عصر خودرو

وضعیت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس

عصر بازار: امروز در بازار ابزارهای نوین فرابورس با داد و ستد ۳۴ هزار و ۴۰۴ برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بیش از دو میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومان نقدینگی میان سه هزار و ۲۱۰ معامله گر حقیقی و حقوقی دست به دست شد.

وضعیت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ارزش معاملات اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بازار امروز فرابورس به رقم دو میلیارد و 283 میلیون تومان رسید که اندکی کمتر از 8 درصد ارزش کل معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص داد.

    براساس این گزارش در معاملات امروز طی سه هزار و 210 نوبت خرید و فروش تعداد 34 هزار و 404 برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن معامله شد که ارزشی بالغ بر دو میلیارد و 283 میلیون تومان را در پی داشت.

    اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از پاییز سال 1389 در فرابورس ایران با هدف ساماندهی خرید و فروش وام مسکن در بازارهای غیر متشکل و تسهیل دسترسی متقاضیان خرید مسکن به تسهیلات بانکی ایجاد شد.

    هم اکنون برای دریافت وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن هر متقاضی نیاز به 70 برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن است که هزینه ای حول و حوش 4 میلیون و 900 هزار تومان را بر روی دست خریدار می گذارد.

    البته با احتساب وام جعاله تعمیر مسکن هر متقاضی حداکثر 90 ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن (یعنی 45 میلیون تومان) دریافت کند.

    ارزش اسمی هر برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مبلغ 500 هزارتومان است و ارزش بازاری آن روزانه در بازار فرابورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

    هم اکنون ارزش هر برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دربازار فرابورس در حدود 69 تا 70 هزار تومان نوسان می کند.

    هر برگه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از تاریخ بازگشایی نماد معاملاتی آن در بازار فرابورس فقط تا دو سال معتبر خواهد بود و تا پیش از سررسید شدن تاریخ این اوراق دارنده آن می تواند برای دریافت تسهیلات بانک مسکن و یا عرضه مجدد در بازار فرابورس اقدام کند.

    بر اساس این گزارش، با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در رابطه با افزایش سقف وام مسکن تا مبلغ 60 میلیون تومان، هم اکنون اغلب معامله گران در انتظار ابلاغ رسمی این بخشنامه به بانک مسکن و به تبع آن نحوه اجرایی شدن آن در بازار فرابورس هستند.

    بر اساس این گزارش، شورای پول و اعتبار اواخر مهر ماه امسال با توجه به پیشنهاد بانک مرکزی طرحی را مصوب کرد که براساس آن تمامی بانک‌ها غیر از بانک‌های تخصصی موظف به ارایه تسهیلات مسکن تا سقف 60 میلیون تومان شدند.

    بر این اساس امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن در سه بخش تعیین شد، به‌گونه‌ای که این وام به ازای هر واحد مسکونی در شهر تهران تا 60 میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان اختصاص یافت.

    بر اساساین گزارش؛ در راستای سیاست‌های جدید اعتباری دولت و بانک مرکزی تحت عنوان بسته خروج از رکود در حالی به منظور اخذ تسهیلات خرید خودرو، کالا و مسکن، سیاست های پولی این بسته از سوی شورای پول و اعتبار مورد تایید قرار گرفت که در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن در ارتباط با ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن، با تسهیلات خرید مسکن 60 میلیون تومانی با دوره بازپرداخت 12 تا 15 سال موافقت شد.

    این در حالی است که هنوز دستورالعمل این تسهیلات از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نشده و ساز و کار اعطای آن از سوی بانک‌ها و ابلاغ به شعب در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

    هم اکنون برای دریافت تسهیلات مسکن دو روش وجود دارد. نخست اقدام برای دریافت وام‌های 40 تا 80 میلیون تومانی از طریق سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن و دوم اقدام برای دریافت وام 35 میلیون تومانی بانک مسکن از طریق خرید اوراق حق تقدم استقاده از تسهیلات مسکن در فرابورس است.

    علیرضا توکلی کاشی مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس طی روزهای اخیر در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که « تا این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای از سوی بانک مسکن مبنی بر جزییات نحوه تخصیص تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید از طریق اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به این بازار اعلام نشده است.»

    علیرضا توکلی کاشی با اشاره به عدم اعلام جزییات دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی از سوی بانک مسکن  ابراز امیدواری کرده بود: « با توجه به لزوم بازگشایی نماد جدید معاملاتی برای حق تقدم استفاده از اوراق تسهیلات مسکن در نهایت طی 5 یا 6 آذر ماه جزییات این تسهیلات ابلاغ شود.»

    بر اساس این گزارش، می توان انتظار داشت در صورت اجرایی شدن بخشنامه شورای پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی و ابلاغ دستورالعمل آن به بانک ها ؛ برای دریافت وام 60 میلیون تومانی، هر متقاضی تعداد 120 برگه از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را خریداری کند. اما تا زمان ابلاغ دستورالعمل بخشنامه شواری پول و اعتبار از سوی بانک مرکزی باید همچنان منتظر ماند و دید که آیا وام 60 میلیون تومانی دردی از مردم کم درآمد که به دنبال سرپناهی کوچک است می تواند حل کند یا خیر؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها