عصر خودرو

رییس کل بانک مرکزی :

نقدینگی ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان شد

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه روند نرخ ارز کاهشی است، رقم فعلی نقدینگی را هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نقدینگی ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، ولی الله سیف با تاکید بر اینکه قیمت دلار کاهشی است، گفت: هیچ رییس بانک مرکزی ای نرخ دلار را اعلام نمی کند و اصولا سوال درباره نرخ دلار هم رسمی غیر معمول است که فقط در در کشور ما مطرح می شود. قیمت دلار باید با واقعیات اقتصاد کشور تطبیق کند.

    رییس کل بانک مرکزی درباره ارتباط نرخ سکه با دلار هم بیان داشت: نرخ سکه متاثر از دو عامل است یکی نرخ جهانی دلار و دیگر برابری ریال با دلار­ و طبیعتا افزایش قیمت جهانی طلا و با کاهش ارزش برابری ریال با دلار نرخ سکه هم افزایش می یابد. ­­

    سیف با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور به 1400 هزار میلیارد تومان گفت: برخی انتقاد می کردند که دولت نقدینگی را برای کاهش نرخ تورم کنترل کرده و باعث رکود شده اما می بینیم که با وجود رشد نقدینگی، تورم کنترل شد و کاهش یافت.

    رییس کل بانک مرکزی تورم یک رقمی را در سال های 95 و 96 از بزرگترین دستاورد های دولت دانست و گفت: این نشان می دهد که جهت گیری دولت درست بوده و نقدینگی به سمت بنگاه های کوچک و متوسط که موجب افزایش اشتغال می شود هدایت شده است.

    سیف درباره عوامل بنیادین و غیر بنیادین تاثیرگذار بر نرخ دلار هم گفت:­ از عوامل غیر بنیادین که بر نرخ ارز تاثیر دارد دشمنی و تبلیغات روانی آمریکا علیه کشور ماست. آمریکا مترصد است تا در اقتصاد ما التهاب آفرینی کند و فضای اقتصاد کشور را مبهم و غیر قابل پیش بینی جلوه دهد.

    وی افزود: از عوامل دیگر غیر بنیادی موثر بر نرخ ارز؛ تحلیل ها و مصاحبه های مطبوعاتی است که در آنها نرخ ارز بسیار بالاتر از نرخ فعلی تعیین می شود، معلوم هم نیست روی چه حسابی.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به همزمانی افزایش نرخ ارز با تبلیغات آمریکا راجع به برجام و تحریم ها تاکید کرد: با وجود فصل تقاضای بالا برای ارز، اقدامات بانک مرکزی بازار ارز را ثبات بخشید و روند نرخ ارز کاهشی شده است.

    سیف تصمیم گیری برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و رفتن نقدینگی به سمت بازار ارز را درست ندانست و گفت: ما با آن اقدام خواستیم سپرده های کوتاه مدت را به سمت سپرده های بلندمدت هدایت کنیم که بانک می تواند روی آنها حساب کند و تلاش کردیم بدین وسیله نقدینگی را کنترل کنیم.

    رییس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه پدیده موسسات غیر مجاز که با یک سهل انگاری هایی در جامعه شروع شد برای کشور تجربه سنگینی بود افزود: در حال حاضر دیگر هیچ موسسه غیر مجاز فعالی در کشور نداریم.

    سیف با بیان اینکه بانک ها راهی جز واگذاری بنگاه داری ندارند که این امر به مرور عملیاتی می شود گفت: باید استانداردهای بانکداری کشور ارتقا یابد و نظام بانکی به قوانین و امکانات دیگر مجهز شود تا به بانکداری بین المللی متصل شویم.

    وی گفت: برای اصلاح ساختارهای نظام بانکی تدابیری اندیشیده شده که یکی از آنها تاکید بر شفافیت هاست. سیف همچنین درباره سیاست متغیر و بی دوام پولی کشور هم گفت: ماهیت سیاست پولی بلندمدت نیست و این سیاست می تواند متناسب با شرایط تغییر کند.

    برچسب ها