عصر خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی :

ممنوعیت ثبت سفارش با دلار، قیمت کالاهای وارداتی را افزایش می دهد

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت: ممنوعیت ثبت سفارش با دلار موجب تحمیل هزینه های تبدیل ارز به واردکننده می شود و در نتیجه قیمت کالاهای وارداتی را افزایش می دهد.

ممنوعیت ثبت سفارش با دلار، قیمت کالاهای وارداتی را افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «سیدرضی حاجی آقامیری» امروز (چهارشنبه) ، افزود: در بازارهای بین المللی، برخی فروشندگان، کالای خود را فقط با دلار عرضه می کنند و خریداران این کالاها مجبورند هزینه تبدیل دلار به ارزهای دیگر را پرداخت کنند.
    وی اضافه کرد: هزینه تبدیل دلار به یورو در نهایت به مصرف کننده داخلی تحمیل می شود.
    آقامیری اظهار کرد: حاکمیت دلار در عرصه اقتصاد جهانی یک واقعیت است و نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت.
    این فعال بخش خصوصی در مورد نقش این طرح (ممنوعیت ثبت سفارش با دلار) در کنترل نرخ دلار در بازار آزاد، گفت: جلوگیری از معامله با دلار مشکلی را در جهت مهار قیمت این ارز در بازار حل نمی کند.
    وی در این خصوص توضیح داد: با ممنوعیت ثبت سفارش با دلار، تقاضا برای این ارز کاهش پیدا می کند اما همان تقاضا به سمت ارزهای دیگر، مثلا یورو می رود و قیمت آنها را افزایش می دهد.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: از آنجا که نرخ برابری دلار و یورو ثابت است، افزایش قیمت یورو، قیمت دلار را نیز افزایش خواهد داد.
    بانک مرکزی چندی پیش در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خواستار ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا شد که به دنبال آن، ثبت سفارش با دلار از نهم اسفندماه در سامانه جامع تجارت متوقف شد.
    پیش از این بانک ها به دلیل تحریم های اولیه آمریکا علیه ایران امکان استفاده از دلار را در مراودات مالی خود نداشتند که با این تصمیم، بازرگانان نمی توانند برای ثبت سفارش واردات ارز دلار را از منشاء غیربانکی یعنی صرافی ها نیز انتخاب کنند.
    مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره این تصمیم و اثر آن بر تجارت خارجی کشور به ایرنا گفته است: سهم دلار در سبد تجاری کشور آنچنان بالا نیست و این امر در مراودات تجاری بازرگانان ایرانی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

    برچسب ها