عصر خودرو

سکه و دلار مقابل هم ایستادند!

عصر بازار- در هفته گذشته که عرضه سکه و دلار با محدودیت‌هایی همراه بود، نرخ دلار کاهش نسبی قیمت را تجربه کرد اما سکه تمام ۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

سکه و دلار مقابل هم ایستادند!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت دلار آمریکا در بازار آزاد با ثبات نسبی همراه بود و حتی با شیب آرامی در جهت کاهش قیمت حرکت کرد اما این در حالی بود که بار دیگر سکه با افزایش قیمت روبرو شد.

    هفته گذشته بازار ارز شرایط خاصی داشت و بسیاری از صرافی ها خرید و فروش ارز را متوقف کردند و بازار عملا با محدودیت به لحاظ عرضه مواجه شد. به گونه‌ای که فقط دو - سه صرافی که بانک مرکزی مستقیما به آن‌ها ارز فروخته بود، دلار عرضه کردند که مقابل این صرافی ها هم صف‌های طولانی تشکیل شد. ؛ شرایطی که تقریبا برای سکه هم رقم خورد که به گفته کشتی آرای - عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران - این امر به دلیل کمبود موجودی واحدها بود لذا آنها ترجیح دادند از فروش خودداری کنند.

    به گفته او، با توجه به این‌که در روزهای پایانی سال تقاضا بالاست و در عرضه ارز هم نوساناتی وجود دارد، شاهد چنین وضعیتی در بازار هستیم.

    این محدودیت ها برای تبادلات ارز باعث شد که قیمت ارز و مشخصا دلار و یورو با کاهش چشمگیری نسبت به هفته‌های اخیر داشته باشد و قیمت‌ها به تعادل برسد اما مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی تداوم داشته باشد و اگر شرایط بازار به حالت عادی بازگردد و همه صرافی اقدام به فروش ارز کنند آیا قیمت ها ثبات خواهد داشت یا خیر. اما به هر حال آنچه مشخص به نظر می رسد این است که بانک مرکزی توانسته حداقل در کوتاه مدت بازار ارز را کنترل کند.

    در هفته گذشته نکته قابل تامل این بود که حتی سایت اتحادیه طلا و جواهر هم به دلیل شرایط خاص بازار از به روز کردن قیمت های ارز و سکه خودداری کرد.

    گفتنی است که نرخ دلار در ابتدای هفته گذشته به طور متوسط 4478 تومان بود که در میانه های هفته 4472 تومان فروخته شد و در آخرین روز هفته روی 4469 تومان ایستاد که نسبت به قیمت اواسط بهمن ماه حدود 500 تومان کاهش قیمت دارد.

    از سوی دیگر قیمت سکه در همین بازه زمانی با افزایش همراه شد و به نظر می رسد محدودیت در عرضه سکه تاثیر خود را بر قیمت های این بازار گذاشته است.

    سکه تمام در ابتدای هفته گذشته یک میلیون و 510 هزار تومان فروخته شد اما در میانه های هفته به یک میلیون و 540 هزار تومان رسید و در انتهای هفته یک میلیون و 550 هزار تومان معامله شد که نشان دهنده افزایش 40 هزار تومانی سکه تمام در این مدت است.

    این افزایش قیمت سکه در حالی رقم خورد که قیمت طلای جهانی در روزهای گذشته کاهشی بود؛ به طوری که هر اونس طلا از 1333 به 1317 دلار کاهش یافته است.

    برچسب ها