عصر خودرو

توسعه راهبردی همکاری های اقتصادی استانی میان ایران و روسیه

عصر بازار- مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان صبح امروز با ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه دیدار و در خصوص توسعه همکاری های دو جانبه مذاکره کرد.

توسعه راهبردی همکاری های اقتصادی استانی میان ایران و روسیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، مسعودکرباسیان با اشاره به انجام سه دیدار میان روسای جمهور دو کشور طی یکسال اخیر، این موضوع را  نشان از اهمیت و عمق راهبردی روابط فی مابین دانست و تاکید کرد اکنون که روابط سیاسی دو کشور در چنین شرایط مطلوبی قرار دارد توسعه روابط اقتصادی برای تحکیم این ارتباط اجتناب ناپذیر است.

    کرباسیان روسیه و ایران را دو کشور بزرگ و دارای موقعیت و نقش راهبردی در معادلات بین‌المللی برشمرد.

    وزیر اقتصاد کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه، ما طی دولت یازدهم و اکنون دوازدهم گام های مهمی برای مقاوم سازی اقتصاد کشور برداشته ایم، از تحولات مثبت و زیربنایی اقتصادی در روسیه ابراز خرسندی کرد و آن را فرصتی برای توسعه روابط بر شمرد.

    کرباسیان در ادامه با اشاره به اینکه، دریای خزر اهمیت خاصی برای ما دارد و ما سعی داریم از ظرفیت استان های همجوار خزر برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور استفاده کنیم، با یاداوری موفق  راه‌اندازی اتاق تجاری ایران در آستاراخان، خواهان توسعه اقداماتی از این دست و تسهیل روابط تجاری استان های دو کشور شد.

    وزیر اقتصاد کشورمان یکی از موضوعات جدی دیگر را بحث سرمایه گذاری‌های مشترک و متقابل دانست و تصریح کردکه به همین دلیل  کارگروهی با همین کارویژه در کمیسیون مشترک ایجاد شده است.

    توجه به فرصت ها و توافقات حاصل شده در زمینه حمل و نقل که مورد تاکید روسای جمهور دو کشور نیز هست، در بخش دیگر سخنان کرباسیان مورد تاکید قرار گرفت.

    وی در ادامه گفت: اکنون نیاز به سرعت بخشیدن به پروژه های این حوزه و به ویژه تسریع در اجرایی شدن موضوع کریدور شمال - جنوب داریم.

    توسعه روابط بین بانکی، فراهم سازی زیرساختهای لازم برای تسهیل تجارت دو جانبه، توسعه روابط گردشگری و ایجاد کمیته ای مشترک برای توسعه سرمایه گذاری دو جانبه از دیگر موضوعات مورد اشاره دکتر کرباسیان در دیدار با وزیر توسعه اقتصادی روسیه بود.

    ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز در این دیدار گفت:  ما به روابط سیاسی و اقتصادی با ایران نگاه راهبردی داریم و معتقدیم اراده سیاسی خوبی که اکنون برای توسعه روابط دو کشور ایجاد شده برای تعمیق و توسعه نیازمند اقدامات اقتصادی است.

    اورشکین در ادامه گفت:  ما کاملا از ایده های شما درباره همکاری های استانی دو طرف مرز حمایت میکنیم .

    وی همچنین با اشاره به اینکه در چهارچوب تحقق کریدور شمال جنوب با وسعت و سرعت کار میکنیم وآمادگی داریم در قالب یه پروژه مشترک میان دو وزارتخانه پیش ببریم.

    وی از حضور وزیر در راس هیات بلند پایه اقتصادی تشکر کرد و گفت:ما اصلاحات ساختاری اقتصاد کلان را سال گذشته به پایان رساندیمالان در تلاشیم تا رشد اقتصاد را پیش ببریم.

    اورشکیم گفت: ما رشد متوسط 3% سالانه را هدف گرفتیم و توسعه حمل و نقل و زیرساخت ها روسیه را در دستور کار داریم و بخاطر همین اصلاحات ساختاری اکنون نوسانات قیمت نفت روی اقتصاد ما تاثیر جدی نمیگذارد.

    وی افزود: در زمینه سرمایه گذاری متقابل امیدوارم گامهای بلندی برداریم و کار کردن با اتحادیه اوراسیا میتواند تحولات اقتصادی بزرگی ایجاد کند.

    برچسب ها