عصر خودرو

صادرات گاز ۳ برابر می‌شود

برنامه ایران برای سوآپ گاز آذربایجان

عصر بازار: معاون وزیر نفت از مذاکره با کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان برای سوآپ روزانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب گاز خبر داد.

برنامه ایران برای سوآپ گاز آذربایجان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران درباره برنامه جدید سوآپ گاز کشورهای حاشیه دریای خزر همچون روسیه و جمهوری آذربایجان گفت: هم اکنون مذاکرات به منظور ایجاد کریدور سوآپ گاز از جمهوری آذربایجان آغاز شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسش مهر با اعلام اینکه برای ایران محدودیت و ظرفیتی به منظور سوآپ گاز وجود ندارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی بیش از 50 تا 70 میلیون متر مکعب گاز در شمال کشور مصرف می شود که در صورت ایجاد سوآپ در جنوب کشور آن را تحویل می‌دهیم.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه با راه اندازی فازهای پارس جنوبی حجم تحویل گاز ایران به صنایع و به ویژه نیروگاه‌های برق افزایش یافته است، بیان کرد: بر این اساس از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود 80 درصد سوخت نیروگاه ها با استفاده از گاز طبیعی تامین شده است.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه سال آینده سوخت تمامی نیروگاه‌ها صرفا از محل گازرسانی تامین خواهد شد، اظهارداشت: علاوه بر عرضه گاز به نیروگاه ها، اتصال روستاها به شبکه گاز از دیگر سیاست‌های انرژی کشور به شمار می رود.

    وی با بیان اینکه تاکنون 18 هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و تا پایان سال جاری حدود 3 هزار روستا دیگر هم از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد، افزود: مطابق با برنامه در سال 95 هم باید 3 هزار روستا به شبکه گاز متصل شوند.

    عراقی از کاهش مدیریت مصرف گاز و صرفه جویی به عنوان سیاست دیگر گازی ایران یاد کرد و افزود: هم اکنون حدود 600 میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که پتانسیل صرفه جویی 20 درصدی در مصرف گاز ایران وجود دارد.

    معاون وزیر نفت همچنین از برنامه افزایش سه برابری حجم صادرات گاز ایران در دوران پساتحریم خبر داد و تاکید کرد: پیش بینی می‌شود با امضای قراردادهای جدید با کشورهای عمان، عراق، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ظرفیت صادرات روزانه گاز ایران تا سقف 100 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به برنامه تولید و صادرات سالانه 10 میلیون تن LNG، خاطرنشان کرد: صادرات گاز ایران از دو مسیر خط لوله و LNG انجام می گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها