عصر خودرو

ایدرو و اشتدلر سوئیس قرارداد همکاری ساخت مترو امضا کردند

عصر بازار- قرارداد همکاری تامین و تولید۹۶۰ دستگاه مترو تهران و کرج بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت اشتدلر (Stadler) سوئیس با هدف اشتغال زایی و انتقال دانش فنی به امضا رسید.

ایدرو و اشتدلر سوئیس قرارداد همکاری ساخت مترو امضا کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این قرارداد به ارزش تقریبی یک میلیارد و 100 میلیون یورو با فاینانس سوئیس به امضای «علی عراقچی» مدیرکل امور بین الملل ایدرو و «محمد رحمنی» مذاکره کننده ارشد شرکت اشتدلر سوئیس رسید و قرار است، از سوی شرکت واگن سازی «پلور سبز کرمان» و با سرمایه‌گذاری شرکت اشتدلر، اجرایی شود.
    در مراسم امضای این قرارداد، «مارکوس لیتنر» سفیر سوئیس در تهران و «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو حضور داشتند.
    بر این اساس، 728 واگن مترو برای تهران و 232 واگن مترو برای کرج خواهد بود.
    این قرارداد با در نظر گرفتن اهداف بلندمدت سیاست اقتصاد مقاومتی و محوریت تولید داخلی منعقد شده است.
    خط تولید یاد شده با تامین اشتغال مستقیم نزدیک به 500 نفر در منطقه محروم زرند کرمان با ظرفیت تولید 300 در سال در یک نوبت کاری، توانایی تحویل یک رام واگن آلومینیومی مترو و مسافری در هفته را برای نخستین بار در کشور اجرایی خواهد کرد.
    شرکت اشتدلر سوئیس متعهد شده، با تامین اعتبار مالی تا سقف 85 درصد ارزش افزوده در قالب خط اعتباری مورد تایید موسسهSERV سوئیس را عهده دار شود.
    بازپرداخت بلندمدت این قرارداد، 14 ساله پیش بینی شده و تامین مالی به صورت بانک به بانک بین یک بانک اروپایی و یک بانک ایرانی خواهد بود با توجه به اینکه تامین مالی به صورت وام بانکی کوتاه مدت است، نیاز به ضمانت بانک مرکزی یا دولت ایران برای تامین مالی پروژه ندارد.
    از ویژگی های این قرارداد، انتقال دانش فنی مطابق با قواعد و شرایط انتقال فناوری اروپا خواهد بود که در گام نخست آموزش کارکنان، از سوی شرکت اشتدلر صورت می گیرد.
    بر اساس توافق انجام شده، تامین تولید و خدمات تعمیرات انواع وسایل نقلیه ریلی در بازار ایران و خاورمیانه به صورت همکاری مشترک خواهد بود.
    مقرر شده تا بازاریابی و فروش محصولات در بازار ایران و خاورمیانه با هدایت شرکت اشتدلر انجام شود.
    ساخت واگن های توافق شده با بهره‌برداری از آخرین فناوری اروپایی و تحویل به صورت PLB و CBU خواهد بود.
    واگن ها براساس قرارداد در شرکت واگن سازی پلور سبز تولید شده و سهم تولید داخلی 55 درصد در پایان کار خواهد بود. همچنین مقرر شده تا سهم حداکثری برای تولیدکننده ایرانی در قطعات مورد نیاز در نظر گرفته شود.
    میزان تقاضا برای مترو در ناوگان صنعت ریلی سالیانه 500 دستگاه در پنج سال آینده پیش بینی شده که به بر این اساس،2 هزار دستگاه مترو در سال 1400 مورد نیاز است.
    این در حالی است که بر اساس اعلام کارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهیزات اصلی ناوگان و فقط با تمرکز بر بدنه، تزئینات و مونتاژ ناوگان امکان افزایش سهم ساخت داخل به میزان بیشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.
    همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند که در حال حاضر، حجم ساخت داخل در انواع واگن های تولیدی شامل واگن باری 90 درصد، واگن مسافری (بین شهری)80 درصد، واگن های خودکشش بین شهری و حومه 25 درصد، واگن های مترو 28 درصد و انواع لکوموتیو 55 درصد است.
    به هر حال، به دلیل فعال بودن کمتر از 10 درصد واگن سازن داخلی، نیاز به افزایش تولید ملی، اشتغالزایی، جلوگیری از خروج ارز، انعقاد قرارداد همکاری مشترک با شرکت های برجسته خارجی و مشارکت دادن شرکت های متعدد، ضمن تسریع در حل مشکلات و رفع نیازهای صنعت ریلی، ظرفیت های بلااستفاده شرکت های داخلی را فعال کرده و ورود سرمایه خارجی به کشور را در پی خواهد داشت.

    برچسب ها