عصر خودرو

نگاهی به آخرین تحولات بازار نفت

عصر بازار- بازگشایی بازارهای جهانی با افزایش قیمت نفت همراه شد تا به دنبال نوسان منفی شاخص دلار و اظهارات وزیر نفت عربستان در خصوص خوش بینی به بازار، قیمت ها به بالاترین رکورد سه هفته ی اخیر دست یابند. در جریان معاملات امروز صبح بهای هر بشکه نفت خام برنت در بازار لندن ۱۴ سنت دیگر رشد کرد و به بشکه ای ۶۷ دلار و ۴۵ سنت رسید. این افزایش قیمت در حراج بازگشایی، در حالی صورت گرفت که نفت برنت طی هفته گذشته رشدی معادل ۳.۸ درصد را رقم زده بود.

نگاهی به آخرین تحولات بازار نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر،همچنین در بازار نیویورک نیز بهای نفت خام وست تگزاس با استقبال خریداران در آغاز معاملات آخرین هفته فوریه افزایش یافت. هر بشکه نفت خام امریکا با رشد 20 سنت یا 0.3 درصد به 63 دلار و 75 سنت رسید. این در حالی است که تولید آمریکا به بالاترین رکورد تاریخی اش رسیده ولی به دلیل قدرت تقاضا موجودی تجاری و ذخایر طی هفته  قبل کاهنده بوده اند.

    سایه عوامل زیادی در بازار دوشنبه دیده می شود که از قیمت نفت در بازارهای جهانی حمایت می کنند. سخنرانی وزیر نفت عربستان، گزارش های نفتی مثبت در امریکا، زلزله در گینه نو، تعطیلی میدان نفتی الفیل لیبی و بالاخره نوسان منفی شاخص دلار از مهم ترین آن ها هستند.

    خوش بینی اوپک به بازگشت تعادل

    خالد الفالح وزیر نفت عربستان روز شنبه گفت که میزان تولید کشورهای شرکت کننده در توافق فریز در سه ماهه اول سال 2018 میلادی یعنی تا پایان مارس بطور مطلوبی پایین تر از سطوح توافق شده است و میزان پایبندی اعضا در این سه ماهه افزایش امیدوار کننده ای را نشان می دهد .

    برآوردها حاکی از آن است که متوسط صادرات این کشورها کمتر از 7 میلیون بشکه در روز است. وی همچنین افزود: در صورت پیش رفتن توافق به این شکل، بازار به سطحی از توازن دست خواهد یافت که کشورها بتوانند از سال آینده  میلادی با تعیین چارچوبی برای حفظ ثبات بازار کم کم تولید خود را به سطح عادی بازگردانند. الفالح که در دهلی پایتخت هند به سر می برد گفت: مطالعات ما با دقت بازار را در رسیدن به تعادل عرضه و تقاضا رصد می کند و پس از آنکه این تعادل حاصل شود قدم بعدی آزاد کردن تولید خواهد بود. وی افزود: برآوردهای خودم نشان می دهد که قدم بعدی در سال 2019 برداشته خواهد شد ولی هنوز نمی دانیم که چه وقت و چگونه این امر به وقوع می پیوندد.

    بازار به این سخنان روی خوش نشان داده است. امیدواری سرمایه گذاران نسبت به چشم انداز نفت و شرایط اقتصاد امریکا موجب شده تا میزان سرمایه گذاری صندوق های پوشش دهنده ریسک برای چهارمین هفته ی پیاپی در بازار نفت افزایش یابد و بتواند بالاترین رکورد تعداد قرارداد را در سرمایه گذاری مستقیم در این بازار به ثبت برساند.

    گزارش های نفتی امریکا

    نفت در حالی هفته جدید را آغاز کرده است که در سایه حمایت گزارش های هفتگی و کاهش بیش از پیش بینی ذخایر و موجودی نفت خام قرار دارد. بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی امریکا موجودی تجاری نفت این کشور که نشان دهنده سطح عرضه نفت است، در هفته قبل 1 میلیون و 616 هزار بشکه کاهش یافت، در حالی که پیش بینی می شد یک میلیون و 795 هزار بشکه افزایش یابد.

    آخرین گزارش موسسه نفت امریکا نیز حاکی از کاهش ذخایر نفتی بر خلاف انتظار و پیش بینی بازار است. طبق این گزارش میزان ذخایر نفتی در هفته قبل 907 هزار بشکه کاهش داشته در صورتی که پیش بینی می شد سطح ذخایر یک میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یابد. موسسه بیکر هیوز نیز آخرین گزارش خود را از تعداد دکل های حفاری جدید منتشر کرد که به موجب آن طی یک هفته اخیر تنها یک دکل جدید به تجهیزات حفاری افزوده شده است. به این ترتیب تعداد دکل های نفتی به 799 دکل رسیده که بالاترین رکورد این تجهیزات در سه سال گذشته است. تعداد دکل های جدید جفاری در امریکا طی چهار هفته اخیر بیش از 56 دکل افزایش یافته است و می توان انتظار داشت که با وقفه  زمانی بین دو تا سه ماهه باز هم به تولید نفت ایالات متحده افزوده شود.

    نگاهی به سایر عوامل

    عامل دیگری که از پایان هفته گذشته موجب افزایش هیجان قیمت شد مربوط به ناآرامی های لیبی است. درگیری های داخلی میان معترضان و نیروهای دولتی به جایی رسید که میدان نفتی الفیل مجبور به تعطیلی شد و 70 هزار بشکه نفتی که روزانه در این میدان تولید می شد، از مدار عرضه خارج شد. از طرف دیگر بامداد امروز یک زلزله  شدید با قدرت 7.5 ریشتر در منطقه نفتی هایلند در جنوب گینه نو به وقوع پیوست و بدنبال آن موسسه تحقیقات جغرافیایی ایالات متحده از شرکت های نفت و گاز خواست تا فوراً فعالیت عملیاتی خود را برای جلوگیری از زیان های جبران ناپذیر متوقف کنند. شاخص دلار نیز بدلیل انتظار سرمایه گذاران برای اولین حضور رسمی و سخنرانی آقای پاول، رییس جدید فدرال رزرو، جهت مراسم ادای سوگند در مجلس این کشور در واشنگتن از رشد بازماند و صبح امروز با 0.32 درصد کاهش به 89.52 واحد افت کرد. همین امر موجب کاهش فشار بر قیمت کامودیتی ها شده است.

    مهم ترین رویداد های نفتی در هفته جاری

    پس از سخنرانی آقای پاول، در ادامه این هفته، نگاه سرمایه گذاران و فعالان بازار معطوف است به گزارش هفتگی روز سه شنبه سازمان اطلاعات انرژی از سطح موجودی تجاری و گزارش هفتگی موسسه نفت امریکا در عصر روز چهارشنبه، که سطح تقاضا را با اعلام تعداد ذخایر نفتی ارزیابی می کند. بعد از آن مهم ترین گزارش های نفت مربوط می شود به گزارش عرضه گاز طبیعی در روز پنج شنبه و گزارش موسسه بیکر هیوز از تعداد دکل های نفت و تجهیزات جدید نفتی که روز جمعه منتشر می شود.پیش بینی می شود هفته  آرامی را در نفت شاهد باشیم و نوسانات قیمت ها در بازه  کنونی ادامه داشته باشد.

    برچسب ها