داد؛ ضمن اینکه یوآن شامل ارز موجود در سبد «حق برداشت مخصوص» که توسط صندوق بین المللی پول در سال 1969 میلادی ایجاد شده تا کمبود نقدینگی بین المللی را جبران کند، قرار دارد و ساز و کارهای کلیدی آن قبلا انجام شده است.

    همچنین ارزشگذاری «حق برداشت مخصوص» بر اساس ارزهای اصلی بین المللی هر 5 سال یکبار توسط صندوق بین امللی پول انجام می گیرد و یوآن برای اولین بار در اکتبر سال 2016 میلادی در این سبد ارزی قرار گرفت. این اقدام مورد استقبال بانک مرکزی چین قرار گرفت و از آن به عنوان به رسمیت شناخته شدن اصلاحات و توسعه چین یاد می شود.

    «ژو ژیاوچان» گفت: چین به دنبال بیشتر باز نگه داشتن بازارهای مالی خود بمنظور قدرتمند کردن جایگاه بین المللی یوآن و ترغیب استفاده از ارز ملی این کشور در فرا مرزهای چین است و در حال حاضر یکسری محدودیت هایی وجود دارد که پکن بتدریج آنها را رفع می کند. 

    رییس بانک خلق چین گفت: وارد مرحله جدیدی شده ایم که می تواند افزایش دسترسی به بازارها را افزایش و درجه ای بالاتر از باز شدن بازاهای مالی چین به دنیای خارج را به دنبال داشته باشد. کسی را نمی توانیم مجبور کنیم و تصمیمات بر اساس منطق اتخاذ می شوند و به همین دلیل این موضوع یک فرآیند آهسته است و ما به تدریج به رویه بین المللی شدن یوآن ادامه خواهیم داد.

    «ژو ژیاوچان» گفت: پکن روند افزایشی سطح بدهی ها را مدیریت کرده است و وارد یک دوره ثبات شده ایم و این بهبود در فضای مالی چین یک «رویه شفاف» است و انتظار می رود که چنین اقداماتی به جایگاه یوآن برای بین المللی شدن کمک کند و باید یکسری قوانین دست و پاگیر را هم برطرف کرد.

    برچسب ها