عصر خودرو

۶ بانک ایرانی در هندوستان شعبه می‌زنند

عصر بازار- کاردار سفارت هندوستان در ایران با بیان اینکه سیاست جایگزینی روپیه ــ ریال به‌جای دلار با تشکیل کارگروهی توسط دو کشور در حال پیگیری است از تأسیس شعبه ۶ بانک ایرانی در هندوستان خبر داد.

۶ بانک ایرانی در هندوستان شعبه می‌زنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  تسنیم ، دوش اوتام کاردار سفارت هندوستان در ایران امروز در نشست خبری در محل این سفارتخانه، اظهار کرد: ارتباط تجاری هندوستان و ایران بعد از سفر آقای روحانی رئیس جمهور ایران به هندوستان شرایط مناسبتری را تجربه می‌کند و این سفر منجر شده که تفاهم‌نامه و تعهدات دوجانبه برای افزایش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور ایجاد شود.

    وی افزود: رابطه تاریخی و تمدنی دو کشور از گذشته با یکدیگر نزدیک بوده  وکشور ما اهمیت زیادی برای ارتباط با ایران قائل است.

    تعرفه‌های تجاری میان دو کشور کاهش می‌یابد

    کاردار سفارت ادامه داد: با سفر رئیس جمهور ایران به هندوستان 9 تفاهم‌نامه و یادداشت همکاری میان دو کشور به امضا رسید که مهمترین تفاهم‌نامه برداشتن تعرفه‌های گمرکی برای تسهیل تجارت میان دو کشور است.

    اوتام با تأکید بر اینکه تعرفه‌های تجاری کاهش یافته و تعدیل می‌شود؛  تصریح کرد: هندوستان نظیر این تفاهم‌نامه را با 80 کشور دنیا به امضا رسانده است.

    وی افزود: 4 تفاهم‌نامه نیز میان اتاقهای تجاری دو کشور به امضا رسیده است و در مجموع همکاری‌های اقتصادی دو کشور در زمینه‌های ارتباطات، انرژی، تجارت، سرمایه گذاری و ارتباط مردم با مردم افزایش می‌یابد.

    همکاری ریلی هندوستان در ایران

    کاردار سفارت هندوستان در ایران گفت: هندوستان در حال توسعه بندر چابهار است که این بندر برای دو کشور ایران و هندوستان از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است و می‌تواند راه ارتباطی ما با افغانستان و آسیای میانه باشد. همچنین کریدوری برای ارتباط با شمال به‌حساب می‌آید.

    اوتام تصریح کرد: در این راستا هندوستان به‌دنبال توسعه خطوط ریلی از شهر زاهدان ایران به چابهار است که در این ارتباط مسئولان شرکت راه‌آهن هندوستان نیز اخیراً به تهران آمدند تا بحثهای تکنیکی و سرمایه گذاری را پیش ببرند.

    6 بانک ایرانی در هندوستان شعبه می‌زنند

    وی درباره موضوع ارتباطات بانکی گفت: برای توسعه ارتباطات دو کشور موضوع روابط بانکی بسیار مورد اهمیت است؛ تعدادی از بانکهای ایرانی تمایل به ایجاد تأسیس شعبه در هندوستان دارند که بانک پاسارگاد ایران در حال طی مراحل نهایی خود است و در مجموع 6 بانک ایرانی برای تحقق این امر اقدام کرده‌اند.

    هندوستان با روپیه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

    کاردار سفارت هندوستان در ایران افزود: بانک مرکزی هندوستان نیز این اجازه را به بانکهای هندی داده است که سرمایه گذاری با روپیه را در ایران انجام دهند تا شرکتهای هندی از این به بعد بتوانند با روپیه در ایران سرمایه گذاری داشته باشند.

    جایگزینی روپیه ــ ریال به‌جای دلار

    اوتام خاطرنشان کرد: برای جایگزینی دلار، پول دو کشور یعنی روپیه و ریال مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این راستا کمیته مشترک توسط دو کشور تشکیل شده تا این مکانیزم به مرحله اجرایی برسد.

    وی درباره حجم تجارت ایران و هندوستان گفت: سال گذشته 12.8 میلیارد دلار ارزش تجارت دو کشور بوده که قسمت اعظم آن مربوط به خرید نفت از ایران است.

    کاردار سفارت هندوستان در ایران افزود: هندوستان قصد دارد که فعالیت خود را در این ارتباط گسترده کرده و وارد موضوع تولید فرآورده‌های نفتی شود.

    اوتام اشاره کرد: رئیس جمهور ایران نیز در سفر خود به هندوستان موضوع فروش بلندمدت نفت را مطرح کردند همچنین به سرمایه گذاران هندی در حوزه انرژی خوش‌آمد گفتند.

    100 شرکت هندی به ایران آمدند

    وی گفت: نخستین گامی که بعد از سفر آقای روحانی به هندوستان محقق شد حضور 100 شرکت هندی در زمینه‌های فناوری، کشاورزی، پلاستیک و ... است که در نمایشگاهی با عنوان سرس هندوستان از روز شنبه در محل برج میلاد تهران آغاز می‌شود.

    کاردار سفارت هندوستان در ایران ادامه داد: این کشور از برگزاری نمایشگاه تجاری ایران در هندوستان نیز استقبال می‌کند و ما می‌توانیم شرایط حضور تجار و تولیدکنندگان ایرانی در هندوستان را فراهم کنیم.

    واکنش هندوستان به کاهش خرید نفت ایران

    اوتام در پاسخ به این سؤال که چرا هندوستان خرید نفت خود را از ایران کاهش و واردات نفت از آمریکا را افزایش داده است ضمن رد این موضوع گفت: سال گذشته 27.1 میلیون تن نفت از ایران وارد هندوستان شده که این رقم دو برابر سال قبل و بیشتر از زمان تحریمها است.

    وی افزود: ما نه‌تنها به‌دنبال کاهش خرید نفت از ایران نیستیم بلکه براساس برنامه‌های توسعه‌ای هند به‌دنبال افزایش خرید این محصول از ایران هستیم و فعالیتهای خود را در زمینه فرآورده‌های نفتی نیز دنبال می‌کنیم.

    کاردار سفارت هندوستان در ایران تصریح کرد: اقتصاد هند در سال 2018 دارای رشد 7درصدی در تولید ناخالص داخلی است و پیش‌بینی می‌کنیم که اقتصاد کشورمان تا سال 2025 به 4.3 تریلیون دلار برسد.

    اوتام گفت: با توجه به اینکه ایران نیز چهارمین دارنده ذخایر نفتی و دومین دارنده ذخایر گازی است زمینه توسعه همکاری ما با ایران برای خرید نفت و انرژی بسیار شفاف است و رو به توسعه خواهد بود.

    قیمت برنج هندی کاهش می‌یابد

    وی در پاسخ به سؤال تسنیم که چرا هندوستان قیمت برنج خود را در زمان خرید ایران افزایش می‌دهد، گفت: این افزایش قیمتها ناشی از عرضه و تقاضا است؛ دولت ایران در 5 الی 6 ماه سال ممنوعیت وارد برنج وضع کرده و در مقاطعی از سال با حجم انبوهی از تقاضا مواجهیم که این امر باعث می‌شود که قیمت برنج هندی افزایش یابد.

    کاردار سفارت هندوستان در ایران افزود: در صورتی که این ممنوعیت 6ماهه در ایران برداشته شود نرخ خرید برنج از هندوستان متعادل خواهد شد.

    اوتام تصریح کرد: ایران گرانقیمت‌ترین برنج هندوستان را خریداری می‌کند که بالتبع قیمت این محصول در شرایط عادی بالا است اما با برقراری تعرفه‌های ترجیحی قیمت این محصول در ایران کاهش خواهد یافت.

    ایران چقدر چای و برنج از هندوستان وارد کرده است؟

    وی در پایان با اشاره به آمار صادرات برنج و چای هندی به ایران گفت: در سال 2018‌ــ‌2017 هفت‌هزار تن برنج به‌ارزش 7.2 میلیون دلار و 25 هزار تن چای به‌ارزش 97.9 میلیون دلار به ایران صادر شده است.

    کاردار سفارت هندوستان در ایران تصریح کرد: هندوستان آمادگی آموزش نحوه کشت چای به ایران را دارد که در این راستا هیئت تجاری در چند روز گذشته به ایران سفر کرده‌اند.

    برچسب ها