عصر خودرو

روز کم نوسان فرابورس ایران

عصر بازار- بعد از افت بیش از یک پله‌ای روز شنبه، روزهای گذشته با ثبات تقریبی فرابورس و تغییرات ناچیز آن مواجه بودیم. دیروز نیز این روند کم‌نوسان ادامه پیدا کرد و نماگر این بازار با افت ۸/ ۰ واحدی (معادل ۰۷/ ۰ درصدی) روبه‌رو‌ شد و در سطح ۱۰۸۱ واحد ایستاد.

روز کم نوسان فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون 5/ 23 درصد رشد داشته است.
    رصد معاملات سهام فرابورسی

    طی معاملات روز گذشته، حدود 426 میلیون برگه بهادار به ارزش 300 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد. در این میان، حدود 284 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش معاملاتی 6/ 33 میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم رقم خورد. حجم معاملات روز گذشته این دو بازار (با حذف حق تقدم و معاملات بلوکی) به نسبت روز دوشنبه، با افزایش 20درصدی مواجه شد. همچنین ارزش معاملات بازارهای اول و دوم نیز نسبت به روز دوشنبه با کاهش 25 درصدی مواجه شد و بار دیگر به نرخ روز یکشنبه خود (22 میلیارد تومان) بازگشت. در میان تحولات دیروز سهام در این دو بازار، بیشترین افزایش قیمت به ترتیب در نماد معاملاتی شرکت‌های توکا ریل، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال به ثبت رسید. از سوی دیگر، بیشترین افت قیمت در‌ نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه میهن، بازرگانی و تولیدی مرجان کار و بیمه سامان مشاهده شد. دیروز بیشترین اثر کاهنده در محاسبه شاخص فرابورس به واسطه معاملات منفی در نماد زاگرس به ثبت رسید و این نماد تاثیر کاهنده یک واحدی بر شاخص کل داشت. در مقابل، نماد ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت (یک واحد) را بر شاخص فرابورس داشت.

    در معاملات دیروز فرابورس حدود 60 درصد از جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و حمل‌ونقل‌ به گردش درآمد. همچنین گروه‌های محصولات غذایی و آشامیدنی و سرمایه‌گذاری به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم جدول صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. افزون بر این، تحولات قیمتی در مقیاس صنایع حاکی از صدرنشینی گروه حمل‌ونقل‌ در جدول گروه‌ها با بیشترین رشد شاخص است (با رشد 1/ 1 درصدی). پس از گروه حمل و نقل، شاخص گروه فلزات اساسی و گروه مواد و محصولات دارویی نیز به ترتیب 9/ 0 و 6/ 0 درصد رشد کرد. در مجموع، شاخص 7 گروه فرابورسی در پایان معاملات دیروز افزایش یافت. شاخص گروه‌ سرمایه‌گذاری نیز در این روز رشد ملایمی را تجربه کرد.

    از سوی دیگر، شاخص حدود 67 درصد صنایع فرابورسی طی روز گذشته کاهش یافت؛ که در میان آنها، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین کاهش را با افت 7/ 3 درصدی ثبت کرد. گروه محصولات شیمیایی نیز با افت بیش از 2 درصدی در شاخص کل، در رتبه سوم افت شاخص کل قرار گرفت. شاخص گروه‌ پالایشی نیز در این روز افت ملایمی را تجربه کرد. ضمن اینکه، شاخص گروه سیمان نیز برای دومین روز پیاپی بدون تغییر ماند. به‌طور کلی تحولات قیمتی در مقیاس صنایع و رشد شاخص کل در کنار هم را می‌توان معیاری از ضعف و قوت تقاضا در نظر گرفت. بر همین اساس، داده‌های روز گذشته حاکی از کاهش نسبی تقاضای سهام در دو بازار اول و دوم است.
    حقوقی‌ها؛ همچنان پیشتاز در خرید

    خالص تغییر مالکیت دیروز فرابورس به نام فعالان حقوقی رقم خورد. به این ترتیب افزون بر 12 میلیون و 900 هزار سهم به ارزش یک میلیارد و 250 میلیون تومان در پایان معاملات روز گذشته به سبد دارایی حقوقی‌ها اضافه شد. حقوقی‌ها برای دهمین روز پیاپی جریان تغییر مالکیت را به نام خود رقم زدند. بیشترین خالص خرید فعالان حقوقی نیز در نمادهای «ذوب»، «اتکای» و «سرچشمه» به ثبت رسید. در مقابل اما معامله‌گران خرید بیشترین خالص خرید خود را در نمادهای «زاگرس»، «حپارسا» و «خراسان» صورت دادند.
    از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

    معاملات دیروز فرابورس ایران با افت قابل ملاحظه ارزش معاملات اوراق خزانه اسلامی پایان یافت. به این ترتیب همزمان با فضای منفی حاکم بر معاملات سهام فرابورسی طی روز گذشته شاهد افت تقاضا در بازار اوراق با درآمد ثابت بودیم. دیروز، گردش نقدینگی در بازار اوراق خزانه حدود 31 درصد گردش نقدینگی در روز دوشنبه بود و بخش کمی از بازار کل اوراق بدهی (23‌درصد) را شامل می‌شد. البته معاملات بلوکی 70 میلیاردی روز دوشنبه نیز یکی از دلایل زیاد بودن ارزش معاملات در آن روز و افت ارزش معاملات اوراق دیروز است. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه اسلامی روند کم‌نوسانی را طی کرد و تمام نمادهای این گروه، تغییرات زیر یک درصد را تجربه کردند. دیروز حدود 680 هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در 565 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 55 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. میانگین نرخ سود موثر 17 مرحله از اوراق خزانه که در روز گذشته بین فعالان مبادله شدند، 3/ 21 درصد به ثبت رسید و برای چندمین روز پیاپی سود بالای 21 درصد را رقم زد.

    روز گذشته حدود 61 هزار ورقه امتیاز تسهیلات مسکن به ارزش حدود 4 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ماه 94 با افت 4 درصدی به قیمت 60 هزار و 902 تومان معامله شدند. البته «تسه9412» با نزدیک شدن به زمان سررسید دو ساله آن با افت قابل توجه تقاضا مواجه شد و ریزش قیمتی زیادی پیدا کرد؛ اما باقی نمادها، در میانگین قیمتی 65 هزار تومان معامله شدند و با افت قابل توجه تقاضا از ابتدای اسفند با افت 6 درصدی مواجه شدند. این در شرایطی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 3 سررسید آذر، دی و بهمن افت 8 درصدی را تجربه کردند. در این میان همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال و شناسایی کف قیمتی می‌تواند اوراق را در مسیر صعودی قرار دهد.

    برچسب ها