عصر خودرو

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران :

حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا به ۲۱ میلیارد یورو رسید

عصر بازار-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال، تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا از رشد ۵۲ درصدی برخوردار بود و به ۲۱ میلیارد یورو رسید.

حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپا به ۲۱ میلیارد یورو رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مسعود خوانساری» امروز سه شنبه در سی و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، با تشریح آمارهای اقتصادی کشور در سال جاری، گفت: نرخ تورم بر اساس اعلام مرکز آمار ایران 8.2 درصد و بر اساس اعلام بانک مرکزی 9.9 درصد است که با توجه شرایط اقصادی پیش آمده، باز توانسته ایم به نرخ تورم تک رقمی برسیم.
    وی رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال را 4.5 درصد اعلام کرد و گفت: صندوق بین المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران در کل امسال را 3.5 درصد و برای سال آینده نیز رشد 3.7 درصدی را پیش بینی کرده است.
    رئیس اتاق تهران با بیان اینکه شاخص تشکیل سرمایه از سال 90 تا امسال منفی بود، گفت: این شاخص امسال از وضعیت رشد منفی خارج شده و به صفر رسیده است.
    خوانساری افزود: در زمینه صنعت ساختمان، چند سال با ارزش افزوده منفی مواجه بودیم که در فصل دوم امسال ارزش افزوده این بخش مثبت شد.
    وی رشد فعالیت های اقتصادی در 6 ماه نخست امسال را 4.9 درصد ذکر کرد و افزود: تعدادی از صنایع رشد مثبت داشتند اما 11 رشته صنعتی هنوز رشد منفی را تجربه می کنند.
    رئیس اتاق تهران در جمع بندی سخنان خود گفت: اقتصاد ایران در سال 96 را در شرایطی به پایان می بریم که بیکاری و نبود رونق در تولید همچنان از مهمترین علائم آن است.
    خوانساری اظهار کرد: با وجود ثبات نسبی حاصل از تورم تک رقمی، با دو عارضه بیکاری و فقدان رونق تولید ناشی از کاهش رشد سرمایه گذاری، دسترسی دشوار به تسهیلات و منابع مالی و کاهش رقابت پذیری کالاهای داخلی نسبت به کالاهای خارجی روبه رو هستیم.
    به گفته رئیس اتاق تهران، این سه عامل ریشه در سه معضل اصلی کشور دارد که مثلث شامل سیاست گذاری ارزی ناصحیح، نابسامانی نظام بانکی در اعمال سیاست های پولی و کسری بودجه و بدهی های دولت است.

    برچسب ها