عصر خودرو

شرایط سودآوری و پتروشیمی فن‌آوران تشریح شد

امید به رشد سود در صورت تامین گاز

عصر بازار: مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران آخرین برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شرکت را تشریح کرد. علی نظرپور گفت: عملکرد شرکت در نیمه اول سال با روندی مثبت همراه بوده است به‌طوری که در تولید با بیش از ۱۰۱ درصد پوشش از بودجه سبقت گرفته‌ایم.

امید به رشد سود در صورت تامین گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، وی همچنین از افزایش فروش در نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در فروش مقداری متانول 11 درصد افزایش را نسبت به دوره مشابه سال قبل شاهد بوده‌ایم. وی گفت: در صورتی که زمستان از بابت قطع گاز با مشکل مواجه نشویم، رشدهای بیش از آنچه داریم را تجربه خواهیم کرد.

    نظرپور در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه شرکت گفت: چند طرح توسعه در داخل شرکت در دست بررسی داریم. مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران از طرح توسعه واحد 300 هزار تنی الفین، طرح راه‌اندازی واحد وینیل استات مونومر با ظرفیت 300 هزار تن و طرح متیل استات با ظرفیت 50 هزار تن خبر داد. وی گفت: در واحد وینیل استات مونومر کارها و مطالعات اولیه انجام شده و IRR آن هم بررسی شده است.

    وی با اشاره به واحد متیل استات و اینکه فن‌آوران تنها شرکتی است که هم اسید استیک و هم متانول دارد، گفت: ما در تولید اسید استیک پیشرو هستیم و هیچ شرکتی در زمینه تولید متیل استات نمی‌تواند با ما رقابت کند. به گفته وی هدف از راه‌اندازی این طرح صادرات و خلق ارزش افزوده تا بیش از 100 درصد است. نظرپور در ادامه از طرح‌های دیگری در راستای مدیریت انرژی در شرکت خبر داد و گفت: مذاکرات اولیه برای راه‌اندازی واحدی برای استفاده از دی‌اکسید کربن (CO2) موجود در دودکش‌های کوره‌های واحد متانول با ظرفیت 240 هزار تن در سال آغاز شده است. وی افزود: با اجرای این طرح نه تنها آلودگی را بسیار کاهش می‌دهیم بلکه از این گاز به‌عنوان خوراک واحد متانول استفاده می‌کنیم به‌طوری که میزان گاز ورودی به این واحد را کم و به جای آن از CO2 دی اکسید کربن استفاده می‌شود.

    مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران تصریح کرد: با احداث این طرح ظرفیت تولید متانول به بالاترین حجم خود افزایش می‌یابد. وی افزود: در همین حال با استناد به پیمان کیوتو می‌توانیم در این راستا از ارگان‌های زیست محیطی سازمان ملل به ازای هر تن مهار دی اکسید کربن 10 دلار به‌عنوان تشویق در جلوگیری از تخریب لایه ازن دریافت کنیم. وی درباره طرح‌های مزبور گفت: مطالعات اقتصادی این طرح‌ها انجام و با صاحبان لیسانس آنها مذاکراتی صورت گرفته که با به پایان رسیدن تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن قرارداد آنها منعقد خواهد شد. به گفته وی با اجرای این طرح‌ها نه تنها از خام‌ فروشی جلوگیری می‌شود بلکه به اشتغالزایی کشور نیز کمک خواهد کرد.

    مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران همچنین از سرمایه‌گذاری شرکت در سهام شرکت پترو الفین فن‌آوران به میزان 60 درصد خبر داد و افزود: پتروالفین فن‌آوران در حال حاضر به ثبت شرکتی رسیده و حتی مجوز خوراک آن از شرکت ملی صنایع پتروشیمی دریافت شده است. وی با اشاره به اینکه مطالعات اقتصادی این شرکت انجام شده و در مراحل تحویل زمین هستیم، اضافه کرد: طرح دوم تولید متانول شرکت پتروشیمی فن‌آوران قرار است در شرکت پتروالفین در سایت 5 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر راه‌اندازی شود. وی افزود: ظرفیت این طرح یک میلیون و 650 هزار تن متانول و 650 هزار تن الفین و زنجیره ارزش آن است.

    نظرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تامین مالی پروژه‌های مزبور گفت: تامین مالی این پروژه‌ها پس از طی مراحل قانونی از طریق فاینانس و افزایش سرمایه و همچنین صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد. وی در پایان یادآوری کرد از زمانی که پتروشیمی فن‌آوران به بورس وارد شده تاکنون افزایش سرمایه‌ای نداشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها