عصر خودرو

یک مسوول:

سهم ایران از تجارت جهانی سنگ های قیمتی ناچیز است

عصر بازار- مدیر موزه علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امروز حجم تجارت جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به یکهزار میلیارد دلار می رسد، اما ایران سهم ناچیز سالیانه حدود پنج صدم درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.

سهم ایران از تجارت جهانی سنگ های قیمتی ناچیز است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، ' بهرام صادقی ' روز چهارشنبه اظهار داشت: واقعیت این است که ایران دارای یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد منابع طبیعی و ذخایر دنیا است، بنابراین از شایستگی برخورداری از یک درصد تجارت جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برخوردار است.
    به گفته وی صادرات سنگ قیمتی و نیمه قیمتی ایران به شکل خام صورت می گیرد و سنگ های فراوری شده بدلیل نبود یا کمبود ماشین آلات سهم چندانی در صادرات ندارند.
    صادقی، فعال سازی سیستم کاداستر برای ثبت اینترنتی محدوده های اکتشافی را یک مزیت دانست تا مکتشفین از حقوق این مهم برخوردار شوند، زیرا در گذشته نبود این سیستم پیامد سوء استفاده هایی را به دنبال داشت.
    وی یادآور شد: ایران همواره به عنوان یکی از 10 کشور شاخص معدنی جهان معرفی شده، اما آمارها نشان می دهد که ترکیه و تایلند به ترتیب سالیانه 20 و 40 میلیارد دلار درآمد از محل صادرات سنگ قیمتی و نیمه قیمتی دارند، این درحالی است این کشورها قابل مقایسه با پتانسیل ایران در این بخش نیستند.
    صادقی افزود: تایلند فاقد معادن سنگ قیمتی است و با صدور سنگ های خام قیمتی و نیمه قیمتی ایران، بالاترین ارزش افزوده را با تراش آنها بدست می آورد.
    وی گفت: هندوستان امروز با بهره گیری از سیاست ایران در زمینه بافت فرش در خانه های روستایی، سنگ های نیمه قیمتی را در خانه های روستائیان تراش و صیقل می دهد و با پرداخت دستمزد به آنها، بازارهای صادراتی را به این ترتیب اشباع می سازد.
    به گفته صادقی، سالهای گذشته در ایران 200 محدوده سنگ قیمتی و نیمه قیمتی شناسایی شده، اما در زمینه بهره برداری دقیق و صحیح کارهای اصولی صورت نگرفته است .
    کارشناس سنگ های قیمتی تصریح کرد: بخش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استعداد خوبی در زمینه ایجاد اشتغال دارد، بگونه ای که می تواند سالیانه 100 هزار نفر را به شکل مستقیم و غیر مستقیم در این بخش جذب کند .
     اطلاعات منتشر شده نشان می دهد در ایران انواع عقیق،گارنت (مانند اواروویت، گراسولا ،پیروپ و دیمانتوئید، در کوهی، ترمالین، یشم ، جاسپر آندروزیت، اپیدوت ، آمتیست و فیروزه وجود دارد.
    اکنون پتانسیل های معدنی موجود در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، ایلام، اردبیل، بوشهر، زنجان و خراسان جنوبی به عنوان مناطق مستعد نسبت به دیگر نقاط کشور در زمینه انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی معرفی شده اند.

    برچسب ها