عصر خودرو

لاگارد: هیچ کسی برنده جنگ تجاری نیست

عصر بازار- رییس صندوق بین المللی پول گفت: در جنگ تجاری که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد هیچ یک از طرفین پیروز نخواهند بود و ۲ طرف بازنده هستند.

لاگارد: هیچ کسی برنده جنگ تجاری نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، کریستین لاگارد رییس صندوق بین المللی پول گفت: هیچ کسی پیروز جنگ تجاری نخواهد بود و هشدار داد که اگر سایر کشورها به سیاست حمایتی آمریکا با وضع تعرفه سنگین بر روی کالاهای وارداتی واکنش نشان دهند، تاثیر اقتصادی تعرفه واردات آمریکا جدی خواهد بود.

    در همین حال، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیروز یکبار دیگر در مورد برنامه خود به منظور وضع تعرفه های سنگین بر روی واردات فولاد و آلومنیوم تاکید کرد و به اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر به خوبی با آمریکا در عرصه تجاری رفتار نکند، آسیب می بیند.

    همچنین لاگارد در مصاحبه ای با رادیور آر تی ال فرانسه گفت: اگر آمریکا اقدام به وضع تعرفه سنگین کند و سایر کشورها تلافی کنند، اثر اقتصاد کلان این تصمیم جدی خواهد بود و بیشترین تاثیر متوجه کانادا، اروپا و به خصوص آلمان خواهد شد.

    البته رییس جمهور آمریکا گفته که ایالات متحده پیروز این جنگ خواهد بود و از جمله اهداف آن مبارزه با کسر تراز تجاری قابل توجه آمریکا با برخی از کشورها و در پیش گرفتن سیاست حمایتی است.

    لاگارد گفت: در جنگ به اصطلاح تجاری هیچ کسی پیروز نیست و هر دو طرف بازنده خواهند بود و امیدوار هستم که ترامپ این نوع تعرفه را اعمال نکند. در همین حال مشاور اقتصادی ترامپ اعلام کرده است که در صورت وضوع تعرفه های سنگین بر روی فولاد و آلومنیوم از سمت خود استعفاء خواهد داد.

    رییس صندوق بین المللی پول گفت: ممکن است که ترامپ هدفی از اعمال تعرفه های تهدید آمیز داشته باشد، اما دلایل خوب بسیار کمی برای اعتراض وی در مقابل شرایط فعلی وجود دارد.

    وی در ادامه گفت: کشورهایی در جهان وجود دارند که به توافقات سازمان تجارت جهانی احترام نمی گذارند و انتقال فناوری را تحمیل می کنند که چین یک نمونه آن است؛ اما این کشور تنها کشور جهان با چنین رویکردی محسوب نمی شود. 

    لاگارد تجارت بین المللی را موتور رشد اقتصادی، فناوری و رقابت پذیری عنوان کرد و هشدار داد که هر نوع تهدیدی در مقابل تجارت یک عامل پُرخطری برای رشد جهانی است. اگر تجارت جهانی با اقداماتی نظیر وضع تعرفه های سنگین به مخاطره بیافتد، عاملی برای کاهش رشد اقتصادی و کساد شدن تجارت خواهد بود و تاثیر آن بر روی رشد جهانی مهیب است.

    رییس صندوق بین المللی پول خاطر نشان کرد که کاخ سفید در مورد ریسک های تلافی جویانه فکر نکرده است. وی در پایان نسبت به افزایش نابرابری در دستمزدها و وخیم شدن نابرابری به عنوان مانعی برای رشد پایدار هشدار داد و اعلام کرد که دولت ها باید سیاست های پولی، اجتماعی، آموزشی و درمانی خود را گونه ای قرار دهند که به مبارزه با نابرابری بیانجامد.

    برچسب ها