عصر خودرو

رییس جمهور :

غده سرطانی از بدنه اقتصاد خارج شد

عصر بازار- رییس جمهور با بیان اینکه غده سرطانی از بدنه اقتصاد خارج شد، گفت: بالاترین اعتماد مردم در بخش اقتصاد باید به بانک مرکزی و بانک‌ها باشد.

غده سرطانی از بدنه اقتصاد خارج شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، دکتر حسن روحانی امروز در مجمع بانک مرکزی با بیان اینکه نباید مردم نسبت به آینده یا امید خود را از دست بدهند یا نظام و مردم از اعتمادشان به یکدیگر کاسته شود، گفت: لذا اگر اعتماد مستحکم باقی بماند همه امور در مسیر درست قرار می گیرد زیرا کشوری هستیم دارای توانمندی های فراوان و سرمایه های بزرگ؛ از اینرو می توانیم از مشکلات عبور کنیم.

    رییس جمهور اظهارداشت: در سال 92 اگر می گفتیم در سال 95 تورم ما تک رقمی است خود شما که مسئول اقتصادی و بانکی هستید، شاید برای بعضی از شما سخت بود باور کنید ما به تورم تک رقمی برسیم. این یک دستاورد بزرگ است و باید آن را حفظ کنیم و من بی خبر نیستم از افرادی که تلاش می کنند این دستاورد صدمه ببیند. البته این کم عقلی است کسانی که با دولت مخالفت می کنند بیشترشان بر مبنای کمبود عقل است و مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و مبارزه با منافع یک ملت و ضربه زدن به امید یک ملت؛ ضربه زدن به اعتماد مردم.

    روحانی ادامه داد: بزرگترین اعتماد مردم در بخش اقتصادی باید به بانک مرکزی و بانک ها باشد و این اعتماد به نظر من به مراتب بیشتر از چند سال پیش است، زیرا هم نظارت بانک مرکزی دقیق تر شده و هم برخی از غده های سرطانی از بدنه اقتصاد کشور خارج شده و هم سرمایه بانک ها بیشتر شده است.

    وی تاکید کرد: همچنین رابطه بانک ها با بانک ها خارجی از چند سال پیش بیشتر و بهتر است. چه دلیلی دارد که اعتماد ما نسبت به بانک ها و بانک مرکزی کمتر باشد و باید بیشتر باشد. اگر نمی تواسنتیم بر رئوس فائق شویم چون بانک برای رونق و رشد اقتصادی است و در نهایت امر کشور و اقتصاد باید در مسیر رشد قرار بگیرد.

    رییس جمهور افزود: اگر شرایطی که در آغاز دولت داشتیم همانطور ادامه پیدا می کرد و رشدها منفی بود نمی توانستیم نسبت به آینده امیدوار باشیم. در سال 95 رشد ما در دنیا اول بود، حالا ممکن است بگوییم نفت بیشتر بوده اما نفت هم کار سربازان فداکار جبهه تولید است و اینها کار بزرگی بود و در عرض 5-6 ماه ما نفت را برگرداندیم به تولید سابق و این کار آسان نیست و اینکه صادرات ما از یک میلیون در عرض چند ماه به 2 میلیون افزایش پیدا کند کسانی که متخصص هستند می دانند عملا چقدر سرمایه و کار می خواهد.

    روحانی گفت: اگر کسی می گوید بخشی از رشد اقتصادی به دلیل نفت بوده به خاطر مجاهدت و تلاش بخش نفت بود و اگر گشایشی حاصل شده در اثر تلاش ملت و دیپلمات ها بوده است.
    ار نظر اشتغال نیز حداقل سه مورد از شاخص های مهم مسئله تورم، رشد و اشتغال و سرمایه گذاری است. در مسئله اشتغال به هر حال اصلا رقم افرادی که شاغل هستند از سال 92 تا امروز از 21 ملیون و 300 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار افزایش یافته و به طور متوسط سالانه 500 هزار شغل خالص ایجاد کردیم.

    وی افزود: برای سال 97 طرح های بسیار خوبی برای اشتغال داریم که دیروز در شورای عالی اشتغال تصویب کردیم. پیش بینی ما این است که در بخش ساختمان با طرح جدید 280 هزار اشتغال ایجاد می شود و این رقم بسیار بالایی است.

    رییس جمهور با اشاره به احیاء بافت های فرسوده بیان داشت: مردم این محله ها می آیند در خانه های جدید و زندگی شان آرامش بیشتر پیدا می کند و خدای ناکرده اگر زلزله ای بیاید، اعتماد بیشتری به ساختمان جدید پیدا می کنند و ارزش پولی و مالی شان افزایش پیدا می کند و خانه فرسوده تخریب می شود و آپارتمان جدید در اختیار آنها قرار می گیرد و ما تسهیلات ویژه به خانه اولی ها با سود 6 درصد می دهیم.

    روحانی ادامه داد: دولت خود نیز وارد ساخت و ساز نمی شود و توسعه گر میان مردم محله هستند و بانک ها هم نقش خواهند داشت و سایر طرح ها نیز همینطور است. نمی شود درباره تولید و اشتغال صحبت کنیم و همچنین رشد اقتصادی ولی یک پایه اصلی و اساسی آن بانک ها نباشند. ناسپاسی و نامهربانی ها نسبت به مدیران بانک ها در یکی دو سال قبل زیاد انجام شد و اکثر آنها نادرست بود و خدمات بانک ها نباید فراموش شود.

    وی تصریح کرد: من نمی خواهم بگویم بانک ها نقص نداشتند و اگر بانک ها کار بزرگی نمی کردند رشد بزرگ و اشتغال چطور ایجاد شد؟ در طول چند سال روابط ما با دنیا بهتر شده است یا نه؟
    روابط بانک مرکزی و بانک ها برای رابطه با بانک های خارجی و ایجاد روابط کارگزاری و ایجاد ال سی ها بهتر شده یا بدتر شده است؟ البته که بهتر شده اما هنوز کامل نیست. دولت مصمم است که این مسیر ادامه پیدا کند و دنیا باید اعتمادش را نسبت به بانک های ما بیشتر کند. مسئله سرمایه بانک ها یکی از آن موارد و کفایت سرمایه یکی دیگر و انضباط در بانک ها نیز یکی از آن مسائل است و ترازنامه شفاف یکی از آن مسائل است و البته اقدامات دیگری را هم باید انجام دهیم.

    به گفته رییس جمهور، سه لایحه برای مبارزه با پولشویی، مسائل مالی تروریسیم دنبال شد و با توجه به اصلاحاتی که در یکی از قوانین قبلی داشتیم، کمک می کند به دیدگاه جهانی نسبت به روند مالی و پولی ما در داخل کشور. من از بانک مرکزی می خواهم مسئله نظارت خود را بر تمام بانک ها و موسسات افزایش دهد و همه با شفافیت کار کنند و اگر با شفافیت کار کنیم به نفع ما است و نفع بلندمدت در شفافیت وجود دارد.

    روحانی خاطرنشان کرد: به هر حال پولی که در اختیار شماست امانت مردم است و باید بهترین بهره برداری را انجام دهیم. بانک های ما هم باید مدرن باشند و هم باید اسلامی باشند. بانک رفاقتی یک بانک خوبی با معیارهای اسلامی و معیارهای بانک های ما نخواهد بود. یکی از مشکلات ما با دنیا این است که در چند سال عقب افتاده و باید خود را سازگار کنند با همه آیین نامه ها و مقرراتی که در دنیا وجود دارد. اگر لوایج را انجام دهیم به هر حال ما یک قدم از لیست سیاه فاصله گرفتیم.

    رییس جمهور اظهارداشت: شرایط ما در زمینه ریسک بهتر شده و 2 درجه پیشرفت داشتیم و به 5 رسیده ایم و هر معیاری را در نظر بگیرید وضع ما از دیروز بهتر است و به همین نسبت اعتماد مردم نسبت به بانک ها باید بیشتر باشد و همچنین روابط بانک های ما با دنیا باید بیشتر و سهل تر باشد و نمی شود در دنیای امروز بدون ارتباط با دنیا کار کرد. اگر می خواهیم منابع مالی ارزان قیمت داشته باشیم و از امکانات دنیا خوب استفاده کنید بزرگترین منبعی که باید داشته باشیم اعتماد دنیا به بانک های ما و اعتماد مردم به بانک ها و اعتماد بانک مرکزی با نظارتی که می کند و همه اینها دست به دست می دهد برای حرکت به سمت آینده.

    برچسب ها