عصر خودرو

روز آرام فرابورس ایران

عصر بازار- بعد از افت بیش از یک پله‌ای شاخص فرابورس در روز شنبه، معاملات این بازار دیروز نسبتا آرام سپری شد. معاملات دیروز فرابورس ایران با افت ۱۴/ ۰ درصدی شاخص کل پایان یافت و نماگر سهام این بازار با ادامه روند نزولی خود، در سطح ۶/ ۱۰۷۸ واحد قرار گرفت.

روز آرام فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، طی معاملات روز گذشته، حدود 340 میلیون برگه بهادار به ارزش 188 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس معامله شد. در این میان، حدود 185 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش معاملاتی 5/ 35 میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم معامله شد. حجم معاملات روز گذشته این دو بازار (با حذف حق تقدم و معاملات بلوکی) تغییر چشمگیری نداشت. از تحولات دیروز سهام در این دو بازار، بیشترین افزایش قیمت به ترتیب در نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، توسعه و عمران استان کرمان و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود به ثبت رسید. از سوی دیگر، بیشترین افت قیمتی در‌ نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، بهمن لیزینگ و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا مشاهده شد.  در حالی که نماد مارون در روز شنبه بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت، روز گذشته به‌دلیل افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب (تعدیل مثبت پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به 29 اسفند) متوقف شد. دیروز بیشترین اثر کاهنده در محاسبه شاخص فرابورس به واسطه معاملات منفی در نماد فولاد هرمزگان جنوب به ثبت رسید و این نماد 8/ 0 واحدی شاخص این بازار را تنزل داد. در مقابل، نماد ذوب‌آهن اصفهان با رشد 5/ 1 درصدی قیمت، بیشترین تاثیر مثبت (7/ 0 واحد) را بر شاخص فرابورس داشت. به‌طور کلی ارزیابی تغییرات قیمتی گروه فلزات اساسی(بورس و فرابورس) در روز گذشته نشان می‌دهد از 23 شرکت فعال در این گروه، 13 شرکت با افت قیمتی و 10 شرکت با رشد قیمتی مواجه بودند. 
    از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

    همزمان با فضای منفی حاکم بر معاملات سهم فرابورسی طی روز گذشته شاهد کاهش تقاضا در بازار اوراق با درآمد ثابت بودیم. گردش نقدینگی در این بازار نسبت به روز شنبه حدود 13 درصد کاهش یافت. بخش عمده‌ای از این نقدینگی-73 درصد- به معاملات اوراق خزانه تعلق داشت. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه روند کم‌نوسانی را طی کرد و بیشتر نمادهای این گروه، تغییرات زیر یک درصد را تجربه کردند. دیروز حدود800 هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در 645 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 65 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. میانگین نرخ سود موثر 17 مرحله از اوراق خزانه که در روز گذشته بین فعالان مبادله شدند،  به1/  21 درصد رسید. از سری جدید اسناد خزانه که قرار بود روز شنبه منتشر شوند و ارائه آنها به تعویق افتاد، نیز فعلا خبری نیست و همچنان مشخص نیست چه زمانی عرضه  می‌شوند.  اما «تسه»‌ها، دیروز روند افت روزهای گذشته خود را پی گرفتند. دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 4/ 3 درصدی به قیمت 62 هزار و 975 تومان معامله شدند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو