عصر خودرو

رییس اتاق ایران پیشنهاد کرد :

انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و عراق

عصر بازار- رییس اتاق ایران گفت: انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد، برقراری سریع روابط بانکی، ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عراق و تشکیل شرکت های حمل و نقل مشترک راهگشای توسعه مراودات اقتصادی دو کشور خواهد بود.

انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و عراق
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، غلامحسین شافعی طی سخنانی در همایش تجاری ایران و عراق، مشکلات بانکی و حمل‌ و نقلی را عمده موانع موجود بر سر توسعه مناسبات تجاری دو کشور دانست و گفت: انتظار می‌رود با رفع این موانع و تسهیل تردد تجار، شفاف‌سازی و یکسان سازی تعرفه های گمرکی در مرزهای دو کشور، زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالان اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم شود.

    وی افزود: به یُمن اراده سیاسی مشترک رهبران دو کشور ، روابط ایران و عراق طی سالهای اخیر شاهد پیشرفت های فراوانی بوده، ظرفیت های عظیم همکاری و اشتراکات فراوان میان دو کشور دوست وبرادر ایران وعراق، بسترهای بسیار مناسبی را برای همکاری فیمابین بوجود آورده است. ولی وجود برخی مشکلات، مانع از دستیابی به سطح مطلوب مناسبات اقتصادی در حد انتظار طرفین شده است.

    شافعی ادامه داد: عدم وجود روابط بانکی و مبادلات بین بانکی و مشکلات مربوط به حمل ونقل و عدم امکان حمل یکسره بار از جمله مشکلات عمده ای است که موجب کُندی در مراودات میان تجار دو کشور شده است. در عین حال انتظار می رود با تسهیل تردد تجار ، شفاف سازی ویکسان سازی تعرفه های گمرکی در مرزهای مختلف دو کشور زمینه برای تجارت سالم و روان میان فعالین اقتصادی دو طرف بیش از پیش فراهم آید.

    وی تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های پزشکی منطقه خاورمیانه بدلایل کیفیت بالای خدمات درمانی و قیمت ارزان از دیرباز مورد توجه جهانیان به ویژه کشورهای همسایه بوده است، که در این ارتباط و به منظور همکاری ومشارکت شرکت های عراقی با بخش خصوصی ایران در صنعت توریسم و صنعت خدمات پزشکی، انجمن خدمات بین المللی سلامت آمادگی دارد با طرف عراقی یادداشت تفاهم همکاری امضاء کند.

    رییس اتاق ایران یادآور شد: ازسوی دیگر باتوجه به تجارب و توانمندی های شرکت های ایرانی در حوزه صدور خدمات فنی ومهندسی، دو طرف می توانند همکاری های جدی و پُرثمری را در زمینه مشارکت در پروژه های زیرساختی وبازسازی کشور عراق پی ریزی کنند و پیشنهاد می کنم کمیته مشترک بررسی پروژه های خدمات فنی مهندسی بین دو کشور تشکیل شود. همچنین بخش خصوصی ایران دارای تجارب و پیشرفت های چشمگیری در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی است و آمادگی دارد تجارب خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهند.

    شافعی ادامه داد: انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور، برقراری سریع روابط کارگزاری بانکی و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عراق و تشکیل شرکت های حمل و نقل مشترک راهگشای توسعه مراودات اقتصادی فیمابین خواهد بود. از دولتمردان دو کشور خواستاریم با ایجاد بسترهای لازم راه را برای تحقق سرمایه گذاری و همکاری مشترک بخش های خصوصی دو کشور بویژه در زمینه های مختلف عمرانی کشور عراق از جمله بخش های ساخت وساز، فرودگاه، جاده سازی، انرژی و پتروشیمی، کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی هموار کنند.

    وی افزود: همچنین پیشنهاد می کنم صنعت کاران دو کشور با تشکیل کمیته های کاری در قالب اتاق مشترک بازرگانی ایران وعراق ضمن بررسی امکانات و توانمندی های صنعتی دو کشور نسبت به تهیه یک طرح عملیاتی برای سرمایه گذاری مشترک در صنایعی که دارای مزیت نسبی در ایران و عراق می باشد اقدام کنند.

    برچسب ها