عصر خودرو

وزارت اقتصاد اعلام کرد:

کاهش ۸ درصدی درآمد مالیاتی دولت نسبت به ۱۰ ماهه ۹۵

عصر بازار- گزارش ۱۰ ماهه وضعیت درآمدهای مالیاتی دولت در سال جاری نشان می‌دهد که هدف کلی دولت، حرکت به سمت کاهش فشار مالیاتی بر تولید است.

کاهش ۸ درصدی درآمد مالیاتی دولت نسبت به ۱۰ ماهه ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، معاونت اقتصادی این وزارتخانه در گزارشی درباره عملکرد شاخص های مالیاتی در دوره زمانی 84 تا 95 و همچنین 6 ماهه نخست امسال، اعلام کرد: نسبت عملکرد درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی دولت از 28 درصد در سال های 84 تا 91 به 36 درصد در 10 ماهه نخست امسال رسیده است. این میزان در 10 ماهه نخست سال گذشته به میزان 44 درصد بود.

    بر پایه این گزارش، بررسی نسبت عملکرد درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در دوره زمانی 84 تا 91 به میزان 5.4 درصد و در دوره 92 تا 95 برابر با 6.6 درصد بوده است. در عین حال، متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جاری و رشد درآمدهای مالیاتی در دوره زمانی 84 تا 91 به صورت ثابت 21 درصد بود که این میزان در دوره سال های 92 تا 95 از 15 درصد به 27 درصد افزایش یافت.

    بنابراین در سال های اخیر شاخص ها حاکی از بهبود عملکرد درآمدهای مالیاتی در راستای تحقق سیاست کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است. انتظار می رود سهم مالیات بر کالاها و خدمات در سال 96 نسبت به متوسط سال های اخیر افزایش یابد. بخش عمده مالیات بر کالاها و خدمات از محل مالیات بر ارزش افزوده است که با توجه به مکانیسم اعتبار مالیاتی قاعدتا بار مالیاتی آن بر مصرف کننده نهایی تحمیل می شود.

    بررسی ترکیب درآمدهای مالیاتی در 10 ماهه نخست سال های 95 و 96 نشان می دهد که سهم مالیات بر کالاها و خدمات از 36 درصد در دوره مورد بررسی سال گذشته به 39 درصد در 10 ماهه نخست امسال افزایش یافت. از سویی، سهم مالیات اشخاص حقوقی نیز از 33 درصد به 28 درصد کاهش یافته و سهم مالیات بر واردات نیز با یک درصد کاهش به 15 درصد رسید. سهم مالیات بر ثروت در دو سال گذشته به صورت ثابت 3 درصد بود.

    این گزارش می افزاید در سال های اخیر، مالیات های غیرمستقیم از روندی صعودی برخوردار است که این امر همراستا با رویکرد دولت مبتنی بر گرایش به سمت مالیات بر مصرف و کاهش فشار بر مالیات بر تولید است.

    برچسب ها