عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- در خبر پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته ایم.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا:

    دکتر سعیدی منشا آرامش در بازار سرمایه بود/ از یک دهه زحمات عضو سابق هیات مدیره قدردانی شد

    روز هشتم اسفند ماه مراسم تکریم از دکتر علی سعیدی عضو سابق هیات مدیره و معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد. دبیر شورای عالی بورس در ابتدای این مراسم عنوان کرد: خط مشی علی سعیدی اصلاح مسیر و امور بازار سرمایه در مسیر قانون بود و به جای نفی دیگران راهی برای بهبود شرایط باز کرد و شاهد این مدعا کتاب تاریخ بازار سرمایه است که با دلسوزی تدوین شد و اقدامات مثبت همه ادوار بازار سرمایه کشور در آن نگاشته شد.

    استفاده از دو قرارداد اختیار معامله ضمن انتشار اوراق سلف

    مصوبه اخیر کمیته فقهی به موضوع امکان سنجی استفاده از دو قرارداد اختیار معامله ضمن انتشار اوراق سلف اختصاص دارد و با توجه به اینکه در این خصوص استفاده از دو قرارداد اختیار معامله در فرایند معامله سهام قبلاً در کمیته فقهی بررسی شده بود و این موضوع تفاوت ها و شباهت هایی با موضوع قبلی داشت، با تأکید بر مصوبه قبلی، این کمیته مصوبه تکمیلی خود را تنظیم و ابلاغ کرد. بر مبنای مصوبه کمیته فقهی، اوراق سلف همراه با دو اوراق اختیار معامله از طریق سازوکارهایی که بورس انرژی تعیین کرده بود، عرضه شد و توانست سازوکاری را برای تامین مالی بخش دولتی فراهم آورد.

    بازار سرمایه و صنعت بیمه ابزاری برای کنترل حجم نقدینگی

    عبدالناصر همتی صبح روز دوشنبه، 7 اسفندماه، در سلسله نشست های تخصصی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران گفت:پیش از هر تحلیل اقتصادی در حوزه بیمه سه موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد. شرایط اقتصاد کلان کشور و جایگاه آن در عرصه بین المللی، ارتباط صنعت بیمه، بانک و بازار سرمایه و همچنین ضریب نفوذ بیمه سه کلید تحلیل اقتصادی صنعت بیمه است. رییس کل بیمه مرکزی روند افزایش نقدینگی در کشور را عامل مشکلات اقتصادی دانست و گفت: اگر حجم نقدینگی کنترل نشود قطعا بخش حقیقی اقتصاد با مشکل روبرو می شود. همتی با اشاره به اینکه بازار سرمایه و صنعت بیمه می توانند به عنوان ابزارهایی برای کنترل حجم نقدینگی مطرح باشند، تصریح کرد:در این صورت می توانند به بخش تولید کشور کمک شایانی کنند. در ادامه این نشست روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، با بیان اینکه تقریبا همه شرکت های بیمه در بازار سرمایه حضور دارند و سهام بخش قابل توجه این صنعت با ارزش 5000 میلیارد تومان در بورس داد و ستد می شود، گفت: سهام شرکت های بیمه ای نقدشونده نیستند و آزادی ورود و خروج سرمایه برای آنها وجود ندارد. سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری ایران نیز با اشاره به اینکه فعالان بازار سرمایه کشور به‌شدت متاثر از سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی کشور هستند، گفت: اجازه گواهی سپرده یک ساله از این نوع سیاست‌ها است که متاسفانه بدون مشورت و نظرخواهی فعالان و متخصصان بازار سرمایه اخذ شده است. در این مورد نشست‌ها و جلساتی برگزار کرده و می‌کنیم.

    رشد حجم و ارزش معاملات بورس کالا در سال جاری

    مدیر عامل بورس کالای ایران در نشست خبری روز 6 اسفند ماه، برنامه های 11 ماه گذشته بورس کالا را برشمرد و گفت: سال گذشته اقدامات گسترده ای در خصوص بهبود بازار صورت گرفت. بر اساس شاخص ها و آمار 48 درصد ارزش بازار سرمایه به بورس کالا اختصاص داشت. حامد سلطانی نژاد به تامین مالی از طریق بورس کالا در سال 96 اشاره کرد و گفت: تامین مالی شرکت سایپا با فروش خودرو سراتو، تامین مالی ذوب آهن اصفهان، شرکت انتخاب، پتروشیمی ایلام، سیمان خوزستان، فولاد مبارکه و شرکت نفت پاسارگاد به زودی از طریق بورس کالا انجام می شود.

    از مذاکره با شهرداری و افزایش عرضه خودرو تا ورود به بازار مسکن

    سلطانی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس کالا می تواند بخشی از سرمایه های سرگردان جامعه را جذب کند؟ گفت: راه اندازی صندوق های کالایی و گواهی سپرده کالایی کمک می کند تا سرمایه گذاران حقیقی بتوانند با سودهای جذاب وارد بورس کالا شوند. مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه در خصوص معاملات حق الامتیاز توضیحاتی ارائه داد و گفت: این معاملات به گونه ای طراحی شده است تا هرگونه امتیازی که وجود دارد قابلیت معامله در بورس را پیدا کند که این امتیازات شامل حق اسقاط خودرو و یا حق تراکم شهرداری می شود که در این راستا به شهرداری پیشنهاد شده است تا با ورود به بورس کالا بازاری شفاف در این حوزه ایجاد کند.

    بازار سرمایه در مسیر برداشت سینمایی

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در دیدار یا علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: در شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس این امکان مهیا است تا جامعه فرهنگ و هنر کشور به ویژه فعالان صنعت سینما از طریق دوره های آموزشی مقدماتی و پیشرفته، با بازار سرمایه و انواع روش های تامین مالی آشنا شوند. یاسر فلاح با اشاره به اینکه هدایت پس اندازها به سمت سرمایه گذاری فرهنگی از طریق بازار سرمایه یک بازی برد - برد است، گفت: بسیاری از فعالان صنعت سینما بانک را برای تامین مالی در اولویت قرار داده اند و باید این نگاه ایجاد شود که تنها راه تامین مالی، بانک نیست و بازار سرمایه می تواند در تامین مالی حوزه فرهنگ نقش آفرین باشد.

    اتصال تهران و استانبول از مسیر بورس

    مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: یکی از مهمترین ابزارها برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، قراردادهای آتی و اختیار معامله ارز است. در این زمینه بورس تهران مطالعاتی برای راه‌اندازی معاملات این ابزارها انجام داد و دستورالعمل معاملاتی لازم برای ابزار مذکور را تهیه و به سازمان ارسال کرد. حسن قالیباف اصل راهکارهای ارتقای جایگاه ایران در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی را برشمرد و گفت: رفع موانع بانکی، شامل کاهش ریسک های سرمایه گذاری، اصلاح ساختارها و مقررات، بهره گیری از استانداردهای حسابداری و گزارشگری بین المللی رتبه بندی معتبر و در یک کلام حرکت در مسیری قابل درک و قابل اطمینان از سوی سرمایه گذاران خارجی از جمله اقدامات ضروری است تا سرمایه گذاران با تردید کمتر و اعتماد بیشتر وارد بازار ایران شوند.

    بازدید سفیر سوییس از سپرده‌گذاری مرکزی ایران

    در دیدار حسین فهیمی و مارکوس لایتنر، سفیر سوییس، راهکارهای لازم برای توسعه همکاری های دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مدیر عامل سمات در این دیدار، گزارشی از آخرین قوانین و مقررات و تحولات بازار سرمایه ایران را برای سفیر سوییس تشریح و به نقش شرکت سپرده گذاری مرکزی به عنوان فراهم کننده زیر ساخت های توسعه این بازار اشاره کرد. سفیر سوییس به ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری ایران در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت : به طور حتم با معرفی این فرصت ها، می توان سرمایه های زیادی را جذب کرد. لایتنر افزود: رایزنی های لازم را برای تسهیل در همکاری های متقابل بین بخش های مالی ایران و سوییس به ویژه در بازارهای سهام دو کشور بکار خواهد بست.

    جزییات دستورالعمل اجرایی نحوه تغییر سرمایه شرکتها

    به گفته مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس، بر اساس این دستورالعمل در کاهش سرمایه از طریق تعداد سهام نباید حقوق سهامدار تضییع شود یا کاهش و افزایش سرمایه نمی تواند همزمان صورت بپذیرد و زمانی افزایش سرمایه این شرکت ها قابلیت ارائه مجوز خواهد داشت که آنها با این افزایش سرمایه از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج شوند. علی بیک زاده گفت: هر شرکتی که بر اساس صورت های مالی سالانه حسابرسی شده، در اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه ثبت شده آن از میان برود، مشمول ماده 141 قانون تجارت می شود.

    مدیران 6 کانال تلگرامی بورسی هرکدام به 6 ماه حبس محکوم شدند

    مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار از شکایت این سازمان علیه 6 کانال تلگرامی متخلف و محکومیت هریک از مدیران آنها به 6 ماه حبس خبر داد. محمدعلی شیری زاده تاکید کرد: موضوع شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار از این 6 کانال تلگرامی متخلف از حیث انجام فعالیت های بدون مجوز این کانال ها است و این مانع از شکایت زیان دیدگانی که از طریق این کانال ها اطلاعات اشتباه دریافت کرده اند، نخواهد بود و میتوانند تحت عناوین جرایم عمومی شکایت کنند و موضوع حائز عنوان اعتبار امر مختومه نیست.

    افق‌های پیش روی اقتصاد سینمای ایران به کمک بازار سرمایه

    مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تشریح رویکردهای جدید اقتصادی در صنعت سینما، از راه‌اندازی «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» و پذیره نویسی در بازار سرمایه در سال جدید سینمایى و تعامل «بنیاد سینمایى فارابى» با «صندوق اعتباری هنر» به عنوان موسسین صندوق خبر داد. علیرضا تابش در ادامه درباره «صندوق سرمایه‌گذاری سینما» گفت: این صندوق‌ها معمولاً با هدف تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب ‌وکارهایی که مستعد جهش هستند انجام می‌شود و این موسسات در مراحل رشد اقتصادی مورد توجه سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرند که با ارزیابی موشکافانه خود، شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند و در گروه سهام‌داران آنها قرار خواهند گرفت. با توجه به نیاز ساماندهی و ایجاد ساختار هماهنگ تامین مالی در حوزه سینما، ساختار این صندوق‌ها بسیار به شفافیت‌های سرمایه‌گذاری افراد در این صنعت کمک شایانی خواهد کرد.

    صنایع پیشرو بازار در سال 97

    فردین آقابزرگی، در خصوص ارزیابی روند بازار سرمایه در سال 96 گفت: بازار سرمایه در سال96 با توجه به سیاست های پولی اتخاذ شده و کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، حمایت های همه جانبه در خصوص تعیین تکلیف نرخ خوراک پالایشگاه ها و همچنین حمایت های خوب از صنایع بورسی با رشد همراه بود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک های سیاسی موجود برای سال آینده گفت: تصمیم های سیاسی سه ماهه ابتدای سال 97 از جمله ریسک هایی است که مورد توجه سرمایه گذاران و بازار سرمایه است.

    تداوم روند مثبت بازار سرمایه در سال 97

    عضو شورای عالی بورس و مدیرعامل شرکت کارگزاری آبان درباره عواملی که باعث شد بازار در مسیر صعود قرار بگیرد،گفت: تولید، تجارت و اقتصاد وابستگی نزدیکی به هم دارند.در سال 96 خوشبختانه ثبات نسبی در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور حاکم شد و با توجه به حاکمیت نسبی ثبات در اقتصاد و سیاست اکثر فعالیت های صنایع نتیجه مثبتی داشت بر همین اساس زمانی که صنایع شرایط مثبتی را تجربه می کنند، سوددهی هم مثبت می شود و در نتیجه رونق صنایع باعث افزایش سود و به تبع آن افزایش قیمت سهام و رشد شاخص بورس شد. به گفته مصطفی حقیقی مهمانداری، با اصلاح بازار ارز امید به آینده اقتصاد ایجاد می شود و مردم حتی با سرمایه های اندک در همین کشور سرمایه گذاری می کنند.

    ناپایداری نماگرهای اقتصادی و ضرورت تنوع پرتفوی سرمایه گذاری

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین، نقش بازار سرمایه را در اقتصادهای خلاق و شفاف، بسیار پررنگ دانست و گفت: در اقتصادهای پیشرفته، این بازار سرمایه است که تامین مالی استارتاپ ها و فعالیت های کارآفرینانه را از طریق ابزارها و نهادهای مالی به عهده دارد. ولی نادی قمی با بیان اینکه در یک اقتصاد شفاف، خلاق و دیجیتالی نقش بازار سرمایه بسیار پررنگ است، افزود: نظریه پردازان علوم اقتصادی همواره توصیه می کنند که سرمایه گذاری در طبقات مختلفی از دارایی ها شامل سهام، اوراق بدهی (سپرده های بانکی)، املاک و مستغلات و نظایر آن صورت گیرد.البته معمولا اوراق بدهی و سپرده های بانکی کم ریسک ترین سرمایه گذاری است که به تبع آن باید بازدهی اندکی داشته باشد اما این موضوع در ایران فرق می کند.

    بورس، بانک، ارز، سکه و مسکن؛ کدام کم ریسک تر بودند؟

    به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری در بازار سهام به‌صورت مستقیم فرایندی است که مستلزم صرف تلاش و وقت زیادی است. ولی می‌توان با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری این امر را به مدیران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری سپرد و همزمان از مزایای سرمایه‌گذاری در بازار سهام و تنوع‌بخشی استفاده کرد. محمد ثریانژاد تصریح کرد: در هر یک از دوره‌های زمانی 5 ساله، سه‌ساله و یک‌ساله، بازار سهام بیشترین بازدهی را کسب کرده است. در این خصوص می‌توان به ریسک این بازار اشاره کرد ولی باوجود گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این بازار (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) عملا به میزان قابل‌ملاحظه ای ریسک‌های این بازار برای افراد عادی کاهش‌یافته و حتی می‌توان گفت در بین بازارهای مختلف یکی از کم ریسک ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است.

    صنعت خودرو ظرفیت بالایی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه دارد

    مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو گفت: با انتشار این اوراق، مجموعاً این صنعت تاکنون 2 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کرده است، که با توجه به گردش مالی بالای این صنعت هنوز جا برای انتشار اوراق و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد. غلامرضا ابوترابی، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه عرضه 700 میلیارد تومان اوراق بدهی شرکت ایران خودرو را انتشار بزرگترین اوراق ابزار مالی اسلامی برای بخش خصوصی خواند و گفت: پیش از این تأمین مالی بخش خصوصی در حجم و ارزش بالا در قالب افزایش سرمایه و اوراق مشارکت انجام گرفته بود اما در قالب ابزار مالی اسلامی این نخستین عرضه در این حجم و ارزش است.

    پیش بینی بازارسرمایه در سه ماه ابتدایی 97

    مدیر صندوق های سرمایه گذاری بانک آینده در خصوص ارزیابی عملکرد بازار سرمایه در سال جاری  به "سنا" گفت: چهار عامل انتخابات ریاست جمهوری، افزایش قیمت نفت و فلزات، افزایش ارزش ارزهای خارجی و در نهایت تصمیم های سیاستی دولت مهمترین اتفاق های سال جاری بازار سرمایه بود. به گفته همایون دارابی، قیمت نفت سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و به کانال 70 دلار رسید که برای اقتصادهای نفتی مثل کشور ما اتفاق بسیار خوبی است. به تبع رشد قیمت نفت، قیمت فلزات معدنی، محصولات پتروشیمی و محصولات نفتی افزایش یافت که در بورس کشور ما هم تاثیر مثبت داشت.

    جایگاه بورس در تامین مالی شرکت های ITC و IT

    رشد حوزه های مختلف انفورماتیک در کشور طی چند سال اخیر به حدی چشمگیر بوده است که اثر آن را در دیگر زمینه ها به خصوص کسب و کارهای نوپا می توان یافت. در این بین شرکت های ذیربط در بازار سرمایه در دو صنعت رایانه و مخابرات نیز از رشد چشمگیری برخوردار بوده و توانسته اند دست آوردهای قابل توجهی در این کسب و کارها داشته باشند. این تحلیل نشان می دهد بازار سرمایه در تامین مالی بسیاری از پروژه های انفورماتیک و توسعه آن ها در چند سال اخیر نقش بسزایی ایفا کرده است. سهم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها 10درصد از کل بازار سرمایه­ ایران است. ارزش بازار صنایع IT و ICT در دنیا بالغ بر 4 هزار میلیارد یورو است در حالی که این عدد برای سال 2012 در حدود 2.5 هزار میلیارد یورو بوده است. در سال 2012 سهم بخش ICT در حدود درصد بوده و سهم IT درصد در حالی که هر ساله سهم صنعت IT بیشتر می­شود و حتی پیش­ بینی شده به 80درصد میل کند، در سال جاری در بازار سرمایه ایران سهم ITC در حدود 64درصد و سهم IT معادل 36درصد بوده است.

    برچسب ها