عصر خودرو

قرارداد نخستین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰مگاواتی، در پسابرجام به نتیجه رسید

عصر بازار- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار اعلام کرد: برای نخستین بار نیروگاه تولید برق خورشیدی با ظرفیت یکصد مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره برداری می رسد که قادر به تامین نیاز منطقه یک هزار هکتاری است.

قرارداد نخستین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰مگاواتی، در پسابرجام به نتیجه رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «عبدالرضا نادری» عصر امروز (شنبه) در پایان آیین امضای قرارداد همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «کارلو مارسکا»* ایتالیا در تهران افزود: بر پایه این قرارداد، مقرر است با سرمایه گذاری حدود 100 میلیون دلاری شرکت ایتالیایی، 100 مگاوات برق خورشیدی تولید و به شبکه سراسری برق تزریق شود.
    وی ادامه داد: بخشی از سرمایه گذاری بر پایه این قرارداد، مربوط به ساخت پست برق 230 کیلوولت در منطقه است و از آنجا که قرارداد به صورت اجاره تنظیم شده، بین 20 تا حداکثر 25 سال از آن بهره برداری می شود و سپس در اختیار شرکت منطقه ویژه اقصادی گرمسار قرار می گیرد.
    نادری تصریح کرد: اگر این قرارداد امضا نمی شد، شرکت منطقه ویژه اقصادی گرمسار مجبور به سرمایه گذاری 600 میلیارد ریالی برای ساخت یک پست 230 کیلو ولت بود که توانایی مالی لازم برای آن وجود نداشت اما با اجرای این مهم از آن بی نیاز می شود.
    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، ساخت چنین واحدهای نیروگاهی را از نظر موضوع پدافند غیرعامل نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: کشور به این دست نیروگاه ها برای تامین برق پایدار و دوری از خاموشی - Black Out- نیازمند است.
    وی بیان داشت: شرکت ایتالیایی یاد شده بسیاری قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از شرکت های ایرانی تامین می کند که اشتغالزایی خوبی نیز برای منطقه به همراه خواهد داشت.
    نادری تاکید کرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با مشارکت سازمان منطقه اقتصادی ویژه گرمسار، برنامه ساخت پنل ها (صفحات) خورشیدی را نیز در برنامه دارد.
    به گفته این مسوول، شرکت ایتالیایی از محل فروش برق تولیدی خود به سودآوری دست می یابد.
    وی یادآوری کرد حدود سه ماه پیش نخستین واحد نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت 20 مگاوات در همدان به بهره برداری رسید اما نیروگاه 100 مگاواتی گرمسار، در نوع خود بی نظیر است.

    ** میوه برجام
    در همین پیوند، رییس توسعه روابط خارجی شرکت کارلو مارسکا ایتالیا نیز  گفت: نخستین بار پس از اجرای برجام و با سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران، همراه با نمایندگان بسیاری از شرکت های دیگر برای سرمایه گذاری در ایران حاضر شدم و این کشور را منطقه ای امن بین کشورهای منطقه یافتم.
    «استفانو فالکونیو»** که شرکت متبوعش سابقه 100 میلیون یورو سرمایه گذاری در زمینه برق خورشیدی را در نقاط مختلف جهان در کارنامه دارد، افزود: در این پروژه، صفحات خورشیدی در ایران ساخته می شود و اینورترهای مورد نیاز که در حقیقت قلب یک نیروگاه خورشیدی است، از شرکت آلمانی «اس.ام.آ» تامین می شود.
    فالکونیو اعلام کرد: در 6 ماه زمان اجرای طرح، اشتغالزایی برای 600 نفر نیروی ایرانی پیش بینی می شود.
     این نیروگاه به ظرفیت 100 مگاوات در زمینی به مساحت 200 هکتار با سرمایه گذاری طرف ایتالیایی در حدود 100 میلیون دلار در مدت زمان 15 ماه اجرا می شود و روش سرمایه گذاری آن، اجاره زمین به مدت 20 سال با قابلیت تمدید پنج سال است.
    شرکت کارلو مارسکا پیش از این ساخت نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در شهرک صنعتی «تولا» جزیره قشم را بر عهده داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو