عصر خودرو

متخصصان فاینانس سال آینده را چگونه می‌بینند؟

۱۴ روایت معتبر از شرایط اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶

عصر بازار: اقتصاد امروز جهات تحت تاثیر اتفاقات مهمی چون کندی رشد اقتصادی چین، افت قیمت نفت و افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی در آمریکا قرار دارد که این مسایل چشم‌انداز اقتصادی جهان را در سال‌های آتی در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

۱۴ روایت معتبر از شرایط اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بلومبرگ در گزارشی از 14 مغز متفکر اقتصادی خواسته تا پیش‌بینی‌های خود را از وضعیت اقتصاد جهان در سال آینده اعلام کنند. در این پیش‌بینی‌ها، برخی از متخصصان برجسته امور مالی هشدار داده‌اند که جهان در سال آینده با رکود و بحران روبرو خواهد شد؛ درحالی که برخی دیگر نظرات خود را درباره یافتن راه‌های کسب درآمد درمیان گذاشته‌اند.

    روچیر شارما؛ مراقب رکود جهانی باشید
    «روچیر شارما»، کارشناس موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری «مورگان استنلی» معتقد است: ما هم‌اکنون، تنها یک شوک تا رکود جهانی فاصله داریم و به نظر می‌رسد بحران بعدی از چین سرچشمه بگیرد که در آنجا با بدهی‌های سنگین، سرمایه‌گذاری بیش از حد و کاهش جمعیت مواجه هستیم. این عوامل با کندی رشد اقتصادی تلفیق شده‌اند درحالی که کشورهای شرق اروپا تا جنوب آسیا که بدهی به نسبت پایین‌تری دارند شرایط بهتری در مواجهه با چرخه ناگزیر بعدی اقتصاد جهان دارند.

    دن فاس؛ دوره‌ای سخت برای درآمد ثابت
    «دن فاس»، نایب‌رییس موسسه مالی «لومیس استایل» و مدیر پرتفوی می‌گوید: بازده اوراق خزانه‌داری 10 ساله احتمالا تا پایان سال 2016 میلادی، به 2.6 تا 2.8 درصد افزایش خواهد یافت. بااین‌حال، فاس هشدار داده که ناآرامی‌های ژئوپولتیک اخیر، پیش‌بینی‌ها را نسبت به چشم‌انداز اقتصادی جهان بسیار سخت کرده است. وی در این شرایط سخت، برای سرمایه‌گذارانی که اوراق قرضه در اختیار دارند پیشنهاد یک سرمایه‌گذاری تلفیقی شامل اوراق خزانه‌داری و سهام سرمایه‌گذاری با موعد بازپرداخت 5 تا 12 سال را ارائه می‌کند. به اعتقاد فاس، خرید بدهی‌های با بازده بالا در سال 2016 بیشترین شانس موفقیت را دارد. فاس می‌گوید: ارزش بیشتر اوراق قرضه با بازده بالا در مقایسه با سهام، کاملا مشخص است اما در این میان پراکندگی‌هایی هم وجود دارد.

    توماس جی لی؛ لزوم اطلاع و شناخت نسبت به سرمایه‌ها
    «توماس جی‌ لی»، از مدیران موسسه بین‌المللی مشاوره سرمایه‌گذاری «فاندزترت» می‌گوید: در سال 2016 شاهد رونق سرمایه‌ها به‌خصوص سهام بلوچیپ و بانک‌ها خواهیم بود. درحقیقت، بانک‌ها از سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو بهره‌مند خواهند شد و بازگشت سرمایه آنها با توسعه اقتصاد، افزایش می‌یابد. همچنین، با نگاهی به سهام بلوچیپ درمی‌یابیم این سهام با رونق اقتصاد، توانایی تولید بازده قابل توجهی را خواهند داشت. سهام بلوچیپ، بر پایه تعریف بازار بورس نیویورک به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود، که از لحاظ کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری شهرتی ملی را دارا باشند.

    ربکا پترسون؛ رویارویی اتحادیه اروپا با بزرگ‌ترین چالش تاریخ خود
    «ربکا پترسون»، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه «بسمر تراست» که موسسه تحت مدیریت وی 100 میلیارد دلار دارایی را تحت نظارت خود دارد معتقد است که اتحادیه اروپا با بزرگترین ریسک تاریخ خود مواجه خواهد شد. به گفته وی، این ریسک، بحران پناهجویان خواهد بود. پترسون می‌گوید: تصور می‌کنم بحران پناهجویان، بزرگ‌ترین چالشی است که اتحادیه اروپا در تاریخ خود تجربه کرده‌ است. حملات وحشتناک تروریستی در پاریس ریسک‌های ناشی از بحران پناهجویان را افزایش داده که این مساله می‌تواند منجر به تغییرات سیاسی و سیاست‌گذاری شود یا براحتی باعث شود تا مشتریان الگوی مصرف خود را تغییر دهند. این چالش‌ها حتی می‌تواند بر گرایشات حول رشد اقتصاد در اروپا و سودآوری شرکتهای تجاری تاثیر بگذارد.

    جیم کارون؛ انتظار پیشرفت
    «جیم کارون»، مدیر اجرایی در موسسه سرمایه‌گذاری مورگان استنلی می‌گوید: من معتقدم که خطر تورمی به بازارها باز خواهد گشت. این مساله می‌بایست منجر به بالارفتن بازده اوراق خزانه‌داری با موعد سررسید 30 ساله و رسیدن آن به 3.75 درصد شود. همچنین، بازارها هم ممکن است نسبت به کندی افزایش نرخ بهره بانکی ازسوی فدرال‌رزرو در مواجهه با آنچه که از آن با عنوان بهبود شرایط اقتصاد آمریکا یاد می‌شود، غافلگیر شوند.

    آلن پتریکاف؛ دوران شکوفایی «یونیکورن‌ها» سر می‌رسد؟
    «آلن پتریکاف»، نایب‌رییس کمپانی «گری‌کرافت و شرکا» می‌گوید: نگرانی اصلی من زیاده‌روی در تامین مالی استارت‌آپ‌ها است. درحال حاضر تعداد زیادی استارت‌آپ وجود دارد، ولی پول کافی برای سرپا نگاه‌داشتن آنها موجود نیست. تصور من این است که لاجرم شاهد ظهور شمار زیادی از این یونیکورن‌ها خواهیم بود. یونیکورن به شرکت‌های استارت‌آپی اطلاق می‌شود که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند. پتریکاف می‌گوید: فکر نمی‌کنم پول کافی در دست باشد تا بتوان تمامی این استارت‌آپ‌ها را سرپا نگاه داشت و ما به دنبال آن هستیم تا استارت‌آپ‌هایی را که قادرند هزینه خودشان را تامین کرده و درآمدزایی کنند، کشف کنیم.

    راس کوئستریچ؛ تشدید جست‌وجو برای بازده دارایی‌ها
    «راس کوئستریچ»، سرمایه‌گذار ارشد و استراتژیست موسسه «بلک‌راک» که بزرگ‌ترین موسسه مدیریت مالی جهان است، می‌گوید: در سال 2016، فدرال‌رزرو کم‌اهمیت‌تر خواهد شد. کوئستریچ انتظار دارد تا «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو و شرکایش، نرخ بهره بانکی را به‌صورت پلکانی افزایش دهند. وی پیش‌بینی کرد رشد جهانی اقتصاد همچنان به کندی پیش رود و عطش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های با بازده بالا افزایش یابد.

    باربارا بایرن؛ انرژی گرفتن
    «باربارا بایرن» نایب‌رییس بخش سرمایه‌گذاری بانکی در موسسه سرمایه‌گذاری «بارکلیز کپیتال» می‌گوید: در سال 2016 به دلایل سیاسی و مهم، رفته‌رفته شاهد بهبود قیمت منابع طبیعی خواهیم بود. ازسوی دیگر شاهد کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌هایی نظیر سهام، اوراق بهادار، فلزات گرانبها و ملک در نروژ و عربستان سعودی خواهیم بود. وی افزود: احتمالا شاهد حرکت به سمت ثبات قیمت نفت حول و حوش بشکه‌ای 60 دلار خواهیم بود.

    تولیو ورا؛ زمانی برای مطالعه روی آمریکای لاتین
    «تولیو ورا»، استراتژیست ارشد بانک خصوصی آمریکای لاتین «جی‌پی مورگان» معتقد است: شاهد تلالو آفتاب از آرژانتین خواهیم بود. این مساله نه‌تنها برای این کشور، بلکه برای تمام منطقه حائز اهمیت است. ورا افزود: چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در برزیل همچنان مبهم خواهد ماند اما مکزیک همچنان از بهبود اقتصاد آمریکا، بخصوص رونق صنعت خودرو در این کشور سود می‌برد. همچنین، از هم‌اکنون تا انتهای سال آینده، شاهد مبادی ورودی به دارایی‌های موجود در آمریکای لاتین خواهیم بود.

    جوزف لاورنا؛ بازگشت رشد در سال 2017
    «جوزف لاورنا»، اقتصاددان ارشد آمریکایی در «دویچه بانک» می‌گوید: به‌نظر من شاهد سرعت‌گیری رشد خواهیم بود زیرا بنا به دلایلی اقتصاد رو به بهبود خواهد رفت اما باید این نکته را نیز درنظر گرفت که سال 2010 همچنان بهترین سال رشد از پیش وقوع رکود جهانی در سال 2008 محسوب می‌شود. با نگاه به آینده، پیام‌هایی که دریافت می‌کنم مشابه است و احتمالا در سال 2017، رییس جمهور جدید آمریکا سیاست‌های رشد اقتصادی را دنبال خواهد کرد و شاهد بازگشت رشد در این سال خواهیم بود.

    مارک هافل؛ هدفگیری سرطان ازسوی سرمایه‌گذاری تاثیرگذار
    «مارک هافل»، کارشناس سرمایه‌گذاری در موسسه مدیریت ثروت یو‌بی‌اس معتقد است: جمعیت جهان رو به کهولت رفته و تقاضا برای درمان سرطان رو به افزایش است.در عین‌حال، تامین سرمایه برای مراحل پر ریسک توسعه‌ای محدود است. بنظر می‌رسد شرکت‌های دارو و درمان، تمرکز خود را روی تحقیقات مراحل بعدی بگذارند که این مساله فرصت را برای سرمایه‌گذاری روی مراحل اولیه که سوددهی بلندمدت و مزایای اجتماعی خواهند داشت، فراهم می‌آورد. بنابراین، شرکت‌هایی که پرتفوی خود را همسو با نیازها و ارزش‌های اجتماعی قرار می‌دهند، سود‌آوری بیشتری خواهند داشت.

    یانگ ژائو؛ حال چین خوب می‌شود
    «یانگ ژائو»، اقتصاددان ارشد موسسه هلدینگ «نامورو» می‌گوید: آیا چین به سختی زمین می‌خورد؟ خیر، من این‌طور فکر نمی‌کنم. بازار کار در چین همچنان متعادل است و حتی با وجود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی 5.8 درصدی، اقتصاد چین بخصوص در بخش خدمات همچنان تولید شغل می‌کند. همچنین بعید است که بخش صنعت مالی چین به سمت بحران پیش‌رود زیرا بسیاری از موسسات مالی این کشور ازسوی دولت حمایت می‌شوند. حتی درصورتی‌که موسسات مالی مهم این کشور دچار مشکل شوند، دولت برای نجات آنها وارد عمل می‌شود.

    کتی کوچ؛ مانند نسل هزاره فکر کنید
    «کتی کوچ»، مدیر اجرایی موسسه مدیریت سرمایه‌گذاری «گلدمن ساکس» می‌گوید: ظهور نسل هزاره، تاثیرات سرمایه‌گذاری بلندمدتی دارد. نسل‌هزاره یا نسل Y به نسلی می‌گویند که پس از نسل X و پیش از نسل Z زاده شده‌اند. بر سر این موضوع که تولّد نسل Y در چه زمانی آغاز شده و کی به پایان رسیده‌است، هیچ اجماعی وجود ندارد. برخی صاحب‌نظران بر این باورند که تولّد نسل Y در جایی در اواخر دهه 1970 یا اوایل دهه 1980 آغاز شده و در اوایل دهه 2000 به پایان رسیده‌است. کوچ می‌گوید: خط سیر هزینه‌های این نسل در مقایسه با نسل «Baby Boomer» (دوره انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم) که هزینه‌های خود را با هدف پس‌انداز برای بازنشستگی کاهش می‌دهند، درحال سرعت‌گیری و افزایش است.

    اریک نیلسن؛ همه‌ ‌چیز زیر سر بانک مرکزی اروپاست
    «اریک نیلسن»، اقتصاددان برجسته در موسسه «یونی‌کردیت» انتظار واگرایی و اختلافات بیشتر میان تصمیمات فدرال‌رزرو و بانک مرکزی اروپا را دارد. به اعتقاد وی، فدرال‌رزرو در سال‌ آینده، برای چند مرتبه نرخ بهره را افزایش خواهد داد درحالی‌که بانک مرکزی اروپا برنامه انبساط پولی خود را بیش از مدت زمان اعلامی خود ادامه خواهد داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو