عصر خودرو

افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا بوئینگ را گران می‌کند

عصر بازار- تحلیلگران صنعت هوانوردی معتقدند که با اعمال تعرفه بیشتر بر واردات فولاد و آلومینیوم، قیمت هواپیماهای بوئینگ افزایش می‌یابد اما تاثیر اصلی این اقدام، تلافی چین در عدم خرید از این شرکت است.

افزایش تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم آمریکا بوئینگ را گران می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، تحلیلگران هوانوردی معتقدند برنامه دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم آشکارا قیمت انواع هواپیماهای جت و جنگی بوئینگ را بالا می‌برد و ترس از ضربه بزرگ به اقتصاد آمریکا دروغ است.

    به گفته آنها، اما درصورتی‌که آمریکا تعرفه 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر آلومینیوم اعمال کند، تاثیر این اقدام (بر اقتصاد) می‌تواند تلافی کشورهایی نظیر چین، یکی از بزرگ ترین مشتریان بوئینگ باشد.

    بوئینگ، هواپیماهایش را انحصارا در آمریکا تولید می‌کند اما سال گذشته نزدیک به 70 درصد از جت‌های 763 به مشتریان خارج از آمریکا فروخته و 22 درصد این رقم به چین ارسال شده است.

    به گفته چندین کارشناس آشنا به هواپیماهای بوئینگ، بیش از 80 درصد وزن مدل‌های قدیمی هواپیماهای بوئینگ نظیر مدل 737 و 777 از آلومینیوم تشکیل شده اما تنها حدود 12 درصد هزینه آنها مربوط به آلومینیوم است. باقی هزینه مربوط به هزینه‌های کارگری، ثابت و دیگر هزینه‌هاست.

    این کارشناسان گفتند درصورتی‌که تمام آلومینیوم مورد استفاده در بوئینگ وارد شود، با افزایش 10 درصدی تعرفه واردات، هزینه یک هواپیما 1.2 درصد افزایش می‌یابد اما بیشتر آلومینیوم مورد استفاده بوئینگ در داخل تولید می‌شود.

    اریک ردیفر، یک مدیر در صنعت هوانوردی در شرکت مشورتی الیسک پارتنرز گفت: «اینها مقادیر قابل توجهی آلومینیوم است که برای حمل و نقل گران است.»

    وی و دیگر کارشناسان برآورد کردند که تنها 25 تا 30 درصد آلومینیوم مورد استفاده در هواپیماها وارد شده و 0.3 درصد بر هزینه آنها تاثیر خواهد داشت.

    درصورت اعمال تعرفه‌ها احتمالا قیمت‌های آلومینیوم تولید داخل آمریکا افزایش می‌یابد اما مشخص نیست که این افزایش چقدر است.

    در بوئینگ 737 اندازه متوسط، با توجه به قیمت فهرست قیمتی برابر با 117.1 میلیون دلار، افزایش هزینه می‌تواند کمتر از 200 هزار دلار باشد زیرا ایرلاین‌ها اغلب تخفیف 40 درصدی در فهرست قیمتی دریافت می‌کنند و حاشیه سود بوئینگ حدود 10 درصد است.

    البته بوئینگ از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد.

    کوین میشائیل، کارشناس تولیدات هوانوردی در میشیگان گفت: «تاثیر خالص برای فولاد نیز مشابه است. با اینکه به طور معمول در بخش کمتری از هواپیماهای بوئینگ از فولاد استفاده شده است.»

    بر اساس برآورد وی، اعمال تعرفه 25 درصدی بر فولاد، برای شرکت‌های هوانوردی آمریکایی کمتر از 100 میلیون دلار هزینه دارد. به این معناست که هر دو تعرفه 150 تا 200 میلیون دلار بر هزینه‌ها می‌افزاید یا در نهایت افزایش حدود 0.2 درصدی از کل ارزش 100 میلیارد دلاری هواپیماهای تجاری، مسافری و جنگی شرکت‌های آمریکایی در سال را به دنبال خواهد داشت.

    در بوئینگ 787 که جدیدتر است و از کامپوزیت فیبر کربن برای بال‌ها و بدنه آن استفاده می‌شود، افزایش هزینه کمتر است.

    ردیفر توضیح داد آلومینیوم 10 درصد هزینه را تشکیل می‌دهد در نتیجه افزایش تعرفه ترامپ بر آلومینیوم 0.09 درصد بر هزینه بوئینگ 787 می‌افزاید.

    ریچارد ابولافای، تحلیلگر هوانوردی در گروه تیل در فیرفکس در ویرجینیا گفت: «آنچه تاثیر واقعی خواهد داشت، اقدام تلافی جویانه چین است... آنها آشکارا در حال یافتن راه‌هایی برای نشان دادن عدم رضایتشان و اعمال فشار هستند و این کار انجام نمیشود مگر از عبور از بوئینگ و حرکت به سوی ایرباس.»

    به گفته تحلیلگران، نیاز چین به جت‌ها بسیار زیاد است اما احتمالا به هواپیماهایی هم از بوئینگ و هم از ایرباس برای تامین تقاضا نیاز خواهند داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو