عصر خودرو

وزیر امور اقتصادی و دارایی :

درآمدهای مالیاتی، راهکاری برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: درآمدهای مالیاتی منجر به کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی می‌شود .

درآمدهای مالیاتی، راهکاری برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در یازدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران، اظهار کرد: هنوز در کشور به یک تعریف واحد برای بهبود فضای کسب و کار نرسیده‌ایم و باید با دو قوه دیگر راجع به این موضوع جلسه و پیگیری های بیشتری را به انجام برسانیم.

    کرباسیان اضافه کرد: در گذشته برای ایجاد یک کسب و کار حدود 2 هزار و 500 مجوز داشت که با تلاش در حذف و یا ادغام آنها توانستیم، حدود 700 مجوز را از فرآیندهای اداری کاهش دهیم. اگرچه این کاهش اثر مثبتی بر فعالیت های اقتصادی می‌گذارد اما باز هم باید در تسهیل کسب و کار اقدامات اساسی تری انجام شود.

    وی ادامه داد: دستگاه ها به سختی به فرآیند کاهش مجوزها کمک می‌کنند و در تلاش هستند تا بخش های اداری خود را حفظ کنند؛ در حالیکه کاهش فرآیند مجوزگیری می تواند؛ کمک شایانی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد. ازاین رو هدف تسهیل کسب و کار در اولویت برنامه های وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد.

    این مقام مسئول افزود: زمانیکه کسب و کارهای اقتصادی تسهیل شوند و رونق چشم گیری در این بخش به وجود بیاید، امر مالیات ستانی هم به خوبی انجام می شود.
    واگذاری دارایی بانک ها، منطقی است

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در تشریح همکاری اندک بخش های اقتصادی، اضافه کرد: واگذاری دارایی بانک ها امری منطقی، علمی و همچنین مطابق قانون است اما در اجرا، چالش‌هایی را به همراه دارد که در راستای رونق بخشی به کسب و کارها و همچنین اجرا اصل 44 قانون اساسی به طور جدی مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

    کرباسیان با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار منجر به بهبود مالیات ستانی و همچنین دستیابی به اهداف اقتصادی می‌شود، گفت: بهبود فضای کسب و کار و رونق مشاغل علاوه‌بر اینکه در بهبود فرایند مالیاتی اثری مستقیم دارد، در تأمین مالی و تثبیت اقتصاد، نقش بسزایی دارد که در نهایت به توزیع و گسترش عدالت اقتصادی منجر می‌شود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: درآمدهای مالیاتی منجر به کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی می‌شود و درآمد پایداری را برای کشور به ارمغان می‌رساند و در نهایت کلید کارایی حکومتی در ید کارایی مالیاتی خواهد بود.

    وی بیان کرد: طبق ماده 17 سیاست‌های ابلاغی رهبری، افزایش دارایی‌ها باید با توانمندسازی بخش‌های اقتصادی و همچنین منابع پایدار صورت بگیرد .

    کرباسیان با اشاره به یکی از ابزارهای مالیات ستانی، افزود: پیش‌نویس مالیات‌های مستقیم به مجلس ارائه شده است که در سال آینده نسبت به آخرین تغییر و تحولات آن را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: مطابق لایحه‌ای که به مجلس برای مالیات‌های ارزش افزوده ارائه شده است، در سال آینده متوجه خواهیم شد که این شیوه اخذ مالیات به شیوه مالیات بر مصرف و یا اینکه مالیات مستقیم ارزش افزوده، اخذ شود.

    وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های پیش به علت پراکندگی‌های صنفی اعم از پروانه مجوزها، صدور فاکتورهای جعلی و غیره... به خوبی مورد اجرا قرار نمی‌گرفت و همچنین با گله‌مندی‌هایی همراه بود، بنابراین در لایحه پیشنهادی تمام تجربیات سالهای پیش را در آن لحاظ کرده‌ایم.

    کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نوع بخشنامه‌ها در مقررات کشور باعث شده تا محدودیتی در عمل پیدا کنیم و با اجرای برخی از طرح‌ها؛ بخشی از اقتصاد به طور ناخواسته تحت تاثیر قرار بگیرد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: طبق ماده 169 سازمان امور مالیاتی، یک بانک اطلاعاتی مشخصی را برای مدون سازی مقررات، طرح‌ها و جزئیات خصوصیات مودیان مالیاتی ایجاد می‌شود، خوشبختانه بانک مرکزی به خوبی به تعهدهای خود در همکاری با سازمان امور مالیاتی عمل کرده است.

    برچسب ها