عصر خودرو

معــاون ناشــران و اعضــاء بــورس تهــران خبر داد:

بازگشایی های‌وب در گرو تصمیم حسابرس

عصر بازار- بسته بودن نماد شرکت‌های بورسی تبدیل به معضلی شده که فاکتور نقدشندگی بازار سرمایه را زیر سوال می‌برد؛ البته در چند ماه اخیر وعده و وعیدهای بسیای از طرف رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کوتاه شدن زمان بسته ماندن نمادها داده شده که تا امروز اجرایی نشده است.

بازگشایی های‌وب در گرو تصمیم حسابرس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، با این اوصاف، گفت‌وگوی کوتاهی با روح الله حسـینی مقدم، معــاون ناشــران و اعضــاء بــورس تهــران در خصوص نمادهای بسته شده بورسی داشته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
    در ابتدا بفرمایید که تا پایان سال چه شرکت‌هایی در بورس تهران پذیره‌نویسی می‌شوند؟
    از شرکت‌هایی که تا امروز اطلاعات آنها کامل شده، شفادارو در نوبت اول عرضه قرار دارد؛ پس از آن سامان پرداخت و نیروگاه جهرم و آسیاتک نیز در نوبت‌های بعدی هستند و در حال مذاکره و ردوبدل کردن اطلاهات هستیم. با این توضیحات، امیدواریم تا پایان سال یک یا دو شرکت از این لیست آماده پذیرش شوند. همچنین مراحل انتقال میدکو از فرابورس به بورس نیز در حال انجام است که به زودی این انتقال انجام خواهد شد.
    آیا بانک‌هایی که نماد آنها بسته است، اطلاعات تکمیلی خود را برای شرکت بورس ارسال کرده‌اند و زمان بازگشایی این نمادها مشخص شده است؟
    هنوز اطلاعات بانکی‌ها ناقص است؛ البته همکاران در شرکت بورس تهران آخرین نقص اطلاعات را به اطلاع بانک‌ها رسانده و امیدواریم بانک‌ها هرچه زودتر این اطلاعات را کامل کنند تا بتوانیم زمینه بازگشایی نمادهای بانکی را در بازار سرمایه مهیا کنیم.
    با توجه به طولانی شدن زمان بسته ماندن نمادهای بانکی، آیا اصلا اراده ای برای کامل کردن اطلاعات در بانک‌ها وجود دارد؟
    به نظر می‌رسد، تلاش‌هایی در این زمینه انجام شده است؛ برای مثال بانک صادرات مجمع برای انتخاب اعضای هیئت مدیره را برگزار کرده که همین امر را می‌توان به عنوان تلاش بانک برای کام کردن اطلاعات در نظر گرفت. همچنین برگزاری مجمع، نشانی از اراده برای بازگشایی نماد است.
    حدود دو ماه پیش نماد شرکت "های‌وب" به دلیل برخی ابهامات در قراردادها بسته شد، این پرونده به کجا رسید و چه زمانی بازگشایی می‌شود؟
    برای مسئله "های‌وب" منتظر نظر کارشناسانه مجمع حسابرسان رسمی هستیم که پس از رای این مجمع، تصمیم نهایی در خصوص بازگشایی نماد این شرکت در بازار سرمایه گرفته می‌شود.
    چندی پیش شاهد انتشار گواهی سپرده با سود 20 درصدی توسط بانک مرکزی بودیم، با توجه به تاثیری که این گواهی بر بازار سرمایه می‌گذارد، چرا شرکت بورس تهران، نسبت به انتشار این اوراق اعتراض نکرد؟
    واکنش بازار سرمایه در قالب تغییر نرخ اوراق بدهی نشان داده شد که به نظر می‌رسد، علامت‌دهی مناسبی از سمت این بازار به تصمیمات بانک مرکزی باشد. در واقع بالا رفتن نرخ اوراق بدهی را می‌توان به ضرر بازار پول دانست؛ با این حال، اهالی بورس انتظار دارند که همکاران بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌ها نگاهی هم به منافع بازار بدهی و سرمایه داشته باشند.
    نماد شی باستانی که الگوی نشان‌واره (لوگو) بورس اوراق بهادار تهران است، به ایران آمده است. در این خصوص توضیح دهید.
    برخلاف روند ورود تمامی کالاها به کشور و به دلیل خاص بودن این مورد، گمرک در محل ورود این شی قیمتی حاضر می‌شود و خوشبختانه 14 اسفندماه در مراسمی از این شی گرانبها در موزه ملی ایران رونمایی می‌شود. با این حال در نظر داریم که تا پایان سال، مراسم رونمایی مخصوص اهالی بازار نیز برگزار کنیم.
    زمانی که پیگیری الگوی نشان‌واره بورس شروع شد، متوجه وجود 52 شی ایرانی دیگر نیز شدیم که این دو مسئله به موازات جلو رفت و توانستیم به صورت همزمان مقدمات ورود آنها را به ایران فراهم کنیم. همان طور که می‌دانید، وقتی یه شی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود، نیاز به مصوبه دولت وجود دارد و بر این اساس، دولت فرانسه موزه ملی ایران و موزه لوور پاریس کمک بسیاری برای انتقال این 53 شی به ایران برای مدت 4 ماه کردند.

    برچسب ها