عصر خودرو

استفاده از داستان برند در جذب مخاطب

راوی باش!

عصر بازار- صفحه "درباره ما" بخشی از وب‌سایت یک شرکت است که بیشتر از قسمت‌های دیگر سایت دیده می‌شود؛ اما آنچه اهمیت دارد، این است که آیا بازدیدکنندگان پس از خواندن مطالب این بخش، در سایت خواهند ماند، محصولات را بررسی می‌کنند و ارتباط با برند شما برقرار می‌شود؟ یا بستن وب‌سایت شما را ترجیح می‌دهند؟

استفاده از داستان برند در جذب مخاطب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، یکی از ترفندهایی که می‌توان از آن برای نگه‌داشتن بازدیدکنندگان استفاده کرد، داشتن داستان برند قوی است که مثل یک فیلم یا رمان توجه را به خود جلب کند؛ پس اگر شما با استفاده از داستان در بازاریابی مشکل دارید، می‌‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید تا داستان برند بهتری بنویسید.
    اطلاعات جمع کنید
    شما از داستان برند خود هرجایی مثل وبلاگ، کتب اینترنتی، ویدئوها، شبکه‌های اجتماعی و برنامه کاری خود استفاده می‌کنید. بنابراین و پیش از اینکه بخواهید مطلبی را بنویسید، آنچه را که می‌خواهید بگویید و نحوه‌ گفتن آن را آماده کنید. داستان برند خود را مثل یک پست وبلاگی یا سخنرانی با برنامه و آمادگی بنویسید؛ یعنی جزئیات را بررسی کرده و اطلاعات بسیاری درباره تاریخچه برند مثل تاریخ، گفته‌ها، امثال و حکایات و انگیزه خاص موسسان آن جمع‌آوری کنید. این تکنیک داستان‌گویی شما را مطمئن می‌کند که برای گفتن یک داستان برند خوب، باید کار بسیار زیادی انجام دهید.
    داستان هیجانی روایت کنید
    اگر چیزی درباره هنر داستان‌گویی ندانید، همه کارهایی که برای آماده‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی انجام می‌دهید، بی‌فایده است؛ داستان شما باید از فعالیت، شخصیت، هیجان و تشبیه برخوردار باشد. داستانی که تنها در آنها گفته شود که چه اتفاقی برای شخصیت اصلی آن افتاده، کسل کننده است. داستان‌هایی که پویایی شخصیتی مثل عدالت، عشق و پیروزی را به تصویر می‌کشند، بسیار جالب‌تر هستند؛ چون آن شخص را در حال انجام فعالیت نشان می‌دهد و تمرکز روی فعالیت، یعنی روند داستان به گونه‌ای باشد که مخاطبان را به خود جذب کند. اگر صحنه‌ها برای شما کسل‌کننده باشد، حوصله بازیگران و مخاطبان را نیز سر می‌برد و به جای اول باز خواهید گشت.
    انتخاب جزئیات مناسب
    از آنجا که شما بارها و بارها داستان را بازگو می‌کنید؛ الزاما نباید همه جزئیات را همیشه در داستان خود بگویید. گفتن قسمت‌های آهسته‌تر داستان در زمان اشتباه یا به مخاطبان اشتباه، باعث می‌شود که داستان شما جذابیت خود را از دست بدهد. سعی کنید هر باری که می‌خواهید داستان خود را بگویید، جزئیات مناسبی را انتخاب کنید؛ چون باعث می‌شود که مخاطب بار دیگر به شنیدن داستان شما علاقه نشان دهند و اگر قبلا آن را شنیده‌، احساس نکند که داستان قدیمی و کهنه است.
    برای مثال، صفحه "درباره ما" نسبت به کتاب اینترنتی یا شبکه‌های اطلاع رسانی دیگر، با آهستگی بیشتری پیش می‌رود؛ چون فضای بیشتری برای نوشتن وجود دارد و بازدیدکنندگان می‌خواهند جزئیات بیشتری را می‌خواهند.
    نوشتن برای چشم‌ها یا گوش‌ها
    نوشتن برای گوش (مثل تماس تلفنی، ویدئو یا سخنرانی) شبیه به نوشتن برای چشم‌ها (مثل پست‌های وبلاگ، مقاله و تبلیغات) نیست؛ تغییر دادن داستان مناسب با فرمت هر کدام از این رسانه‌ها، باعث می‌شود که داستان خشک و بی روح، غیر اختصاصی یا تکراری نباشد و به نظر مخاطب، جذاب به نظر برسد. وقتی برای فرمت‌های صوتی مثل ویدئو و مکالمات داستان برند خود را می‌نویسید، باید به چند مورد توجه اساسی داشته باشید؛ بلندی صدا، حالات چهره، تماس چشمی، حرکات دست، سرعت و مکث در صحبت بخشی از این نکات است. اگر در نوشتن از فرمت‌های نوشتاری مثل پست‌های وبلاگی استفاده می‌کنید، به مواردی مثل قابلیت خواندن، نقطه گذاری، صدا و سبک نوشتاری و سرعت داستان دقت کنید.
    هیجان آفرینی با صدا و سرعت
    اگر داستان خود را با سرعت بالا بگویید، مخاطبان توجه و علاقه خود را از دست می‌دهند و اگر با سرعت از داستان بگذرید، نمی‌توانند با شما همراه شوند. باید در گفتن داستان، سرعت خود را بیشتر یا کمتر کنید تا بتوانید مخاطبان را نگه دارید. همچنین باید در بین قسمت‌های مختلف یک داستان مخصوصا در ویدئو، سخنرانی و تلفن‌ها، فاصله‌گذاری کنید؛ چون صدای شما  واسطه ارتباطی است و مهم است که آن را بلند یا کم کرده و مکث نیز داشته باشید.
    از شکست و مشکلات خود بگویید
    فراموش نکنید که شکست و مشکلات خود را نیز بگویید؛ چنین کاری افراد پشت پرده برند و مشتریانی را که می‌خواهند با مشتریانتان کار کنند، نشان می‌دهد؛ برای مثال، در نامه "وارن بافت" سهامدار نام آشنا در سال 2014 او از این روش استفاده کرد تا ارتباطی خشک را زنده و با مخاطبانش ارتباط نزدیکی برقرار کند. این روش به راوی کمک می‌کند بیشتر بدانند، او را دوست داشته باشند و به او اعتماد کنند؛ بنابراین به سرمایه‌گذاری با او را ادامه می‌دهند. وفاداری برند و تکرار خرید نتیجه  قدرت درست داستان‌های شخصی هستند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو