عصر خودرو

همکاری‌های نفتی ایران و عراق به "حفاری" رسید

عصر بازار- ایران و عراق در عین رقابت در بازارهای جهانی نفت می توانند با همکاری در بخش‌های مختلف نفتی باعث ارتقای این صنعت در هر دو کشور شوند. این همکاری که در ماه‌های اخیر پررنگ‌تر شده است پس از عبور از برگزاری جلسات مشترک برای برنامه ریزی برای برداشت از میادین مشترک، سوآپ و صادرات گاز این بار به حفاری رسیده است.

همکاری‌های نفتی ایران و عراق به "حفاری" رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، قرار گرفتن عمده میادین نفتی عراق در خشکی حسن این کشور محسوب شده و ظرفیت و پتانسیل نفتی عراق را بالا برده است. درحالی که اکثر میادین نفتی ایران در دریا قرار دارد و هزینه سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران بسیار بالا است.به دلیل همسایگی ایران و عراق و داشتن میادین نفتی مشترک، جلسات و مذاکره درمورد چگونگی برداشت از این میادین در سال‌های قبل برگزار و انجام می شد،جلساتی که بعد از سال‌ها تعویق مجددا از سر گرفته شد.

    در این راستا، علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در اواخر بهار سال جاری کاردر مورد انجام مذاکره با کشورهای همسایه در مورد میدان‌های مشترک گفت: قطر برای برگزاری جلسه مشترک درخواست داده بود و یک جلسه هم برگزار شده و در آن بررسی شده است که برداشت از میدان مشترک چگونه تنظیم شود. با عراق هم کمیته‌ای تشکیل شده و یک جلسه از این کمیته برگزار شده است. برگزاری این جلسات برای هر دو کشور نتایج مثبتی دارد. مخصوصا برای ایران که به ظرفیت معادل در برداشت از میدان‌ها رسیده است. قبل از این طرف مقابل هم برای برگزاری این جلسات با ایران استقبال نمی‌کرد و اعتقاد داشت ایران ضعیف است.

    بررسی روابط گازی ایران و عراق

    علاوه بر این جلسات روابط نفتی دو کشور از جهات مختلف توسعه یافت و در اوایل تابستان شاهد آغاز صادرات گاز ایران به عراق بودیم.در این راستا صادرات روزانه گاز به بغداد بین 7 تا 25 میلیون مترمکعب تعیین شد.دو پایانه مرزی در نفت شهر و شلمچه در مناطق عملیاتی 7 و یک، برای  صادرات گاز طبیعی به عراق اختصاص یافته‌اند که بدین منظور دو رشته خط لوله 48 اینچ منشعب از خط ششم سراسری شامل خط کوهدشت-نفت‌شهر به طول 231 کیلومتر و اهواز-شلمچه به طول 141 کیلومتر طراحی  و احداث شده است.

    از پایان خرداد امسال، صادرات گاز به بغداد از پایانه نفت‌شهر آغاز شده و تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز صادر شده است. به طور کلی از طریق شبکه موجود ایلام و کرمانشاه، روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز جهت مصارف نیروگاهی به بغداد صادر می‌شود که افزایش آن بستگی به مصرف گاز داخلی دارد با این وجود، بر اساس قرارداد بین ایران و عراق، با تکمیل خط ششم سراسری میزان صادرات از حداقل 7 میلیون مترمکعب گاز شروع می شود و تا 25 میلیون مترمکعب در روز قابلیت افزایش دارد.

    پایانه شلمچه برای صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده، خط لوله صادراتی اهواز-شلمچه نیز گازدار شده و به محض آمادگی طرف عراقی صادرات گاز ایران به بصره آغاز می‌شود که همانند قرارداد بغداد قابلیت صادرات تا 25 میلیون مترمکعب در روز وجود دارد.

    سوآپ نفت خام کرکوک

    از سوی دیگر یکی از مباحث مهم در جلسات نفتی بین ایران و عراق که مجددا از سر گرفته شده است سوآپ نفت و گاز است که در راستای آن نفت کرکوک از مسیری غیر از بندر جیحان منتقل شود. به عبارت دیگر عراق مذاکراتی را با ایران برای انتقال خط لوله مذکور آغاز کرد و قرار شد نفت خام کرکوک در "دره شهر" دریافت و در سه مخزنی که شرکت ملی پخش به این کار اختصاص داده است، ذخیره شود.

    حفاری، فصل جدید همکاری نفتی ایران و عراق

    موضوع نفتی دیگر که بین ایران و عراق مطرح شده، تسهیل فرآیند حضور شرکت ملی حفاری ایران در میادین نفتی جنوب عراق است.در یکی از جلسات مشترک با هیأت عراقی در اواسط پاییز طرفین به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای لازم برای تسهیل حضور ملی حفاری در کشور عراق پرداختند و توافقات اولیه در این خصوص حاصل شد.در این نشست مقرر شد تا مقدمات لازم برای بازدید مقامات کشوری و مدیران نفتی عراق از شرکت مهیا شده و شرایط برای حضور شرکت ملی حفاری ایران در بازار حفاری آن کشور فراهم شود.

    همچنین در دیداری که اخیرا با حضور شماری از مدیران ستادی و عملیاتی شرکت‌های ملی حفاری ایران و عراق در استان بصره عراق انجام شد، سپهر سپهری، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت ملی حفاری ایران و احمد محمد ادهم، معاون مدیرعامل شرکت حفاری عراق بر استفاده از ظرفیت‌های دو شرکت تاکید کردند.

    براین اساس، مقرر شد در صورت مهیا شدن زمینه‌های همکاری، شرکت ملی حفاری ایران برای ارائه آموزش‌های تخصصی حفاری به متخصصان و کارشناسان عراقی از جمله دوره‌های بین‌المللی کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز (IWCF) برنامه‌ریزی کند.

    درباره خدمات فنی و جانبی که از سوی شرکت ملی حفاری ایران به صورت (EPDS) و مشترک با شرکت حفاری عراق ارائه می‌شود، رایزنی شد و تازه‌ترین دستاوردها، رکوردها و شرح خدمات حفاری و جانبی این صنعت ازسوی رئیس اداره بازاریابی و همکاری‌های بین‌المللی شرکت ملی حفاری ارائه و توضیح داده شد.

    سپهری مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران و هیأت همراه همچنین در دومین روز این سفر با  احمد محمد ادهم،  معاون مدیرعامل شرکت نفت بصره (BOC) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جنوب کشور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

    در این نشست مقرر شد شرکت ملی حفاری ایران با شرکت حفاری عراق در طرح‌های مورد توافق به منظور استفاده بهینه  از توانمندی‌ها و امکانات به صورت مشترک وارد شوند.

    برچسب ها