عصر خودرو

افت قیمت نفت سعودی‌ها را وادار کرده دایره دوستانشان را گسترش دهند

عصر بازار- عربستان مدت ها به عنوان یک عامل بسیار مهم در بازار نفت بوده و به آسانی جاه طلبی ها و منافع خود را در عرصه انرژی پیش برده است. اما اکنون که وضعیت این کشور به دلایل مختلف در بازار انرژی تضعیف شده، سعودی ها باید استراتژی خود را تغییر دهند.

افت قیمت نفت سعودی‌ها را وادار کرده دایره دوستانشان را گسترش دهند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تغییر ماهیت صنعت انرژی، رشد تولید نفت در میادین شیل آمریکا، تداوم قیمت های پایین نفت و افزایش تولید و مصرف گاز طبیعی، وضعیت ژئوپلتیک انرژی را دگرگون ساخته است.

    هرچند عربستان همچنان یک تولید کننده عمده انرژی به شمار می رود، اما باید کاهش درآمدهای خود را به نحوی جبران کند. در این عرصه کشورهایی مانند آمریکا، چین و روسیه نیز هر کدام به دنبال بردن سود اقتصادی خود هستند.

    روسیه، که از تحریم های غرب و افت قیمت نفت آسیب دیده، به رغم رقابتی که با عربستان در سوریه دارد، برای انعقاد قراردادهای انرژی در حال نزدیک شدن به ریاض است. چین، که شاهد افت شدید تولید نفت داخلی اش است، قصد دارد جریان با ثبات نه تنها نفت بلکه سرمایه گذاری سعودی ها به سوی صنایع رو به رشد پتروشیمی و پالایشگاهی اش را تضمیم نماید.

    واشنگتن هم فراتر از تمام این منافع اقتصادی، امیدوار است که همچنان عربستان را به عنوان یک متحد استراتژیک علیه ایران در کنار خود داشته باشد.

    خواست های هر سه این ابرقدرت ها کاملا با استراتژی عربستان مبنی بر یافتن شرکای جدید برای سرمایه گذاری جهت تنوع بخشی به اقتصاد نفتی اش، کاهش کسری بودجه و تضمن آینده رژیم سعودی همخوانی دارد.

    سنگ بنای اصلی این پروژه اصلاح ساختار اقتصادی، عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو در بازار بورس است که معامله ای به ارزش صدها میلیارد دلار خواهد بود.

    این بازی ژئوپلتیک در حال دگرگونی در ماه دسامبر، یعنی زمانی که وزیر انرژی عربستان در مراسم افتتاحیه یک پایانه صادرات گاز طبیعی میهمان افتخاری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بود، بیس از پیش نمود یافت.

    پوتین در یک مراسم رسمی خطاب به خالد الفالح گفت: «اگر ما به همین نحو به همکاری هایمان ادامه دهیم، از دو رقیب به دو شریک تبدیل خواهیم شد.» وزیر انرژی عربستان نیز موافقت خود با این نظر را ابراز داشت.

    هنوز مشخص نیست که عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو با موفقیت مواجه خواهد بود یا نه. کلیت طرح اصلاحات اقتصادی عربستان نیز با تردید مواجه است و پیشرفت آن با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است. با این حال، تامین کنندگان مالی آمریکایی، چینی و حتی روسی مدام در حال خوش رقصی در اطراف موضوع عرضه سهام شرکت آرامکو هستند که قرار است اواخر امسال انجام گیرد.

    ترامپ به صورت علنی خواستار عرضه سهام این شرکت در بورس نیویورک شده است.

    سود حاصل از عرضه سهام آرامکو، در شرایطی که اوپک به عنوان اهرم قدرت اصلی اوپک دیگر آن نفوذ و توان سابق را ندارد، اهرم قابل توجهی در اختیار عربستان قرار خواهد داد.

    بیل ریچاردسون، وزیر انرژی سابق و سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «سعودی ها دارند قدرت از دست رفته شان در اوپک را جبران می کنند و دارند عملگرایی ژئوپلتیک محضی را در سیاست های جدید انرژی و امور خارجی خود نشان می دهند....اما آنها تنها در حال جبران قدرت از دست رفته نیستند. آنها دارند در عرصه سیاست جهانی به قدرت خود می افزایند.»

    در عین حال، سعودی ها در حال افزایش سرمایه گذاری ها در پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی آسیا و آمریکا هستند تا سهم خود از بازار نفت این کشورها را تضمین کنند و در عین حال بتوانند فرآورده هایی با ارزش افزوده بالاتر نظیر بنزین و گازوئیل را در این کشورها به فروش برسانند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو