عصر خودرو

مدیر عملیات سرمایه مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه:

اوراق صکوک مهم‌ترین بازار سرمایه کشورهای اسلامی است

عصر بازار: مدیر عملیات سرمایه مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ یعنی در مدت چهار سال فقط ۲۸ هزار میلیارد تومان صکوک در ایران منتشر شده است، تصریح کرد: این در حالی است که انگلستان هم اوراق صکوک را به خوبی شناسایی کرده و حتی منتشر می‌کند، تا جایی که حتی چند برابر ایران به عنوان یک کشور مسلمان اوراق صکوک به فروش رسانده است.

اوراق صکوک مهم‌ترین بازار سرمایه کشورهای اسلامی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمود طاهری در نشست ابزارهای نوین مالی "صکوک و تبادلات مالی" در اتاق بازرگانی اصفهان، با بیان اینکه بیش از 70 درصد کشورهای خاورمیانه و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین منابع مالی خود از صکوک استفاده می‌کنند، اظهار کرد: اوراق صکوک در کشورهای اسلامی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه محسوب می‌شود و حتی کشورهای اروپایی به دلیل اینکه به بازارهای هدف فکر می‌کنند و هم‌چنین تعداد زیادی مسلمان نیز در این کشورها زندگی می‌کند، از اوراق صکوک در بازار سرمایه خود استفاده زیادی می‌برند.

    وی افزود: صکوک به این دلیل به وجود آمد که اوراق قرضه اوراقی ربوی محسوب می‌شد و به همین دلیل کشورهای اسلامی اوارقی را منتشر کردند که بر مبنای دارایی عرضه می‌شد و از این رو اوراق دارای شریک هستند.

    طاهری گفت: اوراق صکوک در کشورهای اسلامی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه محسوب می‌شود و حتی کشورهای اروپایی به دلیل اینکه به بازارهای هدف فکر می‌کنند و تعداد زیادی مسلمان نیز در این کشورهای زندگی می‌کند از اوراق صکوک در بازار سرمایه خود استفاده زیادی می‌برند.

    مدیر عملیات سرمایه مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ادامه داد: انگلستان اوراق صکوک را به خوبی شناسایی کرده و حتی منتشر می‌کند، تا جایی که حتی چند برابر ایران به عنوان یک کشور مسلمان اوراق صکوک به فروش رسانده است.

    وی اظهار کرد: اوراق صکوک به صورت اوراق اجاره، اوراق مرابحه و اوراق استصناع عرضه می‌شود که بر این اساس اوراق اجاره دارای دو فاز تامین نقدینگی و تامین توسعه‌ای است، هم‌چنین اوراق مرابحه به وسیله خرید مواد اولیه است؛ برای مثال برای عرضه اوراق یک شرکت روغن، مواد اولیه روغن یعنی ذرت خریداری می‌شود تا سهام‌داران بر روی تک تک دانه‌های ذرت سهام داشته باشند.

    مدیر عملیات سرمایه مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: اوراق اجاره اوراق با نام و 4 ساله با سود یک، دو و سه ماهه است و میزان مبلغ سود در نوع پرداخت ماهانه هیچ تفاوتی نمی‌کند و در صد آن نیز ثابت باقی می‌ماند.

    طاهری تصریح کرد: اوراق صکوک چند رکن دارند بانکی، مشاور عرضه، ضامن، پذیره نویسی، بازار گردانی از جمله رکن‌های اساسی این اوراق هستند. هم‌چنین در رکن ضمانت سود اوراق را ضمانت می‌کند که هر سه نوع مدل اجرایی صکوک نیز ضمات اجرایی دارد.

    وی با اشاره به اینکه بازار پول و سرمایه دو بال اقتصاد کشور هستند، ادامه داد: تنها کشوری که در جهان بازار پول و سرمایه در آن برابر است آمریکا بوده و تمام کشورهای دنیا بازارهای پول بر بازار سرمایه غلبه دارند.

    مدیر عملیات سرمایه مدیریت دارایی مرکزی و بازار سرمایه اضافه کرد: در بازار سرمایه ایران میزان سرمایه زیر 20 میلیارد تومان سرمایه خرد و بالای 20 میلیارد تومان سرمایه کلان محسوب می‌شود.

    طاهری در خصوص شرکت‌هایی که می‌خواهند در صکوک اوراق مشارکت ارائه دهند، خاطرنشان کرد: باید از ثبت شرکت‌ مدت دو سال گذشته باشند تا گردش مالی داشته باشند، هم‌چنین شرکت‌هایی که زیر 20 میلیارد سرمایه دارند باید یک پشتوانه بانکی برای عرضه اوراق در نظر بگیرند، نرخ سود سالانه تا سقف سود سالانه علی الحساب همان سال است. بازار پول و سرمایه دو عامل اصلی در تقویت رونق اقتصادی کشور هستند.

    بر اساس این گزارش، صکوک ابزار نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود. در کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان زیادی هستند، استفاده از ابزارهای مالی متعارف مانند اوراق قرضه، کارایی و مقبولیتی ندارد. بر این اساس دولت‌ها و شرکت‌های اسلامی و یا شرکت‌های اسلامی فعال در کشورهای غیراسلامی که به دنبال تأمین مالی و مدیریت بدهی خود هستند نیازمند یافتن جایگزین‌هایی مطابق با اصول اسلامی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها