عصر خودرو

خوش‌بینی بورس‌بازان برای جبران ضرر

عصر بازار: این روزها به نظر می‌رسد بازار سرمایه میزبان سرمایه‌های فرای از بازار ارز و طلاست. سهامداران این بازار پیش بینی می‌‌کنند بعد از توافق سهام گروه بانکی، خودرویی و پتروشیمی بیشترین میزان رشد را داشته باشد.

خوش‌بینی بورس‌بازان برای جبران ضرر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، تالار حافظ  این روزها دستخوش التهاب مذاکرات هسته ای است که البته این بار برای حصول توافق جامع خیز برداشته است و هر چند در روزهای اخیر در کنار خبرهای خوب، خبرهای بد را هم به خود دیده است،‌ اما عموم سهامداران در انتظار توافقی هستند که بعد از آن بازار سرمایه از لاک رکودی خارج شود.

    سهامدارانی که امروز به تالار شیشه ای آمده بودند، خوشبین به توافق و در انتظار ورود سرمایه هایی هستند که دیگر نمی تواند از بانک ها و بازارهای ارز و طلا سود کسب کند و به بورس می آید.

    سهامداران پیر و جوانی که امروز در تالار حافظ برای بررسی سهام و تصمیم گیری های جدید آمده بودند،‌ توصیف ها و توصیه های خاصی برای بازار داشتند که شرح صحبت هایشان در ادامه آمده است.

    یکی از آنها می‌گوید که از پیش از انقلاب در بورس سرمایه گذاری می کنم. چم و خم بازار را خوب می شناسم و روزهای بدتر از دو سال گذشته را زیاد دیده ام. احتمال عدم توافق خیلی کم است، اما بعد از توافق شاخص بیش از 5 درصد رشد نمی کند. در حال حاضر و بعد از توافق سهام گروه بانکی و پتروشیمی از سایر گروه ها بهتر هستند.

      دیگری می گوید خیلی وقت است که تمام سرمایه‌ام را از بورس خارج کردم، ‌زیرا بحث تحریم ها بوی ریسک و آسیب به مشامم می رساند. اما امروز مطمئنم که روزهای بد تمام شده و شرایط خوب به بازار سرمایه بازگشته است. به همین دلیل می خواهم دوباره سهام بخرم. بعد از توافق، سهام گروه های خودورویی،‌ بانکی و حمل ونقل، رشد خوبی خواهند داشت.

    به زعم او کاهش شدید قیمت جهانی طلا،‌ و عدم افزایش قیمت دلار، مسیر سرمایه گذاری در این بازارها را ناهموار کرده است. این موارد در کنار کاهش نرخ سود بانکی، باعث می شود سرمایه ها به سمت بورس حرکت کند. پیش بینی می کنم که شاخص در چند روز پس از توافق تا مرز 72 هزار واحد صعود کند. البته بعد از توافق عرضه های اولیه و عرضه های خصوصی سازی،‌ اجازه رشد بیش از حد شاخص را نمی دهد.

    بورس باز دیگری از شکست‌هایش در این بازار می گوید و عنوان می‌کند که  از دی ماه سال 1392 تا امروز، 60 درصد ضرر کردیم. اگر این بار هم توافق نشود، بازار چند روز در شوک فرو می رود و منفی می شود، اما دوباره وضعیت به همین منوال خواهد بود. اما اگر توافق شود،‌ گروه بانکی، خودرویی و پتروشیمی و کمی هم معدنی ها با رشد روبرو خواهند شد. اما باید توجه کرد که سهام گروه پتروشیمی هنوز با ریسک ابهام قیمت خوراک و کاهش قیمت جهانی نفت، دست و پنجه نرم می کنند. رشد شاخص پس از توافق حداقل 20 درصد خواهد بود.

    فرد دیگر بیان می‌کند که از دوران دانشجویی در بورس سرمایه گذاری می کردم، اما پس از سه سال حضور در این بازار،‌ سال گذشته تمام سهامم را فروختم و در این مدت سرمایه ام را در بانک گذاشتم. امروز دوباره می خواهم سهام بخرم. پس از توافق بازار 10 روز کامل رشد جهشی خواهد داشت و پس از چند روز استراحت، با توجه به تحلیل تکنیکال شاخص،‌ دوباره سقف می زند و احتمالا تا کانال 86 هزار واحد رشد می کند.


    دیگر فعالان این بازار نیز  عنوان می‌کنند که روزهای زیادی در این بازار بودیم و حتی از ضرر این بازار هم سود گرفتیم. اکنون بورس راهی به جز خوشبین بودن به توافق ندارد. پس از توافق پول های زیادی از بازارهای رقیب بورس به این بازار وارد می شود، اما این تهدید وجود دارد که پس از چند ماه که سود سهام گرفته شود،‌عده زیادی پول خود را نقد کنند و به بازار مسکن ببرند.

    در این روزها هر سهمی خریداری شود، پس از توافق حداقل 20 درصد سود می دهد. اما اگر سهام به صورت یک پرتفوی حرفه ای خریده‌شود،‌ می تواند تا سود 30 درصد را هم تامین کند. این روزها سهام گروه خودرویی و بانکی سهام خوبی هستند،‌ اما باید توجه کرد که خودرویی ها پیش از این سودشان را پیش خور کردند و اولین گروهی که بعد از توافق منفی می‌شوند، همین خودرویی ها هستند.
     

    برچسب ها