عصر خودرو

واریز یارانه در سال آینده در پیچ و خم اختلافات دولت و مجلس

عصر بازار- در هر ماه حدود ۷۴ میلیون نفر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که با توجه به کاهش میزان بودجه این بخش در سال آینده اختلافات فراوانی بین دولت و مجلس مبنی بر حذف و یا عدم حذف دهک‌های پردرآمد ایجاد شده است.

واریز یارانه در سال آینده در پیچ و خم اختلافات دولت و مجلس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، اخبار مربوط به یارانه و زمان ورایز آن برای خانواده‌ها اهمیتی زیادی دارد تا جایی که از زمان تعیین بودجه سال آینده مربوط به این بخش، اما و اگر‌های فراوانی ایجاد شده است.

    از یک سو مجلس با توجه به کم بودن بودجه بخش هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده در نهایت با افزایش 7 هزار میلیارد تومان بودجه این بخش را به 30 هزار میلیارد تومان رساند و با این وجود بازهم این مبلغ کفاف واریز یارانه تمامی 74 میلیون نفر یارانه بگیر را نمی‌دهد و با این شرایط باز هم حدود 23 میلیون نفر از دهک‌های پردرآمد جامعه باید از لیست دریافت یارانه حذف شوند.

    در این میان مجلس، دولت را موظف کرده تا با شناسایی دهک‌های پر درآمد برنامه ریزی مناسبی برای حذف آن‌ها داشته باشد تا با کسری بودجه در این بخش مواجه نشود.

    از سوی دیگر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکیدا در صحبت‌های اخیر خود بر عدم تغییر لیست یارانه بگیران در سال آینده اشاره کرده و گفت: دولت امکان شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه ندارد، زیرا بررسی اطلاعات حساب تمامی افراد امکان پذیر و صحیح نیست.

    با این وجود تمامی یارانه بگیران خیالشان از دریافتی 45 هزار و 500 تومانی خیالشان راحت شد، زیرا دولت با این شرایط برای تامین بودجه بخش هدفمندی باید دست به استقراض بدند تا این تمامی 74 میلیون یارانه دریافت کنند.
    اما در مصوبه روز اخیر مجلس شورای اسلامی دولت موظف است تا یارانه 3 دهک پردرآمد را حذف کند و در صورتی که خانوار‌ها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند وزارت کار موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آن‌ها اقدام نماید در هر صورت خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، خانوار‌های ساکن روستاها، عشایر و سایر خانواده‌های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف نخواهند شد.

    براساس این گزارش، با توجه به پیچ و خم‌های ایجاد شده در موضوع واریز یارانه در سال آینده بین دولت و مجلس باید دید دولت بر سر حرف خود برای واریز یارانه به شکل سابق در سال 97 خواهد بود و یا با این مصوبه باید سازکار و یژه‌ای برای حذف دهک‌های پردرآمد در نظر بگیرد.

    برچسب ها