عصر خودرو

معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد:

خروج صندوق بازنشستگی از ۳ هولدینگ

عصر بازار- معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن اعلام اینکه مجموعا ۱۱۴ شرکت مشمول طرح خروج از بنگاه‌داری خواهند شد گفت: بتدریج از ۳ هولدینگ صنعت و معدن، ساختمانی و غذا و دارو خارج خواهیم شد.

خروج صندوق بازنشستگی از ۳ هولدینگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, محمود شهشهانی‌پور با اشاره به تصویب پرداخت اعتبار 50 هزار میلیارد تومانی در بودجه 97 به منظور تسویه بدهی دولت به صندوق،های بازنشستگی اظهار کرد: عمده این رقم مربوط به سازمان تامین اجتماعی است و سهم صندوق بازنشستگی در آن بالا نیست و شاید به سه تا چهار هزار میلیارد تومان برسد که در راستای رد دیون تا سال 92 است. هرچند این دیون نیز به نرخ سال‌های گذشته است و ارقام به‌روز شده نیست.

    وی افزود:علاقه مندی و تمایل ما به دریافت نقدی این رقم است، البته روش‌ها متفاوت خواهد شد.

    معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه معتقدیم رقمی واقعی مطالبات ما که طبق محاسبات اکچوال و بواسطه تصمیمات اتخاذ شده بیرونی چون افزایش حقوق‌های بازنشستگی بدون تامین بودجه و برداشت‌هایی از صندوق در سنوات گذشته از سال 1354  برای صندوق بازنشستگی ایجاد شده باید به نرخ روز محاسبه شود گفت: چنانچه سازمان حسابرسی محاسبات  اکچوئری صندوق را بپذیرد، رقم مطالبات واقعی صندوق بسیار بالا خواهد بود و به بیش از چند هزار میلیارد تومان می‌رسد و بسیار قابل توجه است.

    صندوق‌های بازنشستگی مجازند حداکثر تا 40 درصد سهام یک شرکت را دارا باشند
    شهشهانی پور درباره سیاست خروج از بنگاه داری در دولت دوازدهم اظهار کرد: اکنون مکلف به خروج از مدیریت بنگاهداری هستیم، زیرا سهام خرد ریسک‌هایی دارد و نمی‌توانیم حداکثر بازده را در مجامع آنها داشته باشیم. بنابراین از خرید و مدیریت سهام کلان منع شده‌ایم.  بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، صندوق‌های بازنشستگی مجاز هستند حداکثر تا 40 درصد سهام یک شرکت را دارا باشند و سهم حداکثری در شرکت‌ها نداشته باشند و بنگاه داری نکنند، بلکه سرمایه گذاری انجام دهند. ما از سرمایه گذاری منع نشدیم.

    وی افزود: رئیس جمهور دستور داده از بنگاه داری خارج شویم و در همین راستا کارگروهی در وزارت رفاه تشکیل و سازوکار آن مشخص شده است. وزیر رفاه در راس این کارگروه است و هر هفته جلساتی برگزار می‌شود. در حال آماده سازی بنگاه‌ها برای کاهش تصدی‌گری هستیم. بنابراین از  هرجا که بیش از 40 درصد سهام داریم، همچنین از شرکت‌هایی که برای ما کم مزیت هستند خارج و سرمایه گذاری هایمان را به سمت موارد با مزیت بالاتر خواهیم برد.

    خروج از 114 شرکت در راستای عدم بنگاه داری
    معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ضمن اعلام اینکه مجموعا 114 شرکت مشمول این طرح خواهند شد گفت: از این تعداد بیش از 56 مورد بالای 40درصد سهام دارند و حق کنترل آنجا را داریم. مابقی هم مواردی است که ممکن است بالای 40 درصد سهام داشته باشیم یا نداشته باشیم، ولی خارج از استراتژی ما باشند و یا بازدهی پایینی داشته باشد.

    خروج صندوق بازنشستگی از 3 هولدینگ صنعت و معدن، ساختمانی و غذا و دارو
    شهشهانی پور  افزود: بر این اساس می‌خواهیم در  مزیت‌های بازار سرمایه و هولدینگ مالی، هولدینگ انرژی شامل نفت و گاز و پتروشیمی و هولدینگ گردشگری باقی مانده و از مابقی خارج شویم. در واقع قصد داریم از سه هولدینگ دیگر صنعت و معدن، ساختمانی و غذا و دارو خارج شویم. البته خروج لزوما به معنای تعطیلی نیست بلکه ساماندهی می‌کنیم. یکی از شیوه‌ها انحلال، یک شیوه دیگر ادغام و یا فروش و واگذاری مدیریت است. چند شیوه پیش بینی شده و برای هرکدام نقشه راهی در دست تهیه است.

    وی با اشاره به تشکیل جلسات منظم خروج از بنگاه داری در وزارت رفاه  گفت: سیاست بهبود نظام بنگاه داری و ساماندهی هولدینگ ‌ها 100 درصد برای صندوق نافع است و شکی نداریم که باید پرتفوی خود را به سمت اقلام با مزیت ببریم و سرمایه‌گذاری‌هایمان پراکنده نباشد.

    معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: ترجیح می‌دهیم در چند جای با مزیت به صورت قوی حضور داشته باشیم. حفظ ارزش سهام و ارتقای آن برای ما حائز اهمیت بوده و اقدام مناسبی است.

    جمع پرتفوی بورسی و غیربورسی صندوق بازنشستگی، ‌16 هزار میلیارد تومان
    شهشهانی پور درباره میزان سود شرکت‌های صندوق بازنشستگی اظهار کرد: جمع پرتفوی بورسی و غیربورسی ما حدود 16 هزار میلیارد تومان است. قواعد جهانی می‌گوید 70 درصد تعهدات آتی یک صندوق  باید از طریق مانده سرمایه گذاری ها تامین شود، اکنون این رقم کمتر از یک درصد است و بالا نیست. به همین علت به بودجه دولت متکی هستیم و هرساله بازده سرمایه گذاری‌های ما سهم اندکی از تعهدات همان سال را پوشش می‌دهد. اگر چه نسبت به مانده سرمایه گذاری هایمان بازده خیلی پایینی در قیاس با وضعیت کسب و کار فعلی و سایر صندوق ها نداریم.  میزان پوشش سرمایه‌گذاری ما در بودجه 4،5 درصد است.

    سوددهی 1850 میلیارد تومانی شرکت‌ها در سال جاری
    وی افزود: بودجه ما در سال جاری 33 هزار میلیارد تومان و تعهد ما این بود که 1700  میلیارد تومان از طریق سرمایه گذاری‌ها تامین کنیم که تا امروز 1850 میلیارد تومان تامین شده است. بر اساس تکلیفی که شده بود و کسری که وجودداشته، فشار بیشتری به شرکت‌ها وارد کردیم تا این رقم تا پایان سال به بالای 2000 هزار میلیارد تومان برسد. هرچند  در قیاس با 33 هزار میلیارد تومان کل بودجه، رقم قابل توجهی نیست.

    معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این میزان از سوددهی قابل قبول است عنوان کرد: در دیگر صندوق ها بازدهی نسبت به مانده سرمایه گذاری ها حدود  3،4 درصد است. امیدواریم بتوانیم ضمن حفظ ثروت و افزایش بازدهی در قالب برنامه‌ای که پیش بینی شده حرکت و روندها را بهبود دهیم.

    شهشهانی پور افزود: حتما امسال مانند سالهای گذشته کسری بودجه داریم. هرساله دولت کمک کرده و امیدواریم امسال هم کمک کند، معمولا تخصیص 110 درصدی بودجه در پایان هر سال داریم.

    پیشرفت 62 درصدی پروژه حاکمیت شرکتی در صندوق بازنشستگی
    شهشهانی پور درباره وعده " تحولات بزرگ در اداره شرکت‌ها" از سوی مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: منظور از این تحولات، حاکمیت شرکتی است که در دو سه سال اخیر در صندوق شکل گرفته و قبلا چنین چیزی وجود نداشت و حتی ساختار و روابط هولدینگ‌ها و شرکت‌ها با صندوق تعریف نشده بود. خوشبختانه در دو سه سال اخیر این کار با جدیت آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است.

    وی افزود: حاکمیت شرکتی ایجاب می‌کند ابزارهای کنترلی ایجاد کنیم، مانیتورینگ خوب داشته باشیم، از استراتژی کلان منسجمی برخوردار بوده و انحرافات را متوجه شویم تا بتوانیم به موقع تصمیمات اصلاحی اتخاذ کنیم. در این نظام، می‌توان از افول شرکت‌ها جلوگیری کرد و یا با تغییر شرایط کسب و کار به موقع از یک بنگاه خارج شده و تغییر وضعیت پرتفو بدهیم.

    معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه اکنون در حال پیاده سازی نظام BI در شرکت‌هایی هستیم که طبق استراتژی ما، ذیل صندوق باقی خواهند ماند.

    شهشهانی پور  با اشاره به پیشرفت بیش از  62 درصدی این پروژه گفت: 40 شرکت ذیل چرخه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی باقی خواهد ماند که مدیریت کاملی به لحاظ نیروی انسانی و کارکرد اطلاعات بر آنها خواهیم داشت. شاخص های اقتصادی و مدیریتی را طبق BI بهبود داده‌ایم و طبیعتا پس از آن نیز با تغییرات محیطی، شاخص‌های دیگری به مجموعه اضافه خواهد شد.

    تکمیل پروژه حاکمیت شرکتی تا مرداد سال آینده
    وی ادامه داد: برنامه ما این است که در پایان مرداد این پروژه به صورت کامل برای تمام شرکت‌هایی که قرار است در چرخه سرمایه گذاری‌های صندوق باقی بمانند به بهره برداری برسد.

    معاون امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه ممکن است این اصول در سوددهی شرکت‌ها تاثیر مستقیم نداشته باشد ولی در کنترل روند و اصلاح امور بهنگام و جلوگیری از انحراف از برنامه بسیار موثر است گفت: حاکمیت شرکتی می‌تواند ابزاری باشد تا اطمینان نسبی از دسترسی به سطوح تعریف شده در بخش‌های سرمایه گذاری داشته باشیم.

    برچسب ها