عصر خودرو

وزیر نفت نیجریه پاسخ داد:

آمریکا تهدید جدید غول‌های گاز جهان

عصر بازار: وزیر نفت نیجریه نسبت به تبدیل آمریکا به کشور صادرکننده گاز واکنش نشان داد و گفت: قطعاً هرگونه افزایش تولید گاز برای همه کشورها تهدید است و باید دید آمریکا چقدر می‌تواند در بازار باقی بماند.

آمریکا تهدید جدید غول‌های گاز جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، «امانوئل ایبه کاچیکوو» درباره تبدیل آمریکا از یک کشور واردکننده به صادرکننده گاز و تهدید ورود گاز آمریکا به بازار جهانی برای اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، گفت: هر گونه افزایش تولید گاز برای تمامی کشورها یک تهدید به شمار می‌رود.

    رئیس دوره‌ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اعلام اینکه هزینه‌های تولید گاز در آمریکا به شدت پایین است و سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این حوزه انجام گرفته است، تصریح کرد: آمریکا به طور سنتی یک بازار خوبی برای فروش به شمار می‌رود.

    وزیر نفت نیجریه با اعلام اینکه مهم این است که آمریکا و سایر کشورهای صادرکننده گاز تا چه حد می‌توانند در بازار باقی بمانند؟ اظهار داشت: قطعاً سهم حضور کشورها در بازار را عرضه و تقاضا و قیمت‌ها تعیین می‌کنند.

    محمدحسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه صادرات گاز ایالات متحده آمریکا تا چند سال آینده به 60 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود با آغاز سال جدید میلادی، ظرفیت صادرات گاز آمریکا به 12 میلیون تن افزایش یابد که این افزایش تولید تا چند سال ادامه می‌یابد.

    این مقام مسئول با یادآوری اینکه برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی مقصد گازهای صادراتی آمریکا به شمار می‌روند، اظهار داشت: چالش جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز، افزایش رقابت در بازار پس از افزایش صادرات گاز آمریکا است.

    وی با بیان اینکه در کنار آمریکا، برخی کشورها همچون استرالیا و کشورهای شرق آفریقا هم به جمع صادرکنندگان گاز جهان می‌پیوندند، تاکید کرد: با این وجود پیش‌بینی می‌شود از سال 2020 میلادی تقاضا برای گاز مجمع کشورهای صادرکننده گاز افزایش یابد و سهم این کشورها در بازار بالا برود.

    مدل جدید قیمت‌گذاری گاز

    عادلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعریف مدل جدید قیمت‌گذاری گاز در هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز، گفت: هم‌اکنون یک مدل جهانی برای گاز در دبیرخانه GECF طراحی و تدوین شده که بر اساس این مدل، چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت گاز به وزرای کشورهای عضو ارائه شده است.

    دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه در این مدت همچنین رشد اقتصادی، وضعیت عرضه و تقاضا، قراردادهای صادرات گاز و سیاستگذاری کشورهای مختلف برای تولید، عرضه و مصرف بررسی شده است، اظهار داشت: در این مدل، پیش‌بینی قیمت‌های آتی و نحوه عرضه و تقاضا در بازارها تعیین شده است.

    عادلی با بیان اینکه مکانیزم قیمت‌گذاری گاز متفاوت از نفت خام است، اظهارداشت: هم‌اکنون اکثر قراردادهای فروش گاز بر اساس قیمت نفت خام منعقد می‌شود و این در حالی است که در برخی از بازارها همچون بازار هنری هاب آمریکا، قیمت گاز بر اساس شاخص‌های گازی تعیین می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها