عصر خودرو

سپرده ارزی را حتما ارزی تحویل بگیرید

عصر بازار- صاحبان ارز می‌توانند با سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها ضمن دریافت سود حتما ارز خود را ارزی تحویل بگیرند.

سپرده ارزی را حتما ارزی تحویل بگیرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در کنار سپرده گذاری ریالی که به طور معمول در شبکه بانکی انجام می‌شود صاحبان ارز این امکان را دارند که بتوانند در بانک‌ها حساب ارزی باز کرده و ارزهای خود را در آن سپرده گذاری کنند و البته به آن حداکثر شش درصد سود نیز تعلق می‌گیرد. اما از گذشته تاکنون معمولا استقبال چندانی از سپرده گذاری ارزی نمی‌شود با اینکه معمولا مردم به خصوص در زمان‌های خاصی در سال مبادرت به خرید ارز کرده و بخش زیادی از آن را که بلااستفاده می‌ماند برای سرمایه گذاری خریداری می‌کنند و در خانه‌های خود نگه می‌دارند که در نهایت موجب خروج ارز از چرخه بازار و سکون آن در خانه ها می شود.
    این در حالی است که در بانک‌ها شرایط برای سپرده کردن ارز وجود دارد و البته به ‌آن سود نیز تعلق می‌گیرد، اما یکی از عواملی که موجب شده تا معمولا مردم تمایلی به سپرده گذاری ارزی در بانک‌ها نداشته باشند این است که در هنگام بستن حساب و دریافت آن با این مشکل مواجه‌اند که ارز آنها به ریال پرداخت می‌شود و این به نفع آنها نیست. اما در جریان نوسانات اخیر بازار ارز و سیاست‌هایی که برای کنترل بازار به اجرا درآمد بنابر اطلاعات دریافتی ایسنا، ظاهرا بانک مرکزی به بانک‌ها تاکید کرده تا در مقابل سپرده‌های ارزی حتما ارز تحویل مشتری بدهند. یعنی اگر باز کننده حساب تمایل به بستن آن داشت باید ارز پرداخت شود نه ریال، تا این موضوع موجب اطمینان بیشتر مشتریان برای بردن ارزهای خود به سمت شبکه بانکی شود.

    جزئیات این سپرده گذاری از این قرار است که سپرده گذار می‌تواند با مراجعه به شعب ارزی بانک‌ها حساب سپرده باز کرده و ارز در اختیار خود را سپرده گذاری کند. اگر حساب یک ساله باشد به آن سود چهار درصد و برای دو ساله 4.5 درصد پرداخت می‌شود، این سود نیز به طور ارزی در حساب مشتری واریز خواهد شد اما اگر قرار باشد صاحب حساب قبل از سررسید حساب خود را ابطال کرده و مبلغی از آن برداشت کند آنگاه سود زمان قبل از آن به ریال واریز خواهد شد.
    سپرده ارزی با اوراق ارزی متفاوت است

    در کنار امکان گشایش حساب سپرده ارزی، اخیر بانک مرکزی بسته ای برای کنترل بازار ارز اجرایی کرد که در آن انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز قرار داشت و در حال اجراست. این سیاست تا حدی متفاوت از سپرده گذاری ارزی است به‌گونه‌ای که روال دریافت گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز از این قرار است که متقاضی با مراجعه به بانک و اعلام درخواست برای دریافت این گواهی که مثلا بر مبنای دلار باشد نرخ میانگین دلار از زمان اعلام تقاضای وی تا یک ماه قبل در سامانه سنا مورد بررسی قرار می‌گیرد و گواهی بر مبنای این نرخ برای سپرده‌گذار صادر می‌شود. البته دریافت مبلغ ریالی است و در زمان سررسید نرخ میانگین یک هفته قبل از آن در سامانه سنا مبنای پرداخت وجه سپرده‌گذاری شده است که باز هم ریالی انجام می‌شود. اگر گواهی سپرده ارزی یک ساله باشد به آن سود چهار و دو ساله 4.5 درصد تعلق می‌گیرد.
    همچنین اگر صاحب سپرده ارزی در زمانی قبل از سررسید منصرف شود و بخواهد گواهی را ابطال کند مبلغ آن با نرخ سود 10 درصد کوتاه مدت در شبکه بانکی پرداخت خواهد شد.

    برچسب ها