عصر خودرو

درآمد در معرض خطر بانک و قالب جدید گزارشگری صورت‌های مالی

عصر بازار- یادداشت سیاستی «درآمد در معرض خطر بانک و قالب جدید گزارشگری صورت‌های مالی بین‌المللی IFRS» توسط پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی منتشر شد.

درآمد در معرض خطر بانک و قالب جدید گزارشگری صورت‌های مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، در این یادداشت سیاستی که توسط هادی حیدری و ایمان نوربخش نوشته شده، آمده است: مطالعه تغییر استانداردهای حسابداری به عنوان یک رخداد در بخش مالی قابل تحلیل و بررسی است. از طرفی یکی از اقلام بسیار مهم صورت­‌های مالی که توسط کمیته بال برای بانک‌­ها پایش آن توسط مدیران ارشد بانکی مورد تاکید قرار گرفته است، بررسی اثر رخدادهای درونزا و یا برونزا در میزان تاثیرپذیری سودآوری و درآمدهای خالص بانک است.

    با توجه به اینکه ابلاغ شکل نسبتا جدید قالب گزارشگری مالی موجب شفافیت بیشتر در افشای اقلام و سرفصل­‌های متفاوت صورت مالی شده است، بنابراین بانک‌­ها موظف به افشای درآمدها و هزینه­‌های خود شامل هزینه‌­های مالی و غیر مالی مانند ذخیر مطالبات غیرجاری و تفکیک درآمدهای مشاع و غیرمشاع شده‌­اند. بنابراین این شفافیت در ابراز درآمدهای تعهدی و تاکید بیشتر بر تغییر جهت آنها به سمت درآمدهای نقدی باعث شده است میزان درآمد و سود خالص آنها کاهش یابد.

    در مقدمه این یادداشت سیاستی آمده است: نکته قابل توجه این است که آیا این افشای اطلاعات در صورت­‌های مالی به عنوان یک مانع برای افزایش درآمد بانک‌­ها بوده و یا باعث افزایش درآمد در معرض خطر بانک­ ها می­‌شود؟ برای این مورد لازم است که بر این نکته تایید شود که درآمد در معرض خطر در یک موسسه مالی بیشتر متاثر از سیاست­‌های ریسک‌زای آن بانک در حوزه انواع ریسک­‌های استراتژی و تجاری است.

    به طور ساده درآمد در معرض خطر عبارت است از حداکثر کاهش درآمدهای مورد انتظار با سطح اطمینان معین 99 درصد، که در صورت تغییر در قیمت یک فعالیت کارمزدی، یا افزایش نرخ سود و یا نحوه شناسایی سود و هزینه در بانک اتفاق می‌افتد. این سنجه، هیات مدیره و مدیریت ارشد را از میزان درآمد بهره‌­ای و غیربهره‌­ای در معرض ریسک و همچنین هزینه‌­های مالی و بهره­‌ای آگاه می‌کند. به منظور محاسبه این سنجه مالی، کلیه ارقام بالا و زیر ترازنامه که تحت تاثیر نوسات نرخ سود قرار می‌گیرد، در محاسبات لحاظ می‌­شود.

    در این یادداشت سیاستی نتیجه گیری شده که قالب جدید گزارشگری ابلاغ شده با نسخه‌­های استاندارد گزارشگری بین‌­المللی IFRS هنوز فاصله زیادی دارد اما در این قالب حداقل نسبت به استانداردهای حسابداری منتشر شده و ابلاغ شده به بانک‌­ها افشای اطلاعات بیشتری از بانک‌­ها در خواست شده است، بنابراین این قالب نسبت به استانداردهای قبلی بیشتر باعث افشای تمامی درآمدهای بهره‌­ای در بانک­‌ها و جلوگیری از شناسایی سودهای تعهدی موهومی شده است. بانک­‌ها در یک دوره کوتاه‌مدت 3 تا 5 ساله نیازمند گذار از روش گزارشگری سنتی و شناسایی درآمدهای تعهدی موهومی به درآمدهای تعهدی واقعی و نقدی هستند، اما در همین دوره گذار نیز به نظر می‌­رسد افشای اطلاعات صورت‌­های مالی بانک­‌ها با تکیه بر اطلاعات واقعی موجب شفافیت بیشتر و متقارن بودن اطلاعات بنیادین بانک در بازار سهام تهران خواهد شد.

    علاقه‌مندان برای دسترسی به متن کامل این یادداشت سیاستی می‌توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به نشانی www.mbri.ac.ir مراجعه کنند.

    برچسب ها