عصر خودرو

بررسی روند قیمت فلز سرخ نشان داد؛

تقویت ارزش دلار، نفس مس را گرفت

عصر بازار- بررسی روند قیمت مس طی هفته گذشته، نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش حدود ۷ هزار و ۶۰۰ تن از موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن، قیمت آن افت شدید ۲.۷ درصدی را به ثبت رساند و از سطح ۷ هزار و ۱۰۰ دلار بر تن به ۶ هزار و ۸۰۰ تن تنزل کرد. مهمترین عامل افت قیمت فلزات طی روزهای گذشته، تقویت ارزش دلاربود.

تقویت ارزش دلار، نفس مس را گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر» ، همراه با آغاز فعالیت سرمایه‌گذاران چینی در بازار، پس از یک هفته تعطیلات سال نو در این کشور، قیمت فلز سرخ در روز دوشنبه، بیش از 0.5 درصد رشد پیدا کرد و بالای سطح 7 هزار و 100 دلار بر تن معامله شد. به گفته تحلیل‌گران، کاهش شاخص ارزش دلار و همچنین رونق بازارهای سهام آسیا موجب بهبود بازار فلزات پایه از جمله مس شد. با این وجود، جهت‌گیری روند قیمت مس در روزهای آتی و این که آیا افزایش خرید از طرف سرمایه‌گذاران موجب رشد بیشتر قیمت‌ها خواهد شد، چندان شفاف نیست. به طور کلی می‌توان گفت که کارشناسان، چشم انداز روشنی نسبت به بازار دارند؛ رشد قدرتمند اقتصاد جهانی و محدودیت‌های عرضه، مهمترین عوامل مثبت حامی قیمت مس خواهند بود. شایان ذکر است که شاخص ارزش دلار در پایان روز کاهش مشاهده شده طی روز را جبران کرد و در نهایت، بدون تغییر نسبت به روز گذشته در سطح 89.81 دلار ثابت باقی ماند.

    برخی از تحلیلگران نیز، افزایش واردات مس به کشور چین و انتشار داده‌های مثبت اقتصادی را که مبنی بر تقاضای رو به رشد این کشور است، عوامل حمایتی بازار در روز دوشنبه عنوان کردند. آمارها نشان می‌دهد که واردات مس به چین در ماه ژانویه با رشد 13 درصدی نسبت به ماه دسامبر 2017، به سطح 314 هزار و 525 تن رسید و  واردات قراضه مس نیز 28 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2016 کاهش پیدا کرد. طی روز دوشنبه، موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن 875 تن کاهش یافت و حجم ذخایر مس در این انبارها در سطح 331 هزار و 575 تن قرار گرفت.

    در روز سه‌شنبه، اظهارات رئیس فدرال رزرو در مورد تصمیم این بانک برای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره در آمریکا و پس از آن، تقویت شاخص ارزش دلار موجب تضعیف بازار مس شد و در نهایت، این فلز صنعتی با 1.2 درصد افت به زیر سطح 7 هزار و 100 دلار بر تن نزول کرد. آقای «جرومی  پاول» (lJerome Powel) در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که نسبت به افزایش تدریجی نرخ‌های بهره در ایالات متحده همچنان متعهد است و این سیاست پولی انقباضی با وجود طرح‌های حمایتی دولت در مورد کاهش مالیات‌ها و همچنین افزایش هزینه‌ها انجام خواهد شد. اولین اظهارات رسمی این مقام مسئول به شدت توسط سرمایه‌گذاران بازارهای مالی رصد شد.

    اکنون اهالی بازار به دنبال دریافت نشانه‌هایی پیرامون چشم انداز سیاست‌های پولی در این کشور هستند چرا که در سال‌های اخیر، دولت امریکا سیاست‌های حمایتی را در دستور کار خود قرار داده بود. پس از ایراد سخنرانی توسط Powell، شاخص ارزش دلار به بیش‌ترین سطح مشاهده شده طی دو هفته اخیر افزایش یافت و  این باعث شد قیمت کالاهای ارزش گذاری شده با دلار از جمله مس با فشار منفی و افت مواجه شوند. موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه، کاهش 0.3 درصدی را تجربه کرد و با یک هزار و 150 تن افت به 330 هزار و 425 تن رسید.

    طی روز چهارشنبه نیز تقویت شاخص ارزش دلار و همچنین انتشار داده‌های ناامیدکننده اقتصادی در چین موجب شد قیمت مس کاهش 1.1 درصدی را تجربه کرده به زیر سطح 7 هزار دلار بر تن سقوط کند. قیمت نفت خام برنت نیز در این روز افت پیدا کرد. اظهارات رئیس فدرال رزرو در روز سه‌شنبه که از افزایش نرخ‌های بهره امریکا حمایت کرده بود، شاخص ارزش دلار را تقویت کرد و تأثیر این موضوع در روز چهارشنبه نیز احساس شد. به این ترتیب، با رشد شاخص ارزش دلار، قیمت کالاهای ارزش‌گذاری شده با دلار برای سرمایه‌گذاران سایر کشورها گران‌تر تمام شد و تأثیر منفی بر تقاضا و قیمت آن‌ها داشت.

    آمارها نشان می‌دهد که در ماه فوریه، شاخص مدیران خرید چین در بخش تولید و در بخش های غیر تولیدی، کاهش یافته است که البته بخشی از آن به دلیل تعطیلات سال نو چینی بود. موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن طی روز چهارشنبه، 375 تن افزایش یافت و حجم این ذخایر به 330 هزار و 800 تن رسید.

    در روز پنج‌شنبه نیز به دنبال روند نزولی روز گذشته، قیمت فلز سرخ، کاهش 1.5 درصدی را تجربه کرد و به زیر سطح 6 هزار و 900 دلار بر تن سقوط کرد. عوامل منفی تأثیرگذار در این روز نیز مانند روز چهارشنبه بود. شاخص ارزش دلار مانند روز قبل، روندی صعودی داشت و به این ترتیب، تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به بازار فلزات پایه کاهش پیدا کرد. البته در پایان روز، دلار افت 0.3 درصدی داشت. شاخص تولیدCiaxin در چین، بهتر از انتظارات بود؛ اما انتشار این داده‌ها به اندازه کافی نتوانست از سقوط بیشتر قیمت مس جلوگیری کند و این در حالی بود که طی روز پنجشنبه، 2 هزار و 800 تن از موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن کاسته شد و حجم ذخایر مس در این انبارها به 328 هزار تن رسید.

    قیمت مس در روز جمعه شاهد افزایش 0.5 درصدی بود و در نهایت، این فلز صنعتی در نزدیکی سطح 6 هزار و 900 دلار بر تن معامله شد در این روز شاخص ارزش دلار کاهش 0.42 درصدی را تجربه کرد و به  89.90 دلار رسید. شایان ذکر است که آنچه موجب تضعیف شاخص ارزش دلار شد؛ احتمال وقوع یک جنگ تجاری گسترده در جهان پس از اعلام افزایش تعرفه‌های وارداتی توسط دولت آمریکا بود. ذخایر مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه 3 هزار و 100 تن کاهش پیدا کرد و به سطح 324 هزار و 900 تن رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو